بازار داغ مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی از یک‌سو و عدم تطابق تولیدات داخلی با نیاز کشور باعث شده محصولات تقلبی و قاچاق در پوشش برندهای معتبر، بازار نه تنها مازندران بلکه کشور را قبضه کند.
۰
plusresetminus
سیطره لوازم آرایشی‌ قاچاق‌ و بدلی در بازار مازندران/ لزوم نظارت جدی دستگاه‌های ذی‌ربط و حمایت از تولید داخل
به گزارش بلاغ، مشکلات پیش روی واردکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی که در داخل تولید نمی‌شوند و یا اینکه نیاز داخلی را تأمین نمی‌کنند، باعث شده تا افراد سودجو از این موقعیت سوءاستفاده کرده و بازار لوازم بهداشتی و آرایشی را تحت سیطره خود در آورند؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر سهم لوازم‌ آرایشی تقلبی و قاچاق در کشور، بیشتر از محصولات استاندارد و برند است.

بازار داغ مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی از یک‌سو و عدم تطابق تولیدات داخلی با نیاز کشور باعث شده محصولات تقلبی و قاچاق در پوشش «برند»های معتبر، بازار نه تنها مازندران بلکه کشور را قبضه کند و این در حالی‌ است که لوازم بهداشتی و آرایشی همواره سهم به‌سزایی در کالاهای قاچاق کشف‌شده در استان دارد.

متأسفانه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در مازندران همواره سهم قابل توجهی از کالاهای مکشوفه در بخش قاچاق را به خود اختصاص می‌دهد و جدا از ضرورت نظارت و کنترل از سوی دستگاه‌های ذیربط، مضرات و آسیب‌های استفاده از این کالاها با توجه به استفاده گسترده مردمی بسیار حساس و حائز اهمیت است.

در ذیل نظر شما مخاطب گرامی را به چند نمونه از کشف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در مازندران طی دو سال اخیر جلب می‌کنیم:

کشف بیش از ۲۰۰ میلیون ریال لوازم آرایشی قاچاق در گلوگاه

سرهنگ شعبان محمدپور طی گفت‌وگویی در آذرماه سال‌جاری اظهار کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا، ماموران پلیس بازدید از اماکن عرضه مواد آرایشی و بهداشتی شهرستان را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران در این بازدید‌ها موفق به کشف ۵۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق شدند.

فرمانده انتظامی گلوگاه ارزش لوازم آرایشی و بهداشتی کشف شده را بیش از ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

کشف ۶۰۲ قلم لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق در رامسر

سرهنگ محمدصادق شاه نظری طی گفت‌وگویی در آذرماه سال‌جاری اعلام کرد: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی از واحد‌های صنفی عرضه محصولات بهداشتی و آرایشی در این شهرستان بازدید کردند.

وی افزود: در اجرای این طرح ماموران در بازدید از ۶ واحد صنفی این شهرستان موفق به کشف ۶۰۲ قلم لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق و غیر مجاز شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر با اشاره به ضرورت استفاده از کالا‌های داخلی به منظور حمایت از کار و تولیدات داخلی از شهروندان خواست: ضمن خودداری از مصرف کالا‌های خارجی که به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور شده و از نظر بهداشتی نیز فاقد کیفیت هستند در صورت شناسایی عاملان عرضه کالا‌های قاچاق مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

کشف 23 هزار عدد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی در محمودآباد

سرهنگ علیرضا باقری طی گفت‌وگویی در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بیان کرد: ماموران یگان امداد و عوامل گشت فرماندهی انتظامی شهرستان محمودآباد حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه خودرو کامیون حامل بار مشکوک شدند.

وی تصریح کرد: ماموران با متوقف کردن این خودرو در بازرسی از آن موفق شدند، بیش از 23 هزار و 448 عدد انواع اقلام آرایشی و بهداشتی قاچاق را کشف کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران خاطرنشان کرد: در این خصوص فردی به نام ف- ک به اتهام قاچاق کالا دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

کشف ۵۰ میلیون ریال لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق در سیمرغ

سرگرد محمد راعی خناری فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ طی گفت‌وگویی در بهمن‌ماه سال‌گذشته عنوان کرد: در طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر برخورد قاطعانه با باندها و شبکه های قاچاق کالا و ارز ماموران انتظامی این شهرستان درحین کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه خودروی پژو206 در حال تردد در یکی از محورهای ورودی به این شهرستان مشکوک شدند .

وی افزود: ماموران خودروی مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آن موفق به کشف 168 قلم لوازم بهداشتی و آرایشی قاچاق شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ ارزش ریالی کالاهای کشف شده را 50 میلیون ریال اعلام و اظهار کرد : متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و اقلام مکشوفه به اداره اموال تملیکی استان تحویل شد.

راعی خناری با اشاره به اینکه هدف قاچاقچیان کالا تخریب ریشه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه و ضربه ای مهلک به تولیدات داخلی است از مردم خواست برای حفظ سلامت جامعه و خانواده های خود از خرید کالاهای قاچاق که معمولا از مواد غیر بهداشتی و بی کیفیت تهیه وعرضه می شوند خودداری کنند.

کشف 10 هزار عدد لوازم آرايشی و بهداشتی قاچاق در ساری

سرهنگ عبدالله رضوانی طی گفت‌وگویی در دی‌ماه سال 95 بیان کرد: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقيقات پليسی موفق شدند، متهم به قاچاق کالا به نام م – الف را که در امر تهيه و توزيع لوازم آرايشی و بهداشتی فعاليت دارد، شناسايی کنند.

سرپرست اسبق پليس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران تصریح کرد: ماموران در بازرسی از اين محل موفق شدند، بيش از 9هزار و 600عدد انواع لوازم آرايشی و بهداشتی را به همراه 126 عدد انواع ادکلن‌های خارجی به ارزش 302 ميليون ريال کشف کنند.

کشف میلیاردی لوازم آرایشی قاچاق در تنکابن

سردار سید محمود میرفیضی طی گفت‌وگویی در خردادماه سال‌جاری، اظهار کرد: ماموران پلیس آگاهی شهرستان تنکابن در پی کسب خبری مبنی بر عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق در چند مرکز تجاری شهرستان، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی سه واحد صنفی عرضه این محصولات در این مرکز تجاری شناسایی و از سوی ماموران پلیس آگاهی مورد بازرسی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران تصریح کرد: ماموران در بازرسی از این واحدهای صنفی موفق شدند، بیش از هفت هزار و 500 عدد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی را از این واحدهای صنفی کشف کنند.

سردار میرفیضی در پایان ارزش ریالی کالاهای مکشوفه را بیش از یک میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام و اذعان کرد: متهمان به مرجع ذیصلاح معرفی شدند.

کشف 8700 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در بهشهر

سرهنگ ابراهیم شجاعی طی گفت‌وگویی در مهرماه سال‌جاری از کشف هشت هزار و 700 قلم انواع لوازم آرایشی وبهداشتی غیر مجاز و قاچاق به ارزش 250میلیون ریال در سطح این شهرستان خبر داد .

وی با اعلام این خبر افزود: در پی کسب خبری مبنی بر تردد یک دستگاه اتوبوس حامل کالای قاچاق و غیرمجاز، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر خاطرنشان کرد: با هماهنگی قضائی و همکاری کارشناسان شبکه بهداشت و درمان ماموران در بازرسی از داخل این خودرو بیش از هشت هزار عدد انواع لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز و قاچاق به ارزش 200 میلیون ریال کشف شد.

شجاعی اضافه کرد: در همین خصوص، ماموران انتظامی این فرماندهی در بازرسی از یک واحد صنفی متخلف بیش از 700 قلم انواع لوازم آرایشی و بهداشتی غیر مجاز به ارزش 50 میلیون ریال را کشف و ضمن دستگیری متهم این واحد صنفی متخلف را پلمب کردند.

سهم تولید داخل مسواک در کشور، تنها ۱۰ درصد است

حمید مقیمی طی گفت‌وگویی بیان کرد: با توجه به اینکه تولید مسواک و خمیردندان در کشور، بسیار کمتر از نیاز مصرفی است، باعث خواهد شد در صورت نبود کالای باکیفیت و مرغوب بهداشتی در بازار، مردم به سراغ کالاهای بی‌کیفیت بروند.

وی با اشاره به بسته شدن سامانه ثبت سفارش و دپو شدن کالاهای وارداتی در گمرک، خاطرنشان کرد: این وضعیت، هزینه تمام شده این کالاها را افزایش می‌دهد و باعث دلسردی و عدم اطمینان واردکنندگان رسمی خواهد شد.

به گفته‌ نائب رئیس اول انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی ایران، سهم تولید داخل مسواک از بازار مورد نیاز کشور در حدود ۱۰ درصد است و آنچه به‌عنوان خمیردندان تخصصی وارد می‌شود، مشابه داخلی ندارد.

عوارض و مضرات استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی

مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو طی گفت‌وگویی با بیان اینکه لوازم‌آرایشی و بهداشتی قاچاق، تقلبی و بدون مجوزهای بهداشتی که در بازار وجود دارد اکثر با قیمت‌های بسیار پایین به فروش می‌رسد، عنوان کرد: حساسیت پوستی، ریزش شدید مو، صدمات کبدی، آکنه و جوش سرسیاه و ایجاد لکه‌های پوستی از مهم‌ترین عوارض استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است.

باید اذعان کنیم وقتی رژ لب برای ساعت‌های طولانی روی لب باقی می‌ماند ممکن است به‌طور ناخواسته و در اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه آن تماس بدن با مواد سمی است. مواد مضر زیادی همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان به‌عنوان مواد اولیه رژلب‌ها، موم، روغن، الکل و رنگ است که از آلاینده‌های معمول زیست‌محیطی هستند. این مواد مضر در محصولات آرایشی وجود دارد و به‌مرور زمان در بدن تجمع و باعث بروز مسمومیت می‌شود.

شایان ذکر است استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند موجب بروز انواع سرطان‌ها در اثر تجمع زیاد این فلزات در بدن شود. سرب می‌تواند از طریق مادر و از راه جفت وارد بدن جنین شود و اثراتی مانند مرگ جنین و زایمان نارس را به همراه بیاورد.

از سویی دیگر، همخوانی نداشتن میزان تولید محصولات بهداشتی همچون خمیردندان و مسواک در کشور و نیاز به استفاده از این قبیل لوازم بهداشتی در زندگی روزانه مردم، باعث شده تا قاچاق این نوع محصولات بهداشتی نیز افزایش یابد و شاهد مسواک‌هایی باشیم که به اسم برندهای معتبر خارجی به فروش می‌رسد. این در حالی است که واردکنندگان لوازم بهداشتی و آرایشی، از موانع پیش رو برای واردات قانونی این قبیل محصولات که در ارتباط مستقیم با سلامت مردم هستند، گلایه دارند.

سهم ۵۰ درصدی لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار کشور

در همین حال، رسول دیناروند رئیس سابق سازمان غذا و دارو نیز طی گفت‌وگویی عنوان کرده بود که بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق است.

وی با طرح این موضوع که گاهی اوقات علت بروز قاچاق و تقلب ناشی از ضعف دسترسی مردم به کالاهای اصیل و مجاز است و گاهی اوقات ناشی از مسائل مالی و اقتصادی است، گفت: زیان‌های قاچاق کالاهای سلامت نسبت به سایر کالاها بیشتر است و زیان در این حوزه فقط اقتصادی نیست؛ بلکه آسیب کالاهای قاچاق در این حوزه که عمدتاً تقلبی هم هستند به سلامت مردم از زیان‌های اقتصادی آن‌ها کمتر نیست. متأسفانه شبکه‌های مویرگی توزیع کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد که از طریق کشورهای دیگر به طرق مختلف به کشورمان ارسال می‌شود که باید با مسئله برخورد شود.

اشد مجازات برای سازندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی تقلبی

شهریار اسلامی‌تبار با عنوان این مطلب که اشد مجازات در انتظار سازندگان فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی تقلبی است، تأکید کرد: قانون درباره فراورده‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی، رعایت ضوابط یا فرمول ثبت شده را الزام کرده است تا در فراورده‌های مذکور برای مثال رنگ، اسانس و سایر مواد اضافی غیرمجاز بکار برده نشود که اگر تخطی از ضوابط موجب بیماری مصرف‌کننده یا آسیبی گردد که معالجه آن کمتر از یک ماه باشد، مجازات مرتکب شونده آن ۶ ماه تا دو سال حبس تأدیبی خواهد بود.

وی به مجازات مواد بهداشتی یا آرایشی که موجب نقص زیبایی یا کراهت منظر شود نیز تصریح کرد: مجازات با توجه به میزان نقص یا کراهت یک تا سه سال حبس تأدیبی است که اگر این فرآورده‌ها موجبات نقص یکی از اعضای مصرف‌کننده شوند نیز بین سه تا ۱۰ سال مجازات حبس آن‌هم با اعمال شاقه در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان محصولات زیر پله‌ای و غیرمجاز به‌ویژه آن‌هایی که ناآگاهانه و سهوی قدم در این راه گذارده‌اند، هشدار داد: اگر مواد آرایشی و بهداشتی ساخته شده به دلیل عدم رعایت ضوابط تولید منجر به مرگ مصرف‌کننده‌ای شود نباید تردید داشته باشند که اشد مجازات و حتی اعدام سرنوشتی است که برای آنان رقم خواهد خورد.

حرف پایانی...

در پایان باید اذعان کنیم نزدیک‌ترین آماری که از سال ۲۰۱۵ وجود دارد، مربوط به سایت مجله «Beauty world middle East» است که دفتری در امارات متحده عربی دارد. این سایت می گوید ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان است. تخمین این سایت از بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور ایران، ۳.۶۸ میلیارد دلار معادل ۱۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان است. به تعبیر این مجله اینترنتی، زنان ایرانی ۳۰ درصد از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات زیبایی می کنند.

اما نکته قابل تأمل آن‌که، بر اساس یک آمار غیر رسمی منتشر شده در سال 95 از سوی یک گروه سنجش آماری در رسانه‌ها، استان مازندران در کنار استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، البرز، خراسان جنوبی و ایلام، استان‌هایی بوده‌اند که زنان «پانزده‌ ساله و بیشتر» آن‌ها، بیشترین هزینه ماهانه کالاهای آرایشی منتخب را در این تحقیق داشته‌اند و این امر از یک‌سو ضرورت جدی، منسجم و قاطع دستگاه‌های ذیربط را در بخش کنترل، نظارت و بازرسی می‌طلبد و از سویی دیگر، لزوم توسعه و حمایت از تولید داخلی لوازم آرایشی و بهداشتی جهت تأمین اقلام مورد نیاز کشور؛ که امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.
منبع : مازند اصناف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰