راه حل پاکسازی زباله منطقه جنگلی انجیل سی بابل از طریق ساخت کارخانه پسماند زباله قابل درمان است و مشکل زباله منطقه جنگلی انجیل سی باید از سوی دولت مورد توجه جدی قرار گیرد.
۰
plusresetminus
لزوم نگرش ملی به مشکل زباله منطقه جنگلی انجیل‌سی بابل/ چه زمانی مسؤولان ملی به زباله مازندران توجه خواهند کرد؟
به گزارش بلاغ، امروزه زباله را طلای کثیف می‌نامند، این محصول در حفظ محیط ‌زیست بشر اهمیتی فراوان دارد، به گونه‌ای که بی توجهی به این مساله، آینده زمین و زندگی انسان را با خطرات جدی مواجه خواهد کرد.

دفن زباله به عنوان یکی از روش‌های پاک‌سازی محیط پیرامون انسان است که اگر به شکل غیر اصولی به کار گرفته شود، موجب آلودگی محیط خاک و به خطر افتادن زمین می‌شود، معمولا ۲۰ درصد از حجم زباله‌ها قابل بازیافت نیست و باید در طبیعت دفن شود.

در ایران‌، زباله‌ خانگی‌ بیشترین‌ سهم‌ ترکیب‌ زباله‌ را داشته که‌ بیش از ۷۰ درصد آن‌ را مواد فسادپذیر و پسماندهای‌ غذایی تشکیل می‌دهد‌ و راه حل‌های علمی می‌تواند در این مسیر موثر باشد.
 
امکان سنجی تولید بیوکمپوست از زباله های شهری بابل
این موضوع عنوان مقاله ای است که در مجله محیط زیست شماره 38 سال 1384 به چاپ رسیده است و در آن نویسندگان بر بالا بودن سطح سفره‌های آب زیرزمینی، امکان سنجی دپو زباله در منطقه انجیل سی را خطرناک عنوان کردند.

در این مقاله، که به قلم آقایان دکتر محمدعلی عبدلی، علیرضا ریاحی و صمد محمدی تهیه و نگاشته شده است، بر این موضوع تاکید شده است که باید به نحوی میزان زباله‌ای را که در زمین دفن می‌شود در منطقه جنگلی انجیل‌سی کاهش داد و یکی از راه‌ها، تولید بیوکمپوست از زباله‌های این شهرستان است.

این گروه پژوهشگر به این نتیجه رسیده است که در شهرستان بابل حداقل روزانه بیش از200 تن زباله جمع‌آوری می‌شود که از این میزان41 /148 تن (87/73 %) آن را مواد فسادپذیر تشکیل می دهد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد در زباله‌های شهری بابل سالانه بیش از 54020 تن مواد قابل تبدیل به کود است.

 
مشکل زباله‌های انجیل‌سی با ساخت کارخانه پسماند قابل حل است
محمدتقی عباسپور فرماندار ویژه بابل در مورد زباله‌های منطقه جنگلی انجیل سی این شهرستان اظهار کرد: چندین جلسه در مورد این مسئله داشتیم و هماهنگی‌ها انجام شد تا شهردار بابل و بخشدار این بخش در منطقه حاضر شوند و با مردم منطقه گفت‌و گو کنند.

وی افزود: در مورد مسئله آب شرب مردم منطقه نیز بررسی شد که نیاز به اعتبار داشت که پیگیری شد و زمین هم با هماهنگی دادگستری، امور آب و منابع طبیعی برای ایجاد مخزن تهیه و مقدمات آسفالته کردن بخشی از راه‌های این منطقه نیز فراهم شد.
فرماندار بابل راه حل پاکسازی زباله از منطقه جنگلی انجیل سی این شهرستان را ایجاد هرچه زودتر طرح کارخانه پسماند زباله دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم زباله را تبدیل به انرژی کنیم تا اصلا به آن منطقه نرود و مشکلات موجود برطرف شود، این مسئله به عنوان یک طرح ملی مطرح در استانداری مازندران در حال پیگیری است.

این مقام مسئول ادامه داد: استانداری مازندران زمینی را انتخاب کرد و شهرهای حوزه مرکزی استان قرار شد این زباله‌ها را به آن مجموعه دهند تا ظرفیت بالای حجمی روزانه  10هزار تن طبق قرارداد آن برآورده شود.

عباسپور در مورد اقدامات در حال اجرا در منطقه گفت: اقداماتی در حال انجام است تا ظرفیت دستگاه‌های کارخانه کمپوست انجیل‌سی بالا رود و بحث شیرابه‌ها تا حدودی حل شود و مبلغی هم برای این مسئله از سوی فناوری ریاست جمهوری اختصاص داده شده که در حال پیگیری هستیم، البته شهرداری و شورای اسلامی شهر بابل نیز با برگزاری جلسات مختلف با شرکت‌ها و سرمایه‌‌گزاران متعدد در حال پیگیری طرح کارخانه پسماند هستند.

تخصیص زمین مسئله اصلی زباله شهر بابل و کمک سازمان همیاری‌های وزارت کشور امری ضروری است
مرمر فیروزپور رییس شورای اسلامی شهر بابل با اشاره به مشکلات متعدد زیست محیطی منطقه انجیل‌سی، اظهار کرد: مشکل زباله باید در استان مازندران به عنوان یک مسئله ملی برای دولت مورد توجه جدی باشد.
 وی افزود: زباله‌های منطقه انجیل سی جمع‌آوری نمی‌شود و  با روند فعلی در منطقه می‌ماند اما باید وزارت کشور و سازمان همیاری‌ها در این زمینه اقدام کرده و تخصیص زمین که مسئله اصلی این شهر است را در دستور مسؤولان زیربط برای بررسی لحاظ کند.

رییس شورای شهر بابل ادامه داد: مکان پایگاه زباله را شهرداری‌ها نمی‌توانند مشخص ‌کنند و مکان کارخانه را وزارت کشور مشخص می‌کند، بعید می‌دانم وزارت کشور جای جدیدی را برای این مسئله معرفی کند.
وی تصریح کرد: ما به مشکلات زیست محیطی منطقه آگاه هستیم و یک سری اقدامات و مطالعاتی در استانداری در حال بررسی و اجرای طرحی کلی برای حل مشکل زباله کل مازندران هستیم.
 
طرح شهردار ی بابل در مورد پسماند زباله هنوز آماده نشده است
مرمر فیروزپور با اشاره به عدم ارائه برنامه و طرح از سوی شهرداری بابل گفت: در مورد مسئله انجیل‌سی قرار بود شهردار بابل طرحی آماده کند و با تأیید سازمان همیاری‌ها ودهیاری‌های کشور اعتبار تخصیص یابد تا مشکل زباله منطقه جنگلی انجیل‌سی حل شود اما تا این زمان که بنده خبر دارم این طرح آماده نشد و ما منتظر هستیم این طرح آماده شود.

این عضو شورای اسلامی شهر بابل ادامه داد: طرح پسماند حتما باید با تأیید سازمان همیاری‌های کشور و تخصیص اعتبار همراه شود و نیز اعتبار مانده را تعیین و تصویب کنیم چون این طرح نیازمند بیش از ده میلیارد اعتبار  است که امیدواریم طرحی جامع و کامل از سوی شهردار بابل ارائه شود.

وی با اشاره به ملی بودن مسئله زباله مازندران خاطرنشان کرد: حل مشکل زباله انحیل‌سی بابل را نمی‌توان شهرستانی حل کرد بلکه باید به مشکل زباله در استان مازندران به دلیل شرایط خاص آن به عنوان یک معضل ملی دیده شود و هر شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مشکل زباله را حل کند.

رییس شورای شهر بابل افزود: تا هنگامی که مشکل زباله مازندران به عنوان یک مسئله ملی نگاه نشود، این مشکل برطرف نخواهد شد و در این مسیر مهمترین مسئله مشکل زمین است که امیدواریم زودتر این مانع برطرف شود.

گلایه‌های مردم منطقه از وضعیت نابسامان انباشت زباله وشیرابه انجیل سی:
کریمی فیروزجا(ساکن منطقه): چگونه می‌شود در منطقه‌ای که جنگلی هست ما شاهد این کار باشیم، مگر جنگل برای محیط زیست امری حیاتی نیست؟ چرا برای آیندگان فاجعه به یادگار می‌گذاریم؟

علی رضایی(ساکن منطقه): اصلا مسئولان به فکر ما نیستند، تا کی باید ما آشغال دیگران را تحمل کنیم، پس انسانیت کجا رفته است؟

محمدی(روستای هلی خال): با چهار تا آسفالت و برق که نمی شود مردم را گول زد، چون این کارخانه اشتغال زایی هم ندارد برای ما و مشکلاتی برای حیوانات و جنگل ما به وجود می‌آورد، نبودن آن بهتر از بودن آن است.

به گزارش بلاغ، با بررسی رویکردهای متخصصین، مسئولان و مردم منطقه نتایج به دست آمده نشان می‌دهد برای حل مشکلات زباله انجیل‌سی شهرستان بابل استان مازندران به دلیل توریستی بودنش و یکی از شاه راه‌های استانی نباید زباله‌هایش شرایط دفن نامناسبی داشته باشد و کل مسؤولان استان مازندران برای حل این مشکل اقدام باید اقدام جدی و عاجل کنند. 
 
تفکیک، بازیافت و استفاده بهینه از زباله‌ها راه حل کم شدن حجم پسماندها و به کارگیری آن‌ها در چرخه مجدد محیط زیست است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما