کارخانه نساجی شماره یک که تنها بازمانده کارخانه‌های نساجی مازندران است، توسط شهرداری این شهر خریداری شد و اکنون به‌دنبال گسترش و انتقال مکانی این کارخانه به شهرک صنعتی هستند.
۰
plusresetminus
نساجی شماره یک قائم‎شهر در راه تجدید مجد و شکوفایی گذشته/ نشاط و امید نساجی در دست شهرداری قائم‌شهر
به گزارش بلاغ، صنعت نساجی قائم‌شهر در کشور جایگاه بسیار بسیار خوبی داشت و از نظر اشتغال دومین صنعت کشور بود ولی بدلیل اهمال‎کاری‎هایی که در طول سالیان اخیر اتفاق افتاد مسبب شده نتواند جایگاه خود را حفظ کند.

نساجی با پیشینه درخشان و ضعف کنونی

نساجی شماره یک قائم‎شهر، که در مرکز این شهر واقع شده است، به دلیل عدم تزریق سرمایه و فرسودگی دستگاه‎ها در مسیر تولیدی کند پیش می‎رود، لذا واگذاری آن به شهرداری با شرط احیاء و انتقال آن به خارج از شهر انجام شد.

این کارخانه از خط ریسندگی، که در آن ابتدا الیاف به شکل نخ در می‌آیند و تا انتهاء کار که پارچه تولید می‌شود را در خود داشت، اما به دلیل مستهلک بودن سیستم رنگرزی، امکان چاپ و تکمیل آن وجود ندارد.

بزرگترین مشکل کارخانه در حال حاضر طرح انتقال آن به خارج شهر و بازسازی و نوسازی شرکت بوده که مصوبه هیئت دولت را نیز در سال ۸۳ به همراه دارد، و زمین مورد نظر هم انتخاب شده ولی به دلیل حضور در لیست واگذاری برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، امکانات لازم برای این انتقال در حال حاضر مهیا نیست و اکنون با واگذاری آن به شهرداری قائم‌شهر امید به احیای آن می‎رود.

نجات نساجی در گرو واگذاری به بخش خصوصی

نماینده مردم قا‌ئم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی درخصوص وضعیت کارخانه نساجی قائم‎شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: مالک نساجی قائم‌شهر یک ئیدور بوده و وابسته به سازمان صنعت، معدن و تجارت که مالکیت آن دولتی است، بنا بر اصل 44 قانون اساسی واگذاری تمامی واحدهای نساجی تا پایان سال 1395 در دستور کار قرار داشت.

سید علی ادیانی، افزود: چندین مرحله نساجی شماره یک قائم‌شهر برای واگذاری از طریق سازمان خصوصی سازی اعلام شده اما مشتریانی جهت این مهم نبوده اند.

وی خاطرنشان کرد: طی آخرین مرحله شهرداری با مصوبه شورای شهر ورود پیدا کرد و برنده مزایده شد و سازمان صنعت، معدن و تجارت و مالکین، نساجی را به شهرداری واگذار کردند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: شهرداری پس از برنده شدن در مزایده و خرید کارخانه نساجی شماره یک، باید به احیای نساجی بپردازد و سپس به انتقال آن به خارج از شهر اقدام کند.

نساجی به خارج شهر منتقل می‌شود

این مسئول، تصریح کرد: بنا بر قانون استقرار واحدهای تولیدی در داخل محوطه شهری ممنوع است و به بیرون از شهر باید انتقال یابند، به همین منظور در مصوبات مجلس هشتم زمینی به وسعت سه هکتار در رستم‌کلا تهیه شد.

ادیانی همچنین افزود: نقل و انتقال نساجی شماره یک باید به شهرک صنعتی رستم‌کلا در قائم‌شهر انجام شود و در آن مکان، احیای کامل نساجی صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: احیای نساجی با توجه به چهار چوب قرارداد فی‌مابین سازمان خصوصی سازی و شهرداری قائم‌شهر مرحله به مرحله در حال انجام و پیگیری است.

سیدعلی ادیانی در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت تولیدی نساجی در حال انجام است اما با صرفه اقتصادی همراه نیست.

حفظ اشتغال، مهمترین هدف شهرداری در خرید نساجی

ریاست شورای شهر قائم‎شهر نیز در گفت‎وگویی در مورد وضعیت نساجی شماره یک به خبرنگار ما، اظهار کرد: شهرداری با نگاه به حفظ اشتغال موجود، به خرید کارخانه نساجی شماره یک اقدام کرد و پس از آن بحث انتقال مطرح می‌شود

احمدی گرجی در خصوص وضعیت کنونی تولید در نساجی تصریح کرد: هم‌اکنون در کارخانه نساجی شماره یک، 180 کارگر با احتساب کادر اداری مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: تولیدات کارخانه بصورت قراردادی با سازمان بهشت زهرا برای تولید پارچه‌های کتانی است و همچنین قرار دادهایی با سایر استانهای دیگر نیز منعقد شده است.

ریاست شورای اسلامی قائم‌شهر بیان کرد: کارخانه به وضعیت واقعی تولید خود نرسیده است و در حال حاضر به ظرفیت با تولید قبلی ادامه می‎دهد.

این مسئول ادامه داد: اشتغال جدید در این مهم نیازمند برنامه ریزی اصولی و کارشناسی است و پروسه اداری و واگذاری کامل هنوز در حال انجام است.

گام بعدی انتقال نساجی به خارج از شهر

جعفر احمدی یکی از اهداف دیگر خرید نساجی را با توجه به وضعیت ساختمان‌های تجاری نگین شمال و سایر مجتمع‌ها در محدوده مرکزیت شهری و حضور مالکین خصوصی ازدحام ساختمانی و جمعیتی زیاد در مرکز شهر عنوان کرد و افزود: با خرید نساجی و پس از انتقال، احداث فضای سبز این مکان نیز علاوه بر تجاری‌سازی بصورت ساختمان‌های هم کف در دستور کار است.

انتظار می‌رود وضعیت تولیدی نساجی قبل از انتقال رو به بهبودی رود و مسوولان امر وعده‌های خود را در احیای تنها بازمانده نساجی محقق کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴