معضل کوه زباله آمل به‌عنوان مهم‌ترین خطر زیست محیطی، مردم این شهرستان را تهدید می‌کند، که ضرورت دارد مدیران ملی در این مسیر گام بردارند و برای همیشه معضل زباله آمل حل شود.
۰
plusresetminus
شیرابه‌ها، بلای جان محیط‌زیست مازندران/ زباله برای مازندران نه طلای کثیف، که کثیف‌ترین بلیه اجتماعی است
به گزارش بلاغ، هر روز که می‌گذرد، طلای کثیف تیغ تیز و زهرآگین خود را بیشتر در عمق جان محیط‌زیست مازندران فرو برده و چیزی نمانده تا مهم‌ترین منبع حیات این استان، یعنی منابع آب زیرزمینی، آلوده و از حیزانتفاع ساقط شود.

نکته اصلی، بی‌تحرکی است!

واقعیتی که غیرقابل انکار است، کم‌تحرکی مسئولان این استان در حل اساسی معضل بحران‌آفرین زباله است.

زباله امروزه برای مردم مازندران به‌صورت مسئله اصلی در آمده و روز به روز بر ابعاد فاجعه‌بار آن افزوده می‌شود و این واقعیت تلخ، برای بسیاری از مردم و مسئولان پنهان و ناآشکار است.

تنها یک مثال از میان 54 شهر مازندران

بیش از 30 سال است از عمر مرکز دفن زباله آمل با نام عمارت می‌گذرد و دفن زباله به صورت سنتی از قبل تا حال در این مرکز انجام می‌شود.

زباله شهر آمل و شهرهای همجوار، محمودآباد، سرخرود و ۶۲ روستا در مرکز دفن زباله آمل تخلیه می‌شود، که روزانه تعداد ۱۲۰ دستگاه خودرو سنگین و نیمه‌سنگین این کار را انجام می‌دهند.

شیرابه‌های ناشی از زباله سلامتی شهروندان را نشانه رفته به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود دارد، چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق 150 متری زمین نفوذ کرده و متاسفانه شیرابه‌های آن اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت این منطقه، در حرکت است.

محل دفن زباله، کلافه از حجم زباله

با این حجم بالای زباله در مرکز دفن آمل، که روزانه حدود ۵۰۰ تن زباله را در خود جای می‌دهد، پذیرای ظرفیت این چنینی نیست که باعث موانع و مشکلات زیادی می‌شود؛ چرا که به دلیل نداشتن مرکز دفن شهری و بهداشتی در شهرهای ساحلی، شهر آمل و مسئولین آن بار مالی و زیست‌محیطی را خصوصاً در فصولی که مسافرخیز است تحمل می‌کنند.

بدلیل وجود خطرات ناشی از دپوی زباله در منطقه عمارت، با دستور دادستانی دفن زباله در این منطقه متوقف شده بود و در راستای حل این مشکل، دادستان آمل مهلت ۲ ماهه‌ای را به مدیران شهری آمل داد که ضرورت دارد مدیران ملی در این مسیر گام بردارند و برای همیشه معضل زباله آمل را حل کنند.

چندی پیش رئیس جمهور لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلان شهرها با مشارکت بخش غیر دولتی را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با عنایت به وضعیت نامناسب مدیریت پسماندهای عادی در شهرها و روستاها و با هدف ترویج و تشویق استفاده از فناوری‌های نوین توسط بخش غیر دولتی جهت سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند و حفظ محیط زیست این لایحه ارسال شد.

سد و زباله، دو دشمن جدی در آمل

جابجایی محل تخلیه زباله آمل، پیش نیاز آبگیری سد هراز و احداث جاده جایگزین است و امیدواریم این خطری که 33 سال مردم آمل را تهدید می‌کند، با همکاری همه جانبه، به شکل اصولی و ایمن حل شود.
فرماندار آمل با بیان اینکه ظرفیت محل زباله عمارت از چند سال قبل به اشباع رسیده است، تصریح کرد: با پیشرفت کاری در ساخت پایه‌ها و دیوار اصلی سد هراز، هرچه سریع‌تر باید زباله منطقه عمارت به مکان جدید انتقال داده شود تا مشکلات زیست محیطی گریبان‌گیر سد نشود.

وی با بیان اینکه به دور از هیاهو و جنجال‌های رایج برحسب وظایف سازمان در سطح کلان و ملی، پیگیر حل و فصل قانونی واگذاری زمین جدید انتقال زباله آمل برای ساخت کارخانه زباله سوز بودیم، افزود: باید اعتراف کنم که ما هم به مانند شهروندان آملی از وضعیت زباله شهرستان که آزار دهنده شده، خیلی نگرانیم.

سنگ‌اندازی مسئولان، چرا؟!سید جعفر رسولی از دلایل تاخیر چند ماهه در حل مشکل زباله این شهرستان را سنگ‌اندازی و حاشیه‌سازی برخی مدیران استانی وسیاسی کردن آن دانست و افزود: متاسفانه این مدیران کل بدون درنظر گرفتن شرایط بحرانی و حاد زباله برای سلامت شهروندان، با نامه و بخشنامه‌های سازمانی مانع واگذاری زمین جدید کارخانه زباله‌سوز شده بودند.

وی با بیان اینکه الان با عزم عمومی و تاکید استاندار و معاون عمرانی استانداری، برای حل مشکل زباله آمل شکل گرفت، خاطرنشان کرد: با تشکیل کارگروه ویژه روند واگذاری زمین و ساخت نیروگاه جدید زباله سوز آمل تسریع می‌شود.

به منظور برون رفت از مشکلات موجود برای زیر ساخت‌های اولیه همچون مطالعات پایه‌ای در مورد زباله و امکان سنجی ساخت نیروگاه و تهیه زمین مناسب با استانداردهای زیست‌محیطی در آمل اقداماتی انجام شد که برای ادامه این مسیر نیازمند حمایت‌ها و همکاری‌های استانی و ملی برای تامین اعتبار لازم و واگذاری زمین است تا با روش‌های فنی، مهندسی و بهداشتی برای امحای زباله اقدامات لازم انجام شود که انتظار می‌رود در پروژه‌های ملی از ظرفیت‌ها و کمک‌های استانی و کشوری بهره‌مند شود.

وعده معاون عمرانی استاندار برای چندروز دیگر

معاون امور عمرانی استاندار مازندران از واگذاری زمین جدید برای ساخت کارخانه زباله سوز حداقل تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: زمین حدود 30هکتاری در منطقه پاساکش در جاده هراز انتخاب شده و موارد حقوقی این زمین با تعامل وهمکاری با سازمان اوقاف وامورخیریه کشور برطرف شده و تا هفته آینده برای واگذاری این زمین به شهرداری آمل برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر کارخانه زباله‌سوز اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون یک عزم استانی و شهرستانی برای بر طرف شدن مشکل زباله شهرستان آمل به وجود آمده و پیگیری این مشکل با سرعت درحال انجام است، ادامه داد: دادستانی شهرستان آمل هم در پی بحرانی شدن نفوذ شیرابه زباله در منطقه عمارت به سمت جاده و نیز مشکل‌ساز شدن آینده سد هراز، مهلت 2 ماهه‌ای را تعیین کرده که تا 10 آبان ماه این زمان به پایان می‌رسد و حداقل تا آن زمان باید کار واگذاری وتشریفات ادارای آن با پیمانکار ساخت کارخانه زباله سوز انجام شود.

پیگیری روزانه معضل زباله آمل

علی نبیان افزود: اکنون سرعت اجرای این کار برای ساماندهی موضوع زباله و انتقال آن به مکان جدید بسیار مهم است و قرار شد در روزهای آینده این جلسات کارگروه به صورت روزانه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت چینی با مشارکت سرمایه‌گذار داخلی که تجربه ساخت نیروگاه زباله سوز در گیلان و استان تهران را دارد، برای ساخت کارخانه زباله سوز آمل اعلام آمادگی کرده است، گفت: ظرفیت کارخانه زباله سوز آمل بیش از 300 تن در روز است که 60 درصد هزینه مراحل ساخت آن توسط سرمایه گذار و 40 درصد از محل منابع شهرداری و کمک اعتباری استانی و ملی تامین می‌شود.

زور مسئولان فقط منتج به زباله‌سوز شد

وی، مبلغ اعتبار مورد نیاز برای ساخت کارخانه زباله‌سوز آمل را حدود 80 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: تا زمان نهایی شدن طرح جامع کارخانه زباله سوز و توافق نهایی سهم هر یک از 2 مجموعه شهرداری آمل و سرمایه‌گذار مشخص می‌شود.

معضل کوه زباله آمل به‌عنوان مهم‌ترین خطر زیست محیطی مردم این شهرستان را تهدید می‌کند، که ضرورت دارد مدیران ملی در این مسیر گام بردارند و برای همیشه معضل زباله آمل را حل کنند.
منبع : سفیر هراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴