تلاش برای احیای بافت فرسوده سبب رونق اقتصادی خواهد شد و در این مسیر در ساری می‌توان محله‌های قدیمی و فرسوده‌ای را دید که به خاطر قدمت بناها و معابر، وضعیت مناسبی در دریافت خدمات شهری ندارند.
۰
plusresetminus
بافت‌های فرسوده، سرمایه‌های مدفون شهری در غفلت مسئولان/ رونق اقتصادی شهر در پرتو احیای بافت فرسوده
به گزارش بلاغ، برخی کارشناسان معتقدند زیرساخت‌های موجود در بافت‌های فرسوده تنها برای محله‌هایی با مشخصه‌ای موجود درزمینهٔ جمعیت و تعداد افراد ساکن این بافت‌ها طراحی و ایجادشده است، چراکه در آن‌ها عدم وجود فضای سبز کافی، نبود مراکز درمانی، فرهنگی و امنیتی مکفی و بسیاری موارد دیگر به‌وفور مشاهده می‌شود.

چندی قبل بود که معاون عمرانی استاندار مازندران از افزایش اقدامات برای بهسازی بافت فرسوده شهرهای بزرگ استان خبر داد و گفت: شهرهای بزرگی همچون آمل، بابل، ساری و قائم‌شهر بافت فرسوده زیادی در خود جای‌ داده‌اند که برای بهسازی این بافت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و اقداماتی در حال پیگیری است.

علی نبیان با اشاره به اینکه 38 شهر مازندران دارای بافت فرسوده هستند، گفت: این تعدد شهرها، ضرورت توجه به بهسازی بافت‌های فرسوده را افزایش می‌دهد، بسیاری از شهرهای تازه مازندران، که در سال‌های اخیر از روستا به شهر تبدیل شده‌اند، نیز با این مشکل مواجه هستند و بافت قدیمی روستایی سبب شده است که این شهرهای تازه همچنان سیمای روستایی داشته باشند.

به استناد آمارهای منتشرشده از سوی شرکت عمران و مسکن‌سازان مازندران، در بین شهرهای استان، ساری 3 هزار هکتاری با حدود 641.99 هکتار بافت فرسوده رکورددار بافت فرسوده در شهرهای مازندران است.

سیاست‌های شهرداری مؤثر در بازسازی بافت فرسوده‌ساری

به عبارتی مرکز مازندران فقط در بهسازی بافت فرسوده باید میلیاردها تومان اعتبار در نظر داشته باشد که به گفته مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران، بخشی از این اعتبار در هر شهر باید با تلاش خود شهرداری تأمین شود.

فرهاد عسگری بابیان اینکه سالانه اعتباری از سوی سازمان عمران و مسکن برای بهسازی بافت فرسوده در شهرها تخصیص می‌یابد، گفت: این اعتبار از سوی استانداری توزیع می‌شود، خود شهرداری‌ها هم طرح‌هایی مانند تهاتر و مشوق‌های اداری را در این زمینه تدوین و اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در بازسازی بافت فرسوده شهرها، سیاست شهرداری‌ها به شکل مستقیمی دخیل است، اظهار کرد: این تصمیم شهرداری و شورای اسلامی شهر است که می‌‌تواند تعیین کند در یک سال چه میزان از بودجه شهرداری صرف بهسازی بافت فرسوده شود، یا چند پروژه با اولویت پایین متوقف شود تا اعتبارات آن به بهسازی بافت فرسوده اختصاص یابد که بخشی از اعتبارات هم سالانه توسط استانداری و سازمان عمران و مسکن تأمین و پرداخت می‌شود.

عسگری به وجود بناهای تاریخی در بافت فرسوده شهر ساری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه میراث فرهنگی استان در این زمینه همکاری مناسبی دارد، البته باید برای ورود شهرداری‌ به این مسئله، بحث مالکیت بناهای تاریخی مشخص شود که این موضوع مستلزم انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و میراث فرهنگی یا مالک بناست، که در صورت هزینه کردن شهرداری برای بهسازی بنای موجود در بافت فرسوده، بنا برای مدتی به‌منظور دریافت هزینه‌های انجام‌شده از محل درآمد مصارف گردشگری در اختیار شهرداری قرار گیرد.

احیای بافت فرسوده رونق اقتصادی مناطق محروم را به دنبال دارد

محمد دامادی، عضو گروه عمران مجلس بر ضرورت احیای بافت فرسوده مناطق شهری و روستایی مازندران در جهت رونق اقتصادی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام تأکید کرد و گفت: با اتخاذ تمهیدات مناسب و بالا بردن سطح مشارکت سرمایه‌گذاران و شهروندان، بافت فرسوده احیا و به لحاظ اقتصادی رونقی در محلات محروم اتفاق بیفتد.

عضو گروه عمران مجلس افزود: دستورالعمل‌ها و وظایفی در خصوص نوسازی بافت فرسوده برای دولت و شهردار‌ها مشخص‌شده، اما در مناطق مختلف کشور هماهنگی مدیریتی برای نوسازی بافت فرسوده وجود ندارد، لذا سلایق شخصی از سوی مسئولان اجرایی اعمال می‌شود، به‌گونه‌ای که در استان‌های مختلف، نوسازی بافت فرسوده در اولویت‌های متفاوتی قرارگرفته است.

لزوم سرمایه‌گذاری دولت روی بافت‌های فرسوده

دامادی با تأکید بر اینکه برنامه زمانی نوسازی بافت فرسوده باید مشخص باشد، گفت: تاکنون سرمایه ملی مناسبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه نشده است، لذا دولت باید ضریب حمایتی‌اش را افزایش دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی از لزوم توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی محلات قدیمی و حفظ هویت این محلات، آمادگی شهرداری در فصل بارش و نزولات آسمانی، مدیریت هزینه و کاهش آن، کاهش مشکلات ترافیکی یادکرد و افزود: شناسایی محلات هدف و ارتقای کیفیت زندگی در قالب برنامه‌های نوسازی و بهسازی باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

نقش بانک‌ها در احیای بافت فرسوده

عضو گروه عمران مجلس نقش بانک‌ها در ارائه تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را مؤثر خواند و افزود: بانک‌ها هم مجموعه‌ای از دولت شناخته می‌شوند، در واقع تفکیک بین دولت و شهرداری و بانک درست نیست؛ این سه، مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده را تسریع خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس مسائلی چون کاهش استحکام بنا و خدمات‌رسانی در بافت فرسوده را مشکلات این حوزه دانست و گفت: متأسفانه در میان مسئولان مربوطه هنوز باور جدی در خصوص اصلاح بافت‌های فرسوده شکل نگرفته است، زلزله بم یکی از حوادثی بود که پس‌ازآن موضوع استحکام بنا تا حدودی اهمیت پیدا کرد.

دامادی در پایان خواستار رسیدگی به مشکلات مناطق پرخطر، تلاش برای نوسازی بافت‌های فرسوده و جابه‌جایی خانه‌های در معرض خطر شد.

تاثیر فراموش‌شده بافت‌های فرسوده در رونق اقتصادی

همان‌گونه که ذکر شد تلاش برای احیای بافت فرسوده سبب رونق اقتصادی خواهد شد و در این مسیر در ساری می‌توان محله‌های قدیمی و فرسوده‌ای را دید که به خاطر قدمت بناها و معابر، وضعیت مناسبی در دریافت خدمات شهری ندارند.

برخی از این محله‌ها در مرکز شهر واقع‌ شده‌اند که باید در نظر داشت گستردگی بافت فرسوده و تراکم بالای شهر تا حدودی دست مسئولان را برای اجرای طرح‌های مناسب به‌منظور بهسازی این بافت‌ها بسته است.

از طرفی برخی کارشناسان ساخت‌و‌ساز معتقدند بی‌توجهی به قوانین و مقررات اصولی ساخت بندرها بسیاری از مناطق ساری سبب ساخت بافت‌هایی شده که تا 2 دهه دیگر به بافت فرسوده تبدیل می‌شوند. به همین دلیل لازم است تا مسئولان شهری در این رابطه فکری اساسی کنند.
منبع : عصرساری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴