هدایت درست سرمایه‌ها تنها راه موفقیت اقتصاد مقاومتی

شغل‌های 140 میلیون تومانی در برابر تولیدات خانگی 3 میلیون تومانی مازندران

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۲۶۲۹۸۳
در حالی که تسهیلات دولتی برای ایجاد هر شغل یک میلیارد و 400 میلیون ریال است، تعداد زیادی از تولیدکنندگان خانگی با وام‌های بین 30 تا 300 میلیون ریال برای خود شغل ایجاد کرده‌اند.
۰
plusresetminus
شغل‌های 140 میلیون تومانی در برابر تولیدات خانگی 3 میلیون تومانی مازندران
به گزارش بلاغ، نوروز سال 91 بود که پیام نوروزی مقام معظم رهبری واژه‌ای جدید را وارد لغتنامه انقلاب اسلامی کرد و آن واژه اقتصاد مقاومتی بود. سیاستی که در شرایط این روزهای ایران قرار است نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور باشد.

از آن تاریخ تاکنون چه از سوی رهبر انقلاب و چه اقتصاددانان، ابعاد مختلف این عبارت تشریح و راهکارهای عملیاتی برای آن بیان شد، اما واقعیت آن است که در این مدت همواره بین روش‌های مرسوم اقتصادی و راه‌ و رسم اقتصاد مقاومتی جدالی وجود داشته است.

تأکید بر تولید محصولات داخلی و نیز خرید این محصولات اصلی‌ترین نکته در مورد اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر ایجاد اشتغال در این راه نیز چاره‌گشای بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه خواهد بود.

اگر چه از آن تاریخ تاکنون دولت کمتر به این مقوله توجه داشته است و همین امر سبب تأکیدات مستمر مقام معظم رهبری بوده است، تلاش‌های دولت در سال اخیر کمی سرعت یافته است.

فرماندار چالوس در این مورد با بیان اینکه تولیدکنندگان خانگی جبهه اول اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: مشکلات کشور بیشتر در حوزه اشتغال است و باید کارهای ماندگاری انجام شود که تأثیرات آنها سال‌های زیادی ادامه داشته باشد.

یارانه محصولات کشاورزی کاهش یافته است

محمدناصر زندی با تأکید بر اینکه غرب مازندران قطب کشاورزی است، ادامه داد: در سال‌های اخیر یارانه محصولات کشاورزی کاهش یافته است و با توجه به اینکه تولید محصولات استراتژیک کشاورزی بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی است، موانع موجود بر سر راه آن نیز باید برداشته شود.

وی گسترش صنایع تبدیلی را نیاز مبرم کشاورزی در منطقه دانست و یادآور شد: برف آذر 92 کیوی شهرستان را به طور کامل نابود کرد و این تجربه نشان داد که اگر صنایع تبدیلی مناسبی وجود داشت، می‌توانستیم از این تلفات تا حد زیادی جلوگیری کنیم.

فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که در صنایع مختلف با مشکل روبرو شده بودند، از تسهیلات دولتی برخوردار شدند و تأکید دولت حفظ مشاغل موجود بوده است.

زندی تصریح کرد: باور مردم بر این است که کیفیت کالای خارجی مناسب‌تر است و برای رفع این مشکل نیاز به کار فرهنگی و تبلیغات مناسب است و از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز باید محصولات قابل رقابت تولید کنند.

62 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دولت برای اشتغال تنها 45 نفر

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چالوس نیز در این مورد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 9 واحد صنعتی توانستند تسهیلات حمایتی دولت از صنایع را در مجموع به میزان 62 میلیارد و 700 میلیون ریال دریافت کنند و برای 45 نفر اشتغالزایی کنند.

محمد دوستعلی‌پور در ادامه از توسعه فاز دوم شهرک صنعتی مرزن‌آباد خبر داد و گفت: این شهرک ظرفیت بسیار خوبی دارد اما تولیدات آن نیاز به حمایت فروشگاه‌های منطقه دارد.

وی تصریح کرد: پسآب واحدهای معدنی در حال حاضر مشکلی زیست‌محیطی است اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آینده از آن برای تولید سفال و آجر استفاده می‌شود.

تسهیلات بانکی؛ معضلی برای تولید

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس در این مورد تصریح کرد: سیستم بانکی و میزان سود تسهیلات به جای حلی مشکل اشتغال و تولید در کشور، خود به معضلی جدید برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

رمضان علیزاده که دارای مدرک دکترای کارآفرینی است، ادامه داد: البته اعطای تسهیلات برای شروع کار تولید راهکاری مناسب است، اما باید انگیزه‌های بیشتری برای کار تولیدی در کارآفرینان ایجاد شود.

فرمانده سپاه کربلا مازندران نیز در این مورد با بیان اینکه شعار سپاه در این مسأله «هر خانه، یک کارخانه» است، گفت: تمام کسانی که کار خدماتی می‌کنند، باید به سراغ تولید هر چند اندک بروند و برای این کار با امکانات اندک منزل خود هم می‌توانند شروع به کار کنند.

سردار محمدحسین بابایی با تأکید بر اینکه هدف سپاه ساختارشکنی و تقویت روحیه جهادی است، یادآور شد: البته این کار وظیفه دولت است، اما سپاه هم به کمک آمده است.

وی از ایجاد شرکت‌های پشتیبان برای فعالیتهای تولیدی خبر داد و تصریح کرد: در این طرح شرکتهایی توسط خود مردم ایجاد شده در هر شهرستان بر یک نوع از صنایع تبدیلی تمرکز می‌شود و از سایر شهرهای استان پشتیبانی می‌شود.

فرمانده سپاه کربلا مازندران در پایان از انتخاب چالوس برای پشتیبانی از صنایع تبدیلی کیوی در سال 96 خبر داد.

تسهیلات 30 تا 300 میلیون ریالی برای اشتغالزایی

سرهنگ جابر عسکری نیز با اشاره به شعار سال 95 و تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی افزود: وظیفه همه ما است که در هر مقام و مسئولیتی برای تحقق این شعار تلاش کنیم.

فرمانده ناحیه سپاه چالوس با بیان اینکه جبهه اول اقتصاد مقاومتی تولید خانگی است، تصریح کرد: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون سپاه چالوس با پرداخت تسهیلات به واحدهای اشتغال خانگی به حمایت از آنها پرداخته است.

عسکری ادامه داد: بر همین اساس مبلغ 8 میلیارد ریال به 85 نفر پرداخت شده است، میزان این تسهیلات بین 30 تا 300 میلیون برای هر نفر است.

وی یادآور شد: برای این تسهیلات حدود 18 عرصه کاری در نظر گرفته شده است که در این میان پرورش گیاهان دارویی و زنبور عسل بیش از بقیه موارد استقبال شده است.

اگرچه هر کدام از ارگان‌های انقلابی و دولتی برای تحقق شعار سال و تأکیدات مقام معظم رهبری راهی انتخاب کرده‌اند، اما در مجموع این کار وظیفه دولت است و باید دید تا چه حد در این راه موفق بوده است.

همانطور که بارها تأکید شده است تسهیلات ارزان‌قیمت برای حمایت از صنایع و حفظ مشاغل و نیز سرمایه‌گذاری برای ایجاد مشاغل جدید در راستای تولید محصولات داخلی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نگاهی به تسهیلات در نظر گرفته از سوی دولت و یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که دولت تنها در شهرستان چالوس برای اشتغال هر نفر چیزی معادل یک میلیارد و 400 میلیون هزینه کرده است که کمی زیاد به نظر می‎رسد. در حالی که مردم نشان داده‌اند برای انجام فعالیت‌های تولیدی به مبالغ بسیار کمتر از این نیز راضی هستند.

تجربه نشان می‌دهد با هدایت درست سرمایه‌ها می‌توان با چنین مبالغی تعداد بسیار زیادی شغل ایجاد کرد و بیکاری را به طور کامل ریشه‌کن کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما