شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران بزرگترين توليد كننده كاغذ در ايران با ظرفيت 175 هزار تن شامل 90 هزار تن كاغذ روزنامه و چاپ و تحرير و 85 هزار تن كاغذ فلوتينگ آماده تامین نیاز متقاضیان کاغذ در سراسر کشور است.
۰
plusresetminus
واردات بی‌رویه بزرگ‌ترین صنایع چوب و کاغذ کشور را فلج کرد/ دولت اگر به‌داد نرسد، این صنایع ورشکست می‌شود
به گزارش بلاغ، شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران بزرگ‌ترين توليد كننده كاغذ در ايران با ظرفيت مجموعاً 175 هزار تن شامل 90 هزار تن كاغذ روزنامه و چاپ و تحرير و 85 هزار تن كاغذ فلوتينگ آماده تامین نیاز متقاضیان کاغذدر سراسر کشور است.

این واحد تولیدی توانمند، که در خاورمیانه نظیر آن وجود ندارد، قادر است در 12 گروه تولیدی بیش از 90 محصول تولید کند.

بیش از 2300 کارگر، متخصص و کارمند در این واحد تولیدی بزرگ مشغول به فعالیت هستند که این شرکت یک جامعه 10 هزار نفری مشاغل غیر مستقیم را پوشش می‌دهد. حفظ و احياء و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌های كرانه دريای خزر، كاهش وابستگی كشور به واردات كاغذ، كاهش خروج ارز
از كشور، ايجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و كشور و رشد و توسعه تخصص‌های امور جنگل و صنعت كاغذ سازی از اهداف این مجموعه تولیدی است.

مافیای واردات، صنایع چوب و کاغذ مازندران را نابود می‌کند
متاسفانه مدتی است که سوء مدیریت کلان کشور در واردات کاغذ ازران قیمت و تحریم‌ها، که مانع از صادرات کاغذ می‌شود، زمینه‌های بروز بحران‌های جدی را در این واحد بزرگ تولیدی ایجاد کرده است. از سال 94 تا به الان، سه مدیر در صنایع چوب و کاغذ مازندران تودیع شده‌اند چرا که نتوانستند کاری از پیش ببرند، هر چند شنیده‌ها حاکی از وجود دست‌های پشت پرده یکی از نمایندگان مجلس در این رفت و آمدهای مدیریتی در صنایع چوب و کاغذ مازندران دارد، وقتی انتصاب‌ها سیاسی باشد یقیناً وضعیت بهتر از این هم نخواهد بود.

وضعیت شرکت هر روز بدتر شده به گونه‌ای که کارگران
و کارکنان صنایع چوب کاغذ حقوق و عیدی اسفند ماه سال گذشته را دریافت نکرده‌اند. واحد تولیدی که تا سال 93 بیش از ظرفیت تولید داشت، امروز با ظرفیت 50 درصدی در حال فعالیت است.

در این راستا به دلیل اینکه مدیران چوب و کاغذ مازندران آنقدر سریع در رفت و آمد هستند که نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد و در همین مدت کوتاه هم اصل را بر عدم پاسخگویی به رسانه‌ها گذاشته‌اند، با همکاری سازمان بسیج کارگری با مسئول بسیج کارگری صنایع چوب و کاغذ مازندران به گفت و گو نشستیم.

*واردات و تحریم موجب کاهش تولید
مسئول بسیج کارگری صنایع چوب و کاغذ مازندران به مشکلات این بنگاه اقتصادی اشاره کرد و گفت: واردات عمده کاغذ و تحریم‌ها موجب شد تا تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران به نصف برسد و مشکلات زیادی را برای این واحد تولیدی ایجاد کند.

حجت الله اکبری با بیان اینکه صنایع چوب و کاغذ چون شرکت هلدینگ بانک ملی است در لیست تحریم‌ها قرار گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه هر روز شاهد بروز مشکلات بیشتری در این واحد تولیدی
هستیم.

وی با اشاره به رفت و آمد مدیران متعدد به صنایع چوب و کاغذ مازندران، تصریح کرد: از سال 94 تا 96 سه مدیر روی کار آمده‌اند و تاکنون نتوانسته‌اند از حل بحران پیش رو برآیند.

راه حل گرفتن تسهیلات بانکی نیست
اکبری در مورد فعالیت مدیر قبلی صنایع چوب و گاغذ گفت: مدیریت قبلی به جای یافتن راه حلی برای فروش محصولات به دریافت حمایت‌های دولتی و تسهیلاتی روی آورد تا بتواند معوقات و حقوق کارکنان شرکت را پرداخت کند.

مسئول بسیج کارگری صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه ظرفیت تولیدی شرکت به جای افزایش تولید به 55 درصد ظرفیت اسمی کاهش یافت، اظهار کرد: عدم فروش موجب شد تا هزینه‌های جاری که بیش از 1 میلیارد تومان در بخش حامل‌های انرژی است بیشتر شود.

وی گفت: تسهیلات دریافتی در تقویت توان تولیدی استفاده نشد و بر بدهکاری شرکت افزود.

اکبری خاطرنشان کرد: حقوق
اسفند ماه کارکنان به همراه عیدی آنان پرداخت نشده است.

*اشتغال 12 هزار نفری
اکبری با بیان اینکه صنایع چوب و کاغذ مازندران بیش از 2300 نفر کارمند، کارگر و متخصص دارد، اظهار کرد: 10 هزار نفر به صورت غیر مستقیم با صنایع چوب و کاغذ مازندران ارتباط دارند و ارتزاق می‌کنند.

مسئول بسیج کارگری صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه مدیریت درست به معنای پردخت هزینه‌های جاری از سود حاصل از فروش محصول است ، اظهار کرد: در مورد عملکرد مدیریت‌های گذشته نظری ندارم، اما گرداندن یک واحد تولیدی با وام موجب حل مشکل نمی‌شود بلکه پول به دست آمده از فروش محصول باید به هزینه‌های جاری اختصاص یابد.

اکبری صنایع چوب و کاغذ مازندران را قادر به تامین کاغذ روزنامه‌ای مورد نیاز کشور دانست و گفت: به دلیل واردات کاغذ روزنامه ارزان؛ قیمت آن به شدت کاهش یافت و کاغذ تولیدی داخل را بدون مشتری گذاشت.

مسئول بسیج کارگری
صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: این واحد تولیدی یک شرکت مادر تخصصی است به طوری که مواد شیمیایی مورد نیاز را خودش تولید می‌کند.

وی گفت: انواع کاغذهای تحریر و کاغذهای بسته بندی در این شرکت تولید می‌شود.

مجتمعی با تنوع تولید و منحصر بفرد
اکبری با بیان اینکه صنایع چوب و کاغذ در سال 93 بهترین تولید را در چند سال گذشته داشته است، اظهار کرد: شرایط به حدی مناسب بود که تولید کارخانه به بیشتر از 10 درصد ظرفیت اسمی رسید.

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی مجوز برداشت درخت از جنگل را کاهش داده‌اند، اظهار کرد: صنایع چوب و کاغذ می‌توانست قبلاً از هر هکتار 11 مترمکعب برداشت کند، اما الان این مجوز به 5/1 مترمکعب کاهش یافته است.
مسئول بسیج کارگری صنایع چوب و کاغذ مازندران افزود: برای تامین ماده اولیه مورد نیاز نیز باید این خلاء را با خرید چوب جبران کنیم که هزینه تمام شده محصولات را افزایش داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰