عاقبت اعتماد دولت به اروپایی‌ها

زنگنه: توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۳۶۲۹۰۵
علیرغم هشدار کارشناسان درباره خطر اعتماد دولت روحانی به شرکت بدعهد توتال، این شرکت در همراهی با تحریم‌های آمریکا، بدون پرداخت جریمه از ایران رفت و وزیر نفت تنها اعلام کرد: شرکت توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده است!
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، روز دوشنبه خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده و بیش از دو ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می‌شود.
وزیر نفت درباره جایگزین شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تصریح کرد: «در حال حاضر فرآیند جایگزینی شرکت دیگری در حال انجام است.»
ماجرای حضور شرکت اروپایی توتال داستانی به بلندای سال‌ها وزارت نفت زنگنه دارد. توتال در اواخر دهه 70 یعنی زمانی که همین آقای زنگنه وزیر نفت دولت اصلاحات بود، قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را با وزارت نفت منعقد کرد. اما در آن دوره توتال کار را عقب انداخت و آخر سر هم در سال 87 دست از کار کشید و رفت.
در دولت روحانی و پس از وعده‌های دولت برای پایان تحریم‌ها و بازگشت شرکت‌های اروپایی، قرارداد قبلی با توتال احیا شد. رسانه‌های حامی دولت این خبر را روی دست گرفتند و با پایکوبی از اولین دستاورد بزرگ برجام رونمایی کردند. مسئولان دولت و وزارت نفت حتی این قراردادها را به عنوان سدی در برابر بازگشت تحریم‌ها عنوان می‌کردند.تابستان 96 بعد از انعقاد قرارداد میان امضاکنندگان کرسنت و توتال فرانسه، زنجیره‌ای‌ها تیتر زدند «بفرمایید گلابی برجام»! همچنین عباراتی مانند «جام تازه برجام»، «برجام به نفت رسید»، «طلسم سرمایه‌گذاری نفتی شکست»، «ضرب شست ۵ میلیاردی به دلواپسان»، و... تیترهای فردای قرارداد با توتال بود. آنها با این قرارداد 5 میلیارد دلاری حتی برای آمریکا هم شاخ و شانه کشیدند که «قرارداد ایران و توتال؛ پیامی برای ترامپ» است!
اما دیری نپایید که آمریکا از برجام خارج شد و توتال هم مانند سایر شرکت‌های اروپایی ساز رفتن کوک کرد. در این بین، نگرانی کارشناسان از درز اطلاعات میادین نفتی کشور بود که در دوره کوتاه حضور توتال در اختیار این شرکت قرار گرفته بود.
زنگنه قبلا در برابر این هشدارها گفته بود اگر توتال اطلاعات ما را درز بدهد علیه آنها اقدام حقوقی خواهیم کرد! اما جناب وزیر الان باید توضیح بدهند که با کدام سازوکار قرار است منافع کشور را در این رابطه حفظ کنند؟
از سوی دیگر کارشناسان از همان ابتدای تصمیم دولت برای انعقاد قرارداد با توتال هشدار می‌دادند که احتمال دارد توتال پروژه فاز 11 را معطل نگه دارد و مانند دهه 70، یک‌بار دیگر ایران را ترک کند، بنابراین باید برای پیشگیری از خروج یکجانبه توتال، جریمه‌های قابل توجهی در قرارداد در نظر گرفته شود، اما وزارت نفت حاضر به انتشار جزئیات توافق نشد و این قرارداد هم مانند بسیاری از قراردادهای دولت یازدهم محرمانه باقی ماند.
سرانجام در پی متوقف شدن فعالیت‌های توتال در ایران، زنگنه آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد «جریمه‌ای مشمول این کار توتال نمی‌شود، فقط آن پولی که این شرکت تاکنون هزینه کرده، به او عودت داده
نمی‌شود»!
تیم زنگنه باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا توسعه پارس جنوبی را معطل فرانسوی‌ها کردند؟ مدیران نفتی دولت که مدعی هستند شرکت‌های چینی کند عمل می‌کنند، توضیح دهند که سرعت عمل توتال تا این جای پروژه راضی‌کننده بوده؟!
مگر کارشناسان و مدیران نفتی توانمند بارها اعلام نکردند که در بسیاری از این حوزه‌ها توانمندی داخلی وجود دارد و سال‌های سخت تحریم بسیاری از شرکت‌های داخلی را آبدیده کرده است؟
به عنوان نمونه، در شرایطی که توتال فرانسه بدون هیچ پیشرفتی در توسعه فاز 11 پارس جنوبی باز هم وزارت نفت را سر کار گذاشت، جوانان توانمند قرارگاه خاتم سپاه، فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را امسال تحویل دولت دادند. با این وجود، خبر غرورآفرین توانمندی سپاه پاسداران در عمل وعده‌اش، در اغلب رسانه‌های زنجیره‌ای سانسور شد.
قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) تنها یکی از ظرفیت‌های بزرگ داخلی است. صاحب نظران می‌گویند 80 تا 90 درصد قرارداد با توتال (توسعه فاز 11 پارس جنوبی) قابلیت اجرا توسط شرکت‌های ایرانی را دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴