تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۲۸۰۶۹۵
امید به زندگی در ایران دو سال از ترکیه و امارات متحده عربی، 12 سال از پاکستان و هفت سال بیشتر از عراق است.
۰
plusresetminus
امید به زندگی در زنان و مردان ایرانی روبه افزایش است/ بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات قاتل ایرانی‌ها
به گزارش بلاغ، پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه بهداشت و سلامت می‌تواند زمینه ساز افزایش امید به زندگی باشد.

امید به زندگی شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر، هر عضوی از آن جامعه می‌تواند چند سال توقع حیات داشته باشد.

امید به زندگی، شاخصی جهانی است
هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود پیدا کند، امید به زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو، این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است.

هر ساله گزارشی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد منتشر می‌شود و کشورها در شاخص‌های مختلفی مانند شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و سیاسی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

یکی از شاخص‌های مهم جمعیتی که در ارزیابی وضع توسعه یافتگی کشورها و بهداشت سلامت مناطق به کار می‌رود، امید به زندگی در بدو تولد است.

بهبود تغذیه و بهداشت، عواملی از امیدآفرینی هستند
امید طاهری کارشناس بهداشت با بیان اینکه امید به زندگی یک شاخص آماری است که میانگین طول عمر در یک جامعه یا انتظار جمعیت هر کشور از افزایش طول عمر را نشان می‌دهد، گفت: هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود پیدا کند، امید به زندگی بیشتر می‌شود و برای همین، این شاخص یکی از معیارهای سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورها است و امید به زندگی زنان در همه جوامع چند سال (در کل جهان حدود 5 سال) بیشتر از مردان است.

طاهری با بیان اینکه در ایران امید به زندگی در زنان 81 و در مردان 76 و به طور میانگین 78 سال است، افزود: متوسط امید به زندگی زنان در جهان 74 سال است، اما امید به زندگی زنان در ایران بر اساس آخرین ارزیابی ها 7 سال بیشتر است.

بهبود وضعیت در ایران
وی با اشاره به اینکه وضعیت امید به زندگی زنان در ایران در مقایسه با سال 1990 نیز بهبود چشمگیری یافته است، گفت: در این سال‌ها امید به زندگی زنان ایرانی حدود دو سال اضافه شده است و این وضعیت در مورد مردان ایرانی نیز بهبود یافته، به طوری که از سال 1990 تا سال 2013 امید به زندگی مردان حدود هشت سال افزایش یافت.

این کارشناس با بیان اینکه امید به زندگی در ایران در مقایسه با برخی کشورهای همسایه نیز بالاتر است، یادآور شد: امید به زندگی در ایران دو سال از ترکیه و امارات متحده عربی، 12 سال از پاکستان و هفت سال بیشتر از عراق است.

لطفاً به این دوفاکتور توجه کنید
وی تأکید کرد: نکته‌ای که مسئولان وزارت بهداشت باید به آن توجه کنند این است که در ایران و ترکیه که رفاه نسبی بیشتری وجود دارد، میزان بیماری‌های قلبی و عروقی بیشتر از کشوری مثل پاکستان و عراق گزارش می‌شود.

مهدی صارمی کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه ایران در ردیف کشورهایی است که بالاترین میزان امید به زندگی را دارد، گفت: بر اساس تحقیق جامعی که در مورد میانگین طول عمر و دلایل مرگ و میر جهانیان انجام شده، ایران جزء اندک کشورهایی است که در قیاس با سال 1990 بالاترین افزایش امید به زندگی را دارد.

پژوهش جهانی چه می‌گوید؟
صارمی افزود: هفته نامه پزشکی لنست (The Lancet) چاپ انگلیس یک پژوهش گسترده منتشر کرده که در آن نشان می‌دهد امید به زندگی مردم جهان به طور متوسط 6 سال و 2 ماه افزایش یافته و از 65 سال و 3 ماه به 71 سال و 2 ماه رسیده است، و در داده‌های این تحقیق که با حمایت مالی بنیاد "بیل و ملیندا گیتس" انجام شده در دسامبر 2014 منتشر شد و بر این اساس میانگین امید به زندگی در جهان در 23 سال گذشته، همواره در مورد زنان بیشتر از مردان بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران رتبه 106 جهان را دارد در حالیکه میانگین جهانی 68/88 سال است.

این کارشناس، یادآور شد: در سال‌های 1990 تا 2013 امید به زندگی در کشورهای در حال توسعه از 63 سال به 70 سال رسیده، در حالی که کشورهای توسعه یافته در این 13 سال از 74 به 79 سال رسید.

به گزارش بلاغ، امید به زندگی در ایران در مقایسه با کشورهای در حال توسعه 8 سال بیشتر و یک سال از کشورهای توسعه یافته کمتر است.

اما با افزایش کیفیت تغذیه سالم و آرامش روح و جسم می‌توان امید به زندگی را در خود افزایش داد و در این زمینه باید اندکی مسؤولان بخش بهداشت و درمان اقدامات لازم را زمینه سازی کنند .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴