تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۸۶۴
اربعین، رستاخیز ملل جویای حقیقت ناب الهی با رویکرد عاشورایی است که مردم از هر کشور و ملتی با پای جان بر سر کوی سیدالشهداء با سر می‌دوند تا بستر ظهور منجی عالم بشریت را فراهم آورند و چه حرکتی فرهنگ‌سازتر از اربعین تا دولت‌های مدعی خدمت خود را به پای آن هزینه کنند. با بررسی پیشینه حضور مردم در اربعین طی سال‌های اخیر، هر سال شاهد افزایش جمعیت و تنوع شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف در این حماسه حضور می‌باشیم.
۰
plusresetminus
اربعین، فرصت‌ها و چالش‌ها و نقش دولت در این نهضت جهانی/ اربعین، عطیه الهی به بشریت معاصر
به گزارش بلاغ، اربعین سید و سالار شهیدان بمانند حماسه بی‌نظیر کربلا، به ‌"بزرگ‌ترین همایش مردمی تاریخ بشریت" نام گرفت و هر سال با شکوه‌تر و برجسته‌تر از سال قبل در حال تبدیل شدن به یک پدیده تاثیرگزار در وحدت و انسجام توده‌های مردم از هر کشور و قوم و ملیت بر محور "عشق به حسین‌ابن علی علیهماالسلام" است.

ظرفیت ایجادشده استثنایی‌ترین فرصت جبهه حق برای رساندن پیام عاشورا به گوش جان انسان‌های معاصر است که در صورت تمرکز و سرمایه‌گزاری پیرامون آن، می‌توان افق درخشانی را برای تحقق اهداف و آرمان‌های سیدالشهداء در ستیز با جائران و ظالمان و تمهید شرائط رشد و اعتلای اخلاق و معنویت انسان‌ها مترصد بود.
 
اربعین، عطیه الهی به بشریت معاصر
 در هیچ کشور و مکتبی اعم از الهی و غیرالهی نمی‌توان کنگره‌ای بمثابه اربعین و پیاده‌روی میلیونها انسان دلداده و داوطلب را سراغ آورد که با تقبل انواع هزینه‌های مالی و جانی، پا به عرصه خطر بگذارند و با پیمودن دهها و صدها کیلومتر خود را به معشوق خویش برسانند و در میان انواع تلاطمات روحی و روانی، به امنیت حقیقی دست یابند.

در شرائط کنونی جهان و برهم خوردن معادلات طبیعی و انسانی از سوی شیطان بزرگ امریکا و شرکای ذلیل او، که مهم‌ترین راهبرد آنان ایجاد تفرقه میان ملت‌هاست، اربعین به‌عنوان ریسمان وحدت و دلاختگی ملتها به ارزش‌های متعالی انسانی و اسلامی، عطیه الهی به ابناء بشر در این وانفسای معنویت و غربت فضائل الهی است، که باید آن را قدر دانست و برای حفظ و تعمیق و فراگیری هرچه بیشتر آن برنامه‌ریزی‌های عالمانه و هوشمندانه کرد.
 
اربعین نقطه هدف دشمنان
 بنابر شواهد فراوان تاریخی و نوع رفتار کنونی دشمنان انقلاب اسلامی و معالم دینی، برنامه‌ریزی همه جانبه‌ای از سوی امریکایی‌ها و متحدانش علیه کنگره جهانی اربعین در حال تکوین است که با همه امکانات بویژه در عرصه رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی به تخریب این خیزش عاشقانه قیام کرده و بالطبع در این زمینه ورود بیشتر و نافذتری خواهد داشت.

بدین جهت، جبهه حسینی نیز با محوریت جمهوری اسلامی باید برای تزاید اقبال عمومی و غنی‌سازی این حرکت جهانی برنامه‌ریزی دقیق در همه عرصه‌ها بعمل آورده و به اجراء گذارد؛ چراکه اربعین بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین حرکت فرهنگی در جهان بویژه در ایران اسلامی است که تاثیرات آن طی سال در رویکرد جامعه مشهود می‌باشد.
 
به گفته صاحب‌نظران مسائل اجتماعی، حضور افراد به‌خصوص جوانان در پیاده‌روی اربعین نقش اساسی در نوع نگاه فردی و اجتماعی آنان بر محور سبک و سیره سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل‌العباس علیهم‌السلام دارد. اربعین دارای شاخصه‌های کامل برای ایجاد جاذبه‌های جذاب در پیوند همه ملل بویژه محبان اهلبیت دارد که سرمایه‌گذاری دولت‌های اسلامی پیرامون آن یک اقدام انقلابی می‌باشد.
 
حضور خودافزای حماسه
 با بررسی پیشینه حضور مردم در اربعین طی سال‌های اخیر، هر سال شاهد افزایش جمعیت و تنوع شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف در این حماسه حضور می‌باشیم بگونه‌ای که رئیس شورای استان کربلا در پایان مراسم اربعین حسینی سال گذشته، اعلام کرد که تعداد زائران اربعین حسینی سال 1396به 27 میلیون نفر رسیده است. این تعداد زائر در طول 10 روز وارد کربلا شده و پس از زیارت خارج شده‌اند.

نصیف جاسم التمیمی، اعلام کرد که با افزایش دست‌کم حدود 5 میلیون نفر زائر نسبت به سال گذشته، این مراسم و آیین معنوی بدون هیچ حادثه‌ای ناشی از فشار جمعیت برگزار شد. وی حرکت در شهر کربلا را با وجود تجمع بزرگ میلیونی، روان توصیف کرد و گفت همه دستگاه‌های کربلا طبق برنامه عمل کردند.
 
مقامات مسوول در کشورمان جمعیت ایرانیان در اربعین سال 96 را 5/2میلیون نفر ذکر کردند و این در شرائطی بود که اختلالاتی در کرایه حمل و نقل بوجود آمده بود و دولت نیز اهتمامی در کاهش هزینه‌های این نهضت حسینی از خود نشان نداده بود.
 
اربعین امسال و چالش‌های پیش‌رو
 هرچند تحولات منفی اقتصادی امسال در کشورمان که موجب کاهش شدید قدرت خرید و توان اقتصادی خانواده‌های ایرانی بویژه قشر ضعیف و متوسط شده، اما تجربه گویای این حقیقت است که مردم عاشق سیدالشهداء سعی دارند از حداقل‌های زندگی خود بکاهند تا بتوانند رونق نهضت اربعین حسینی را با حضور خانوادگی خود فراهم آورند، اما نامشخص بودن نحوه صدور روادید و هزینه‌های مربوطه، نگرانی‌های پیوسته‌ای را برای عموم بوجود آورده است که جا دارد در این ارتباط دولت تدابیر مناسب و شایسته خود را هرچه زودتر اعلام کند. براساس اخبار غیررسمی، به احتمالی هزینه صدور ویزا در امسال مبلغ 41دلار از قرار هر دلار 7هزار تومان محاسبه خواهد شد که برای هر نفر حدود مبلغ 290هزار تومان هزینه در برخواهد داشت که به این رقم باید هزینه کرایه از مبداء تا مبداء را هم افزود که در مجموع چیزی در حداقل یک میلیون تومان هزینه برای هر زائر اربعین باید در نظر داشت و برای آنانی که به‌صورت خانوادگی بخواهند توفیق حضور بیابند، باید پذیرفت که هزینه سنگینی است.
 
نحوه مقابله با این چالش
 تلاش برای کاهش حداکثری هزینه‌های اربعین، قدمی بلند در راستای تحولات فرهنگی در کشور است. از مهم‌ترین هزینه‌های این همایش جهانی، صدور ویزا و حمل و نقل است که دولت می‌تواند برای کاهش این دو فاکتور هزینه تدابیر خوبی اتخاذ نماید. فعال‌سازی و تشویق پایانه‌های زمینی و ریلی در بازه زمانی اربعین، قادر است هزینه مربوطه را برای راهیان اربعین قابل قبول سازد و اما ویزا...
 
چند پیشنهاد برای ویزا
 کوتاه مدت: رایزنی سریع با عراق برای کاهش هزینه ویزا، که براساس اخبار منتشره قرار است هزینه امسال روادید 41 دلار در ازاء هر ویزا باشد. بنابراین در صورت کاهش حتی چند دلار نیز برای زائران گام مثبتی خواهد بود؛ ضمن آن که دولت نیز دلار 4200تومان در اختیار قرار دهد و خروجی را نیز استثناءً برای اربعین حذف کند تا در سرجمع هزینه‌ها، خانواده‌ها بتوانند هزینه امسال سفر اربعین را مدیریت کنند.
 
میان مدت: دولت می‌تواند در لایحه بودجه سال‌های بعد رقمی برای کاهش هزینه‌های سفر اربعین زائران در نظر بگیرد تا پس از تصویب مجلس، بتواند بصورت قانونی از این حرکت فرهنگی و معنوی حمایت عملی کند.
 
بلند مدت: از آنجا که حذف روادید بین دو کشور ایران و عراق از نظر عراقی‌ها منتفی است و عراقی‌ها معتقدند که سالانه حدود یک میلیون مسافر غراقی راهی ایران می‌شوند و در مقابل، ایرانی‌ها سالانه با احتساب اربعین سه و نیم میلیون سفر به عراق انجام می‌دهند و هیچ موازنه‌ای در این دو قیاس وجود ندارد، باید به یک راه حل بلند مدت اندیشید. براساس اعلام رسمی دبیرکل وقت سازمان ملل درهیجده آذر 1370، عراق به عنوان مسئول و آغازگر جنگ معرفی شد. این اقدام بر اساس بند 6 قطع نامه 598 صورت گرفت که دبیر کل را موظف کرده بود متجاوز را به شورای امنیت معرفی کند. برخی مقامات ایرانی غرامت جنگ را که عراق باید به جمهوری اسلامی ایران بپردازد، 1100میلیارد دلار ذکر کردند، هرچند این رقم هیچگاه به تائید مقامات سازمان ملل و عراق نرسید، اما چیزی که کاملاً مبرهن و مسجل است، بدهی کلان عراق بابت تجاوز به ایران می‌باشد که نهایتاً باید به سرانجامی رسانده شود.
 
وظیفه جدی دولت
مذاکره جدی جمهوری اسلامی با دولت عراق برای قطعی‌سازی رقم غرامت، این امکان را به دولت جمهوری اسلامی می‌دهد تا با دریافت رقمی ناچیز از زائران، هزینه صدور ویزا را از محل غرامت مورد محاسبه قرار دهد، که در این صورت طی ده‌ها سال و اعزام میلیاردها زائر، بتدریج میزان بدهی عراق نیز کاهش خواهد یافت و مردم عاشق ولایت کشورمان نیز خواهند توانست با هزینه بمراتب کمتر به مراد دل‌شان برسند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴