تاریخ انتشارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۷۴۶۶
کارخانه نساجی قائم‌شهر بزرگ‌ترین دلیل بر وجود اختلافات و ناتوانی شورای شهر است و می‌طلبد تا همگان دست به دست هم بدهند و این کارخانه پرخاطره را حفظ و پویا کنند.
۰
plusresetminus
فروش نساجی قائم‌شهر پاک‌کردن صورت مسئله است نه حل آن/ وقتی که منافع یک کارخانه قربانی باندبازی می‌شود!
به گزارش بلاغ، کارخانه نساجی شماره یک قائم‌شهر در مرکز شهر واقع شده‌ که به علت قدیمی بودن بنا و عدم رسیدگی به این نساجی و پرداخت نشدن به موقع حقوق کارگران و نیز فرسوده بودن ماشین‌آلات و مواد اولیه دچار مشکلات زیادی است.

پس از اعلام خرید کارخانه نساجی شماره یک «نساجی قائم‌شهر» توسط شهرداری این شهر، بارقه‌ای از امید در دل شهروندان ایجاد شد تا سرنوشت این کارخانه نیز همانند کارخانه‌های نساجی شماره دو و سه «نساجی مازندران» نشود.

سرانجام با درایت شهردار وقت، این کارخانه تاریخی که قدیمی‌ترین کارخانه نساجی کشور محسوب می‌شود و نسل‌های قبل این شهر خاک این کارخانه را خورده‌اند و به‌نوعی برای مردم نوستالوژی بوده، بار دیگر در معرض احیاء قرار گرفت و به امور تولید خود با امنیت کامل، مشغول است.

مردم این شهر که با سوت این کارخانه مأنوس بوده‌اند، سال‌ها است با بی‌درایت مسؤولان دیگر صدای نشاط و حیات این کارخانه را نمی‌شنوند، متأسفانه از قائم‌‎شهرِ خسته و ناتوان به‌جز این کارخانه تاریخی چیزی دیگر نمانده است.

وقتی که منافع یک کارخانه قربانی باندبازی می‌شود!

یک کارگر کارخانه نساجی قائم‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه تاکنون سه ماه حقوق‌مان عقب افتاده است، اظهار کرد: از دیگر مشکلات‌مان در کارخانه نداشتن پنبه برای کار و پایین آمدن راندمان به دلیل خرابی دستگاه‌ها است و برای این دستگاه‌های خراب نیز قطعات آن خریداری نمی‌شود.

وی افزود: در این کارخانه باند بازی وجود دارد و عملکرد شورا جنبه تبلیغاتی دارد و کاری را در جهت پیشرفت کارخانه نساجی پیش نمی‌برند.

این کارگر که نمی‌خواست نامش فاش شود، تصریح کرد: تاجری که با آن کار می‌کنند، پنبه‌های نامرغوب می‌آورند و در روند ریسندگی، راندمان کار کاهش می‌یابد و نیز کیفیت نخ، مناسب نیست که باعث می‌شود کارگران خسته‌تر شوند و کارخانه سودی ندهد.

اجماعی برای نجات نساجی

سید علی ادیانی نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، درباره مشکلات نساجی قائم‌شهر، اظهار کرد: نساجی قائم‌شهر از پیچیدگی زیادی برخوردار است و شورا و شهردار وقت مصمم شدند به اینکه کارخانه نساجی قائم‌شهر را از سازمان خصوصی سازی بخرند و این اقدام انجام شد.

ادیانی افزود: در حال حاضر شورای جدید برآن هستند که این کارخانه برای‌شان اقتصادی نیست و باید به مجموعه دیگری واگذار شود و سازمان خصوصی سازی در برگشت کارخانه نساجی قائم‌شهر به آنان فرآیند پیچیده حقوقی را قرار داد، اما نتیجه آن شد که تا یک هفته دیگر بانک ملی از وزارت اقتصاد و وزارت صنعت بررسی دقیق انجام دهند و راهکاری را پیشنهاد کنند تا در یکشنبه هفته بعد این جلسه با نمایندگان حوزه انتخابیه تشکیل شود تا تصمیم جدی و حتمی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: همگان به دنبال احیا نساجی قائم‌شهر هستیم و این مشکلات بار دیگر بدون واگذاری حل شود و نمایندگان به دنبال کمک کردن برای حل مشکل هستند.

شهرداری قائم‎شهر توان پیشبرد کارخانه نساجی قائم‎شهر را ندارد

عبدالله رضیان نماینده مردم شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، درباره مشکلات نساجی قائم‌شهر، اظهار کرد: ایدرو و سازمان گسترش پذیرفتند که کارخانه نساجی قائم‎شهر را باز پس گیرند تا به آنها کمک شود که به سازمان ایدرو برگردد و رئیس بانک ملی نیز کارخانه شماره دو و سه، یعنی نساجی مازندران که در گذشته متعلق به آنان بود و آنها می‌توانند در اصلاح این ساختار نقش اساسی داشته باشند.

وی افزود: اعضای شورای شهر قائم‌شهر عنوان می‌کنند که آنان ماهیان حدود ۳۵۰ میلیون تومان در نساجی قائم‌شهر زیان دارند و تاکنون که واگذار شد به شهرداری حدود چهار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و آنان عملاً توان پیشبرد آنجا را ندارند.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تصریح کرد: اگر آنان بخواهند آنجا را واگذار کنند، باید مثلا جایی که ۱۰۰ میلیاد تومان ارزش دارد را ۴۰ میلیارد تومان به فروش برسانند که پول مردم به هدر می‌رود و اگر هم قصد ماندگاری کارخانه باشد، کمک‌های دولت تنها برای بازسازی است.

دو پکیج برای نساجی در نظر گرفته شد

مجید عباسی عضو شورای شهر قائم‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره راهکار مناسب برای حل مشکلات نساجی قائم‌شهر، اظهار کرد: جلساتی در وزارتخانه و فرمانداری قائم‌شهر با حضور مسئولان کشوری و استانی برای رفع مشکلات نساجی قائم‌شهر برگزار شد تا در آینده مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی افزود: دو پکیج برای نساجی در نظر گرفته شد که یا پس بگیرند و یا تسهیلات عمده‌ای را برای آن در نظر بگیرند تا فعالیت ادامه یابد که در نهایت به جلسه دیگری برای تصمیمات نهایی موکول شد.

وی تصریح کرد: نساجی قائم‌شهر به دلیل معوقاتی که دارد، به آن تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد مگر آنکه وزرا بتوانند برای آن تسهیلات ویژه‌ و مناسبی را اختصاص دهند و در حال حاضر باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای گسترش برای نساجی قائم‌شهر چه کمکی را در نظر خواهد گرفت.

افراد شورا به دنبال بهانه‌جویی برای فروش کارخانه هستند

اما محمدعلی شیرسوار یکی دیگر از اعضای شورای شهر قائم‌شهر نظر دیگری در این‎باره دارد و در گفت‎وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: نساجی نباید به بخش خصوصی واگذار شود و در صورت این اقدام، نوعی خیانت اتفاق می‌افتد چرا که حق مردم و پولی که مردم پرداخت کردند هدر می‌رود و برگرداندن کارخانه اصلاً درست نیست.

شیرسوار افزود: می‌توان برای حل مشکلات نساجی سرمایه گذار پیدا کرد و یا برای بازاریابی اقدام کنیم و اگر قدرت مدیریت‌مان ضعیف است دلیلی وجود ندارد که بی‌دلیل آن را بفروش برسانند.

وی تصریح کرد: هر چند کارخانه متضرر است، اما اگر اندکی نگاه شود می‌توان دریافت که حتی در خود شهرداری و ترافیک با از بین رفتن وقت مردم در حال ضرر و زیان هستیم؛ بنابراین باید در پی حل این مشکلات باشیم و باید بدانیم که شورا به دنبال حل این مشکلات باشد. پس علت تشکیل شورا چیست؟ اگر همه شهر در گل و بلبل بود، پس چه نیازی به شورا است؟ مثلاً هنگامی که نمی‌توانیم مشکلات آب، آسفالت و کارخانجات را حل کنیم، دلیلی ندارد که آن را به افراد دیگر واگذار کرد.

این عضو شورای شهر قائم‌شهر، عنوان کرد: در اتفاقاتی که در کارخانه‌های نساجی شماره دو و سه افتاد، باید برای کارگر و خودمان تجربه شود و هر فردی در خصوصی سازی، نمایندگان و فرماندار هر تجربه‌ای دارند، در حال حاضر ورود پیدا کنند و هر فردی که نیت حل مشکلات کارخانه و کارگران را دارد کارگشایی کند.

این مسوول با بیان اینکه این کارخانه قابلیت رشد را دارد و زمینش در بهترین نقطه بوده و قابلیت تبدیل شدن به پارک بازی و موارد دیگر وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه کارخانه نساجی قائم‌شهر مشکلات مالی دارد، بنابراین نمایندگان صنعت، معدن و تجارت باید برای حل مشکلات نساجی کارگشایی کنند و سهام آن را با ایجاد امنیت بفروش برسانند تا این کارخانه حفظ شود.

اعضای شورا با چه رویی می‌خواهند به چهره مردم نگاه کنند؟!

شیرسوار با اشاره به اینکه اگر این کارخانه به دست فردی بیفتد که اتفاقاتی همانند کارخانه شماره دو برایش رخ دهد، در این حالت اعضای شورا با چه رویی خواهند توانست به چهره مردم نگاه کنند، یادآور شد: هر چند در حال حاضر تجربه بسیاری از اقدامات را نداریم، اما عقل به ما فرمان می‌دهد اگر این کارخانه واگذار شود فرد دیگر چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد؟. در حالی که می‌توان با تعامل با کارخانه نساجی شماره سه، با توجه به آنکه برخی از سوله‌های آن ساخته شده برخی از دستگاه‌ها را به آنجا ببریم و دستگاه‌های آن را به جای خاک خوردن به‌روز کنیم و از پتانسیل مسئولان و نمایندگان مجلس استفاده کنیم.

وی گفت: در طی جلساتی که برگزار شد، دستانی پشت پرده حل مشکلات نساجی وجود دارد که آنان از بی‌تدبیری اعضای شورای شهر و نیز آنچه را که از کارگران و عدم تعامل میان دستگاه‌های شهرستان قائم‌شهر مشاهده کردند، به دنبال مفت خریدن نساجی قائم‌شهر هستند، که من با این واقعه که این کارخانه واگذار شود مخالف هستم.

شیرسوار ادامه داد: با روی کار آمدن شورای پنجم، حقوق کارگران به عقب افتاده که در گذشته این چنین نبود و این نشان از عدم تدبیر شورای شهر فعلی است و هنگامی که مدیرعامل عوض می‌شود، توقع کارگران افزایش می‌یابد و هنگامی که خودمان توانایی پرداخت حقوق را نداشتیم، نباید مدیرعامل عوض می‌کردیم چراکه کارگر تصور می‌کند هنگامی که مدیرعامل عوض شده، می‌خواهد پول بیاورد در حالی که در روزهای نخست به اعضا اعلام شد ابتدا باید بررسی دقیق صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب رسید.

وی پیشنهاد داد: همگان باید بیایند کارگشایی کنند و کارشناسان خود را بیاورند تا خط رنگرزی راه‌اندازی شود و سرمایه‌گذاران را جذب کنیم تا بخشی از این خط تولید کارخانه را به آنها بدهیم و نساج بیاوریم.

اعضای شورای شهر به دنبال رخ داد نساجی مازندران دیگر هستند

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر قائم‌شهر تنها با فروختن به دنبال پاک کردن تمامی صورت‌های مسئله هستند، گفت: کارخانه نساجی قائم‌شهر بزرگ‌ترین دلیل اختلافات و ناتوانی شورای شهر است و باید همگان دست به دست هم بدهند تا شرایط و اعتمادسازی ایجاد شود و فروش کارخانه نساجی تنها رفع تکلیفی است که شورای شهر قائم‎شهر می‎خواهد انجام دهد.

شیرسوار عنوان کرد: ارزش ملکی اینجا بیش از آن چیزی است که خریداری شد و باید به افرادی که قدم در نابودی و فروش این کارخانه به جای حل مشکلات هستند، گفت که وقتی توانایی حل مشکل را نداری اعلام کن که ناتوانم چراکه توانمندی در زیر قیمت فروختن نیست.

وی یادآور شد: اعضای شورای شهر تنها به دنبال این موضوع هستند که شهردار گذشته اقدام اشتباهی را انجام داد که کارخانه را برای مردم این شهر خریداری کرد، در حالی که این کارگران خود اقوام و همشهریان‌مان هستند و اعضای شورای شهر به دنبال رخ داد نساجی مازندران دیگر هستند.

به گزارش بلاغ، کارخانه نساجی که برای رونق دوباره توسط شهرداری قائم‎شهر خریداری شده بود و قبل از تغییر شورای شهر، روال مثبتی را در پیش گرفته بود و برنامه‎های خوبی برای سودهی این کارخانه داشت، اکنون در باتلاق سوء مدیریت قرار گرفت و کارگران آن با مشکلات بسیار زیادی روبه‎رو هستند و اعضای شورای شهر و هیئت مدیره آن بدنبال پس دادن به سازمان خصوصی سازی و یا فروش به شخص دیگر هستند.

فروش کارخانه نساجی قائم‎شهر توسط شورای شهر تنها راه فراری است که توسط آن‎ها انتخاب شده و رفع تکلیفی است که آنها انجام می‌دهند و هیچ نگاهی به آینده کارگران و یا ارزش زمین این کارخانه ندارند.

امید مردم قائم‌شهر و زحمت‌کشان این کارخانه، وردو مسئولان و بزرگان شهر به این داستان است تا با همت والا این مرکز اشتغال و تولید را در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال حفظ کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰