قیام 19 دی، ماهیت رژیم ضد مردمی شاه را برای بسیاری آشکار کرد و باید نگاه وسیعی به حادثه 19 دی داشت.
۰
plusresetminus
قیام 19 دی ماهیت رژیم ضد مردمی شاه را آشکار کرد/ مردمی بودن؛ شاخصه اصلی انقلاب اسلامی
به گزارش بلاغ،اعلام خبر شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در آبان ماه سال 56 موجب شد تا مردم با هدایت روحانیت موج روشنگری را در بخش‌های مختلف کشور علیه ظلم‌های بیش از اندازه رژیم شاهنشاهی راه‌اندازی کنند.

با این شهادت رژیم شاهنشاهی، که پایه‌های خود را بسیار متزلزل می‌دید بر آن شد تا با حمله مستقیم به رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران ضربه کارآمدی به روحانیت، که در راس انقلابی‌گری ملت بودند، وارد کند اما نه تنها نتیجه‌ای کاملاً بر عکس گرفت، بلکه موجب افزایش اعتراض‌های مردمی به رژیم حاکم شد.

خودجوشی، امتیاز قیام 19دی بود

محمد نبی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در این زمینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قیام، که آن را نسبت به دیگر مسائل موجود در آن زمان خاص کرده بود، حرکت خودجوش مردمی با رهبری روحانیت بود.

وی با اشاره به اینکه نوع برخورد رژیم حاکم با معترضان نشان می‌داد رژیم شاهنشاهی از این نوع حضور مردم به شدت وحشت دارد، تصریح کرد: زمانی که روحانیت به جمع مردم اضافه شدند این قیام به نتیجه مؤثر خود رسید.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه واکنش‌های علما در تعطیلی حوزه‌های علمیه و مردم در بستن بازار بسیار تأثیرگذار بوده است، گفت: در قیام مردم در سراسر کشور سن معنایی نداشت و این نشان از درک بالای آنها نسبت به حوادث پیش‌رو بود.

رمز موفقیت، پیروی از ولایت فقیه بود

نبی‌زاده در پایان تأکید کرد: مردم در زمان انقلاب در دفاع از ولایت خوش درخشیدند و با حمایت و پیروی از وی توانستند موفقیت بسیار بزرگی را به دست آورند و این امر باید به عنوان یک درس بزرگ برای نیروهای انقلابی کشور محسوب شود.

میترا نیکنام دانش‌آموخته علوم سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با ما، اظهار کرد: باید نگاه وسیعی به حادثه 19 دی داشت.

وی با اشاره به اینکه رسانه و مطبوعات باید در این قیام مورد بررسی و تحلیل بیشتری قرار بگیرند، گفت: در قیام 19 دی مردم، رسانه‌ها بسیار گذرا به این موضوع پرداختند که نشان از فضای بسته سیاسی و گفتمانی در کشور بود.

کوچک‌نمایی، نیرنگ رسانه‌ای دشمنان قیام

این دانش‌آموخته علوم سیاسی در ادامه با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها تلاش کردند این حادثه بسیار بزرگ را کوچک جلوه دهند، تصریح کرد: این نوع قیام‌های مردمی در رسانه‌های داخلی که به شدت به دربار وابسته بودند سرکوب اغتشاش نامگذاری شد.

نیکنام با اشاره به اینکه سانسورهای خبری و تحقیرها نتوانست جلوی قیام و انتشار خبر آن را در سراسر کشور بگیرد، خاطرنشان کرد: این قیام نشان داد که رژیم شاهنشاهی به شدت از خیزش مردمی هراسان هستند و اقدام به سرکوب شدیدی کردند.

19دی، هدایت‌گر انقلاب در مسیر اصلی

وی با بیان اینکه این قیام، حرکت نیروهای انقلابی را در مسیر درست خود قرار داد، گفت: قیام 19 دی ماهیت رژیم ضد مردمی شاه را برای بسیاری آشکار کرد.

به گزارش سرای نور، قیام 19 دی موجب تعمیق و مردمی‌شدن نهضت و شرکت توده‌های مذهبی، به ویژه جوانان شد.

برخی از احزاب و جمعیت‌هایی که حرکت سیاسی خود را با اتکا به حقوق بشر کارتر و فضای باز سیاسی ایجاد شده، توسط شاه و در چهارچوب قانون اساسی شکل داده بودند، به تدریج از مردم جدا شدند و به دامن امریکا و غرب پناه بردند.
منبع : سرای نور
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴