تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۳۶۳۷۹۴
اردکانیان وزیر نیرو در حالی روی اتمام طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر مانور می‌دهد که نتیجه مطالعات مخالفت محیط زیست و مسکوت ماندن اعتبارات آن در مجلس بوده است.
۰
plusresetminus
بازی با جملات وزیر نیرو برای کاهش فشار افکار عمومی در طرح انتقال آب خزر
به گزارش بلاغ، وزیر نیرو برای کاهش فشارها در ارتباط با بحث طرح انتقال آب دریای خزر، موضوع اتمام طرح مطالعاتی را مطرح کرده است.

طرح مطالعاتی انتقال آب دریای خزر از مدت‌های گذشته مطرح شده بود و در حال حاضر هم مبحث جدیدی نبود که بشود روی آن مانور داد، اما وزیر نیرو به دلیل فشار افکار عمومی و نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح کرده است.

نکته جالب اینکه پس از اتمام طرح‌های مطالعاتی بحث مشکلات و مباحث زیست محیطی مطرح شده، متولیان محیط زیست نسبت به رد اجرای این طرح صحبت به میان آوردند و یکی از دلایل مسکوت ماندن این طرح، بحث مشکلات زیست محیطی پس از اتمام طرح‌های مطالعاتی بوده است.

مجلس هم بر اساس نتایج طرح مطالعاتی نسبت به مسکوت گذاشتن این پروژه اقدام کرده و چون پس از بررسی مطالعاتی مشخص شده که اجرای این طرح صرفه اقتصادی ندارد، در مجلس حداقل در بودجه سال جاری اعتباری برای آن اختصاص پیدا نکرده است.

مهم‌ترین موضوعی که در استان سمنان به آن کمتر توجه می‌شود، بحث مدیریت منابع آبی موجود است، ارائه مجوز به صنایعی که کمتر نیاز به آب دارند و یا استفاده بهینه از ظرفیت آب موجود، استفاده از پسآب‌های صنعتی و بازچرخانی آب، کاشت و تولید محصولات کشاورزی که نیاز به آب کمتر دارد.

از طرفی در اطلاعاتی، که مدیرکل جهاد کشاورزی استان سمنان در خبرگزاری ایرنا منتشر کرده بود، نشان می‌دهد از ظرفیت آبی این استان به صورت مناسب بهره‌برداری نمی‌شود.

آب از سرچشمه گل آلود است
60 درصد انتقال آب کشاورزی در استان از طریق کانا‌های سنتی انجام می‌شود، در حالی که بهترین شکل انتقال آب کشاورزی استفاده از لوله است تا هدررفتی رخ ندهد.

میرعماد بیان کرد: سال گذشته در استان سمنان بهسازی 100 کیلومتر کانال انتقال آب کشاورزی انجام شد و برای امسال نیز برنامه‌ریزی در این زمینه وجود دارد، ولی در مجموع، سرعت این بهسازی دراستان رضایت‌بخش نیست و باید اهتمام بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد.

وی استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را بخش دیگری از راهبرد جهادکشاورزی برای افزایش بهره‌وری از آب دانست و گفت: پیش از دولت تدبیر و امید و تا سال 1392 در استان سمنان فقط 16 هزار و 125 هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شده بود، از سال 1392 با برنامه‌ریزی دولت تدبیر امید به میزان 9 هزار و 125 هکتار و در سال 1395 حدود پنج هزار هکتار اجرا شد و برای امسال نیز اجرای 12 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد.

آنچه که امروز متولیان استان سمنان در ارتباط با کم آبی صحبت به میان می‌آورند بحث عدم مدیریت آب در این استان هست که با جستجو در خبرهای منتشر شده در این استان، ضعف مدیریت در کنترل منابع آبی به خوبی مشهود است.

برخی از رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی در استان سمنان که منتسب به نماینده مجلس سمنان است، بحث وعده‌های رئیس جمهور در ارتباط با انتقال آب را مطرح کرده‌اند.

نکته اینجاست که وعده رئیس جمهور «وحی منزل» نیست، از طرفی اگر بخواهیم روی وعده‌های رئیس جمهور در کشور مانور بدهیم که این وعده یک هزارم از وعده‌های به ثمر نرسیده دولت تدبیر و امید است.

این رسانه هیچگونه موافقت و یا مخالفتی در ارتباط با انتقال آب دریای خزر و سایر نقاط حوزه آب ریز را ندارد. به این دلیل مدیران این مجموعه معتقد هستند که هر اقدامی در کشور باید کارشناسی شود تا پس از اتمام طرح هوارض منفی آن متوجه‌ محیط زیست مازندران نشود.

اما اصرار نمایندگان مجلس نسبت به اجرای طرحی که محیط زیست نظر مساعدی روی آن ندارد و کارشناسان اقتصادی آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند چندان قابل درک نیست.

حتی برخی از نمایندگان استان سمنان هم قانع شدند که این طرح قابل پیگیری نیست.

نظر نماینده دامغان در ارتباط با طرح انتقال آب
حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در سفری که مردادماه سال گذشته به مازندران داشت، در ارتباط با انتقال آب دریایی خزر به سمنان گفت: همانطور که می‌دانید خشکسالی همه کشور را فرا گرفته و اکنون متأسفانه وضعیت 16 استان مخصوصاً اصفهان بحرانی شده است که اگر به داد آن نرسیم باید دو سوم جمعیت آن مهاجرت کنند لذا طرحی با عنوان «مکران» مطرح بوده که در آن از دریای عمان برای تأمین آب 16 استان در حال پیگیری است که گزارش آن به زودی تهیه می‎شود.

وی ادامه داد: در کمیسیون امنیت ملی نیز کمیته آب تشکیل شده که مسئولیت آن را به عهده دارم، مطالعات نشان می‎دهد که با توجه به کمبود هزینه و از طرفی شرایط سواحل مکران و دریای عمان انشاالله از این منطقه برای تأمین آب 16 استان تشنه استفاده می‎شود و استان سمنان یکی از استانهای برخوردار از این طرح است.

نماینده مردم دامغان در مجلس تأکید کرد که بحث انتقال آب از خزر مطرح نیست و انتقال آب از مکران(دریای عمان) به عنوان بهترین گزینه پیش رو مطرح است و آقای رئیس جمهور نیز قول‌هایی را به نمایندگان مجلس در این خصوص داده است؛ حالا این گوی و این میدان.

بحث تامین آب استان سمنان مبحثی غیر قابل درکی در مازندران نیست، ولی همه دغدغه متولیان محیط زیست در استان مازندران و حتی کشور  این است که در سایه انتقال آب دریای خزر به سمنان وقتی ابرو درست نشده چشمی کور شود!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴