تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان قائم‌شهر که قرار بود بار ترافیکی را کاهش دهد، با توقف چند ماه اخیر پروژه به بلیه‌ای تبدیل شد که داد مردم را در آورده است.
۱
plusresetminus
تقاطع غیرهمسطح قائم‌شهر؛ پروژه‌ای اساسی اما بدسرنوشت!/ شاهراهی درگیر کش‌وقوس شورای شهر
به گزارش بلاغ، تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان در شهرستان قائم‌شهر با ۱۳ متر عرض، شامل دو خط رفت و پیاده رو اورژانسی به صورت تک پایه به قطر سه متر، خبری که بهمن سال ۹۵ توسط شهرداری قائم‎شهر رسانه‌ای شد و کار خود را آغاز کرد.

‌نقطه‌ای پرترافیک در مدخل شهری پرتردد

میدان جانبازان در ورودی شهر قائم‎شهر از مسیر جاده ساری واقع شده و این میدان محل تجمیع ترافیک ورودی از شرق مازندران به سمت محورهای هراز و فیروزکوه است و ترافیک این مسیرها به سمت شرق مازندران هم از این میدان خارج می‌شود.

این تقاطع غیر همسطح میدان جانبازان در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۵ کلنگ آن بر زمین زده شد، که در آن روز رضا رحیمی شهردار وقت در مراسم کلنگ زنی گفته بود که این تقاطع با کمک اعتبارات دولتی ساخته می‌شود تا مشکل ترافیکی ورودی و خروجی شهر را حل کند.

رحیمی اعتبار مورد نیاز برای ساخت این تقاطع را هشت میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده بود و افزود: مدت زمان ساخت این تقاطع یک سال در نظر گرفته شده ولی شهرداری در مدت ۶ ماه آن را ساخته و به بهره‌برداری می‌رساند و در اجرای این طرح علاوه بر مسایل ترافیکی، بافت اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز در نظر گرفته شد.

پروژه‌ای اساسی اما بدسرنوشت!

تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان در همان روزهای اول و حتی در مراسم کلنگ‌زنی نیز با حواشی همراه بود بطوری که در زمان سخنرانی فرماندار قائم‎شهر، برخی از کسبه‌ میدان که از احداث این پل ناراضی بودند، به اعتراض پرداختند و بدنبال انجام نشدن این طرح ملی بودند که به گفته برخی کارشناسان، نیاز این تقاطع بوده و باید برای رفع گره ترافیکی این منطقه، که بعنوان یکی از پرترافیکی‎ترین محورهای کشور است، این تقاطع غیرهمسطح احداث می‌شد که در ۵ دیماه پروژه بصورت رسمی آغاز به کار کرد.

اما پس از گذشت ۱۱ ماه از کلنگ‎زنی تقاطع میدان جانبازان شهرستان قائم‌شهر، در حال حاضر ساخت این طرح متوقف شده است به همین دلیل به سراغ مردم رفتیم تا ببینیم در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه هستند.

احمد ابراهیمی راننده ساری به قائم‌شهر در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما، درباره طرح تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان، گفت: پیمانکار این طرح عنوان کرده بود که این طرح ۶ ماه پس از کلنگ زنی به اتمام می‌رسد، اما همچنین راکد ماند.

تقاطعی که دردسرزا شد

وی افزود: در میدان جانبازان گره‌های ترافیکی آن موجب کندی حرکت و مشکلاتی در رفت و آمد برای مردم شده است و پروژ‌ه‌ای که قرار بود برای رفع مشکل ترافیکی و راحت شدن عبور و مرور مردم باشد، اکنون به معضل بزرگ ملی تبدیل شده که بار ترافیکی زیادی را برای شهروندان قائم‎شهری و مسافران عبوری از این تقاطع بوجود آورده است.

شاهراهی درگیر کش‌وقوس شورای شهر

این راننده تاکسی، تصریح کرد: از آنجایی که جاده ساری به قائم‌شهر از شاه ‌راه اصلی و از جاده‌های پرتراکم کشور است، مشکلات ترافیکی آن زمان زیادی را از مردم می‌گیرد و هزینه سوخت را هم باید در نظر گرفت، هرچند پیشرفت اولیه این پروؤه بسیار عالی بود و تا قبل از تغییر مدیریت شهری در قائم‌شهر درصد پیشرفت خیلی خوبی را داشت اما بعد از تغییر شورای شهر و شهردار به یکباره این پروژه متوقف شد و همچنان این طرح بدون هیچ اقدامی توسط مسئولان رها شده و معضلی را برای همگان و بویژه ما رانندگان این محور بوجو اورده است.

علی اکبر حسین‌زاده رئیس شورای اسلامی قائم‌شهر طی گفت‎وگویی با خبرنگار ما، اظهار کرد: از مبلغ ۸ میلیارد و ۵۰‌ میلیون تومان اعتبار، تاکنون ۴ میلیارد و۸۷۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شد که یک‌ میلیارد و۷۲۲ میلیون تومان از اعتبارات ملی و مابقی از اعتبارات شهرداری قائم‌شهر بود.

پروژه‌ای قربانی بلاتکلیفی‌ها

حسین‌زاده با بیان اینکه پیمانکار تاکنون حدود ۵ میلیارد تومان از شهرداری پول گرفته ‌است،‌ افزود: پیمانکار با دریافت این مبلغ به بهانه کمبود اعتبار، نباید کار را متوقف می‌کرد، هر چند معتقدیم پیمانکار مربوطه فقط با گذشت ۸ ماه، ۸۰ درصد امور را انجام داده ‌است اما توقع داریم کار با سرعت ادامه یابد و هرچه زودتر این پل به بهره‌برداری برسد.

وی خواستار بازنگری اولین طرح جامع قائم‌شهر تدوین شده در سال ۱۳۶۸ شد و یادآوری کرد: کنترل ساخت ‌وسازها، درآمد پایدار، گردشگری و مبلمان شهری، حل معضل ترافیک کمربندی شمالی، بلوار شهیدان سادات‌نیا، احداث بزرگترین مرکز مرکبات در قائم‌شهر، ترمینال و حمل و نقل برون‌شهری از جمله مباحث مطرح شده در طرح جامع قائم‌شهر است که باید برای اجرای هرچه زودتر آنها، بازنگری شود.

سخنان حسین‌زاده در زمینه اتمام و علت توقف طرح تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان در این گزارش ما را قانع نکرد، بنابراین به سراغ ایمان پویامهر دیگر عضو شورای شهر رفتیم که مطالعه سخنان وی نیز خالی از لطف نیست.

انتخابات شورا و بلای ترافیک برای هزاران تردد روزانه

ایمان پویامهر عضو شورای شهر قائم‌شهر در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما، درباره علت توقف تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان شهرستان قائم‌شهر، اظهار کرد: در ادامه روند ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان شهرستان قائم‎شهر وقفه‌ای به دلیل مسائل مالی و اختلاف حسابی که میان صورت حساب پیمانکار و شهرداری ایجاد شده و همچنین به دلیل جابجایی و تغییر در شهرداری بوجود آمده که در حال حاضر با انتخاب شهردار شهرستان قائم‌شهر به همراه سرپرست شهرداری در حال رایزنی با پیمانکار هستند تا هر چه سریعتر این پروژه کار خود را دوباره آغاز کند.

وی افزود: با توجه به آنکه حدود یک و نیم ماه دیگر از زمان قرارداد با این پیمانکار مانده که در طی این مدت تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پیش از مسافرت‌های نوروزی این طرح به اتمام برسد هر چند این تعهد را خود پیمانکار در جلسه شورا اعلام کرد.

ترافیکی که داد مردم مازندران را درآورد

عضو شورای شهر قائم‌شهر تصریح کرد: تا کنون حدود ۶ میلیارد تومان برای ساخت این تقاطع هزینه شده و حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از سهم شهرداری به پیمانکار پرداخت شد و پیمانکار طلب چندانی از شهرداری ندارد و تا کنون ۸۰ درصد طرح مربوط به شمع کوبی و سایر موارد ساخت آن انجام گرفت و امیدواریم ۲۰ درصد بقیه در طی این یک و نیم ماه باقی‌مانده تمام شود.

نماینده مردم در شورا، یادآور شد: رایزنی فراوان از معاونت مالی و عمرانی شهرداری قائم‌شهر با پیمانکار طرح انجام شده و‌ پولی که دولت از تملک دارایی باید به این طرح اختصاص می‌داد در حال پیگیری دریافت آن هستیم تا مشکلات این بخش حل شود.

همت مسئولان، معضل موجود را مرتفع خواهد کرد

به گزارش خبرنگار ما، تقاطع غیرهم‌سطح میدان جانبازان قائم‌شهر، که یکی از پروژه‎های ملی است و در محور اصلی شمال کشور قرار دارد، امیدواریم با ورود مسئولان دولتی، همچنین نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی معضل بزرگ ترافیکی، که اکنون بدلیل اجرای پروژه در این محور برطرف شود و مشکلی که برای مسافران و شهروندان بوجود آمده و چهره‌ی قائم‌شهر را بدجلوه می‎دهد، هرچه سریع‌تر رفع شود و سرعت ابتدای کار خود را پیش بگیرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه به بهره‌برداری برسد.
منبع : قائم آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴