تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۲۵۹۴۷۵
23 روستای نکا در ایام دهه فجر میزبان برگزاری مسابقات 23 رشته ورزشی در قالب اولین المپیاد ورزشی روستایی این شهرستان هستند که می‌تواند خیز بلندی را در افزایش مشارکت همگانی برای تحق پویایی و نشاط جامعه البته با اما و اگرهایی بردارد.
۰
plusresetminus
المپیاد ورزشی روستایی در نکا خیز بلند مشارکت همگانی/ اما و اگرهایی که باید جدی گرفت
به گزارش بلاغ، یکی از عوامل افزایش نشاط اجتماعی، سلامت و پویایی در سطح جامعه، افزایش توجه به ورزش در سطوح مختلف ازجمله شهر و روستاها به شمار می‌آیند که برای تحقق آن مشارکت همگانی یک اصل قابل توجه است.

البته برای دست‌یابی به مشارکت همگانی و عمومی به خصوص در جوانان باید زمینه‌های لازم اندیشیده و فراهم شوند تا با افزایش سهم جوانان در این حرکت بتوان به نتایج مطلوب اجتماعی حاصل از ان دست پیدا کرد.

تعادل روحی و روانی در کنار پیشرفت و ترقی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نیازمند ایفای نقش جوانان و افراد سالم آن جامعه در امور مختلف با مشارکت همگانی است که با افزایش نشاط و سلامت در میان آنان شرایط مورد نیاز برای تحقق آن نیز فراهم می‌شود.

براساس نظر کارشناسان، یکی از راه‌های ایجاد اشتیاق و انگیزه برای مردم، برنامه‌ریزی و برگزاری فعالیت‌های ورزشی است که سبب جلوگیری از بی‌تحرکی، سکون و خمودی در سطح جامعه و ایجاد فضایی پرنشاط برای رسیدن به اهداف والا و فرداهایی بهتر در این زمینه می‌شود.

استعدادیابی، توسعه ورزش همگانی و نهادینه کردن سلامت
در همین زمینه، جعفر احمدی فرماندار نکا به خبرنگار ما گفت: برخورداری از سلامت و نشاط به صورت همزمان در شهر و روستا از ملزومات بهره‌مندی از شهر و روستایی سالم است که به همین منظور المپیاد ورزشی روستایی با حضور ورزشکاران در شهر و رستاهای نکا برگزار می شود.

وی افزود: این برنامه به عنوان نخستین دوره المپیاد ورزشی در سطح شهرستان بوده که در 23 رشته و با هدف استعدادیابی، توسعه ورزش همگانی و نهادینه کردن سلامت در میان مردم شهر و روستا در دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

فرماندار نکا با بیان اهمیت توجه به روح و جسم جوانان در راستای بهره‌مندی از جوانان سالم اثرگذار در رشد و پویایی جامعه در حوزه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، خاطرنشان کرد: ورزش، ضامن پویایی و سلامتی هر منطقه، شهر و روستا از یک جامعه است.

قهرمان‌پروری از روستاها تا مدال‌های جهانی
این مسئول با تأکید بر پیگیری مجدانه امر قهرمان‌پروری در روستاها، اضافه کرد: باید برای کشف استعدادهای جوانان روستایی تلاش کرد چراکه بسیاری از قهرمانان و مدال‌آوران عرصه‌های مختلف جهانی از درون همین روستاها به جامعه معرفی شده، رشد و افتخار آفرینی کرده‌اند.

وی گفت: ورزش و توجه به امر سلامت یکی از فاکتورهای افزایش مشارکت جوانان و مردم روستاها در امور مختلف به شمار می‌آید که می‌توان با توج هرچه بیشتر به آن روحیه خودباوری و دیده شدن را در روستاها به عنوان بخش مهمی از جامعه تقویت کرد.

احمدی گسترش آداب و رسوم بومی محلی در میان نسل جوان جامعه را یکی از اثرات مطلوب برگزاری این المپیاد برشمرد و اظهار کرد: با برگزاری این مسابقات در شهر و روستاهای مختلف نکا به نهادینه شدن ورزش در جوانان و ایجاد تناسب میان این دو بخش می‌توان کمک قابل توجهی کرد.

از تأمین سلامت جسم و روح تا کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی
وی در زمینه فعالیت کمیته‌های مختلف برای فراهم شدن مقدمات برگزاری المیپاد، افزود: کمیته‌های بانوان، بهداشت، انتظامات، فرهنگی، اجرایی، پشتیبانی، اطلاع رسانی، افتتاحیه و اختتامیه از جمله گروه‌های فعال برای برگزاری هرچه بهتر برنامه دسته‌بندی شده‌اند.

رئیس شورای ورزش همگانی نکا با بیان اهمیت بازتاب رسانه‌ای این المپیاد در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: برگزاری این برنامه بومی و محلی در شهرستان می‌تواند به احیای بسیاری از سنت‌ها و آئین‌های بومی و محلی شهرستان کمک کرده و باعث معرفی نکا در کشور شود که باید همه ظرفیت‌های رسانه‌ای به شکل مطلوب مورد استفاده قرار بگیرند.

این مسئول اضافه کرد: نکا یک شهرستان ولایی است که باید در برگزاری این المپیاد و در کنار بازی‌های فرهنگی ورزشی، مسائل فرهنگی و شئونات اسلامی نیز مورد توجه جدی قرار بگیرند.

وی در پایان در جمع بندی اهداف برگزاری المپیاد ورزشی روستایی در شهرستان، گفت: کمک به تأمین سلامت جسمانی و روانی، فراهم کردن زمینه شناسایی و پرورش استعدادهای ورزش روستایی، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، فراهم آوردن زمینه ترویج و همگانی کردن ورزش در نقاط روستایی، فراهم شدن فرصت و امکان ورزش کردن بیشتر روستائیان و تحت پوشش قرار گرفتن حداکثر گروهای سنی مختلف جامعه از مهم‌ترین اهداف این المپیاد است .

احیای فرهنگ بومی و محلی با مسابقات روستایی
مجتبی رضایی مدیر ورزش و جوانان نکا در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به برگزاری المپیاد ورزشی روستایی نکا برای اولین بار در مازندران، اظهار کرد: این مسابقات در ایام‌الله دهه فجر در 23 رشته و 23 روستای شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: جلسات مختلفی برای برگزاری هرچه بهتر این المپیاد در هفته‌های گذشته با پیش‌بینی 10 کمیته تشکیل شده تا با تعریف و ابلاع وظایف اعضای هر کمیته مقدمات اجرای این برنامه هرچه بهتر فراهم شود.

دبیر المپیاد روستایی شهرستان نکا با بیان جزئیات بیشتری از رشته‌های حاضر در این دوره، خاطرنشان کرد: در این دوره 12 رشته برای آقایان و 11 رشته ورزشی نیز برای بانوات در نظر گرفته شده که رشته‌های توپی مانند المپیک در رده سنی زیر 23 سال برگزار می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: این حرکت اثرگذار باتوجه به بهره‌مندی بالای شهرستان از جمعیت روستایی در روستاها برنامه‌ریزی شد تا با مشارکت هرچه بیشتر روستاها بتوان احیای فرهنگ بومی و افزایش امید و تحرک در این مناطق را شاهد بود.

وی گفت: ثبت نام از علاقه‌مندان در روستاها طی یک پروسه 10 روزه صورت می‌پذیرد که زمان دقیق آن به زودی اعلام می‌شود اما برگزاری مسابقات با آغاز دهه فجر و به مدت حدود دو هفته ادامه پیدا می‌کند.

رضایی با اشاره به تدارک مناسب برای اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه شایسته در این دوره، تصریح کرد: مراسم افتتاحیه با حضور همه ورزشکاران و مسئولان با اجرای مراسم حمل مشعل تدارک دیده شده است و پیش‌بینی‌ها از شرکت حدود پنج هزار نفر حکایت دارد.

توجه به بازی‌های منسوخ شده بومی
در این زمینه محمد محمدیان بخشدار هزارجریب نکا نیز به خبرنگار ما گفت: امیدواریم بتوان با برنامه‌ریزی و حمایت‌های مناسب برگزاری این مسابقات را در شهرستان دائمی کرد چراکه امروزه بسیاری از زمین‌های فوتبال و والیبال در شهر جمع شده و بازی‌های بومی محلی درحال منسوخ شدند هستند و این درحالی است که با ورزش می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه ازجمله مواد مخدر را برطرف کرد.

وی دهه فجر را عید ایرانی‌ها توصیف و خاطرنشان کرد: تمام مسئولان شهرستان باید پای کار بیایند تا برگزاری هرچه بهتر اولین دوره این مسابقات شور و هیجان لازم در میان جوانان زنده شده نتایج مثبت فراوان حاصل از آن شامل حال جامعه شود.

دبیر بخش هزارجریب المپیاد ورزشی نکا با بیان لزوم پای کار آمدن همه دهیاران، تصریح کرد: دهیاران و مسئولان روستاها مردم به خصوص جوانان‌ را هرچه بهتر برای شرکت در این مسابقات سوق دهند و فضای روستاها را برای برپایی هرچه بهتر مسابقات آماده کنند.

نقش رسانه‌ها در نشر توانمندی‌های روستایی
عقیل محمودی بخشدار مرکزی نکا نی در گفت‌وگو با بلاغ، برگزاری المپیاد ورزشی در نظر گرفته شده در دهه فجر را فرصت مناسبی برای بزرگداشت هرچه بهتر ایام پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران برشمرد.

وی افزود: دهیاری‌ها باید با تمام توان و ظرفیت خود پای کار آمده و شرایط را هم برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌های روستایی و هم شرکت و برگزاری هرچه بهتر آن فراهم کنند تا کمیت و کیفیت بالای شرکت‌کنندگان در مسابقات را بتوان شاهد بود.

دبیر بخش مرکزی این دوره از مسابقات با بیان اهمیت اطلاع‌رسانی عمومی در سطح شهرستان، استان و حتی کشور، خاطرنشان کرد: این اقدام ارزشمند باید با همکاری مناسب رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی شایسته به شناخته شدن هرچه بهتر فرهنگ بومی و محلی شهرستان در جامعه منجر شود.

12 رشته برای آقایان و 11 رشته برای بانوان
نابر اعلام ستاد هماهنگی برگزاری اولین المپیاد ورزشی روستایی در نکا، این مسابقات برای آقایان در رشته‌ها و ورستاهای مختلف طناب‌کشی در زرندین سفلی، مچ‌اندازی در قلعه‌سر، چولی‌را در درویش‌خلیک، هفت‌سنگ در گلبستان، لوچو در چناربن، والیبال در حاجی‌محله، فوتسال در طوسکلا، دوی سرعت در خورشید، قویترین مرد در روستای کمیشان، سوارکاری در دو بخش منطقه لایی یکی استخرپشت کفرات و دیگری زامرود روستای زیارت کلا، تیراندازی در سیکا و روپایی در استخرپُشت برنامه‌ریزی شده است.

همچنین رشته‌های مربوط به بانوان و میزبانان آن‌ها نیز طناب‌کشی در زرندین، مچ‌اندازی در شهاب‌الدین، هفت‌سنگ در نوذرآباد، طناب‌زنی در زرندین. والیبال در آلوکنده، وسطی در بایع‌کلا، دوی سرعت در طوسکلا، دارت در چلمردی، پرتاب وزنه در دنگسرک، تیراندازی در چاله پل و پخت غذای محلی در روستای خانه‌سر پیش بینی شده است.

اما و اگرهای مهم پیش رو
به گزارش بلاغ، در ادامه بیان این نکته ضروری است که برگزاری چنین سطحی از مسابقات در قالب المپیاد آن هم به میزبانی روستاها ضمن ارزشمند بودن، نکات مهمی را نیز در دل خود دارد که نمی‌توان به سادگی از میان آن‌ها گذشت، ازجمله اینکه چنین حجمی از اجرای برنامه تلاش همگانی با پای کار آمدن همه ظرفیت‌های شهرستانی و حتی استانی را طلب کرده و تنها برگزاری چند جلسه کفایت لازم را نمی‌کند.

همچنین در شرایطی می‌توان یک مسابقه ورزشی را در ظرفیتی مشخص برای یک شهرستان تعریف کرد که ابتدا آن ورزش تعمیم داده شده و خود ورزشکاران در بستری از همان رشته ورزشی مسابقات مربوط به آن را برگزار کنند تا به نتایج مثبی از آن منجر شود.

اما برگزاری مسابقات آن هم در قالب یک المپیاد ورزشی وسیع در شرایطی که بسترهای مناسب برای برگزاری و حتی علم شرکت‌کنندگان به چگونگی صحیح شرکت و اجرای آن‌ها در حاله‌ای از ابهام قرار دارد یکی از چالش‌های اساسی آن به نظر می‌رسد.

چراکه انجام یک رویداد برای اولین بار و صرف هزینه‌های قابل توجه مربوط به آن امکان دست‌یابی به اهداف تعیین شده را توجیه و ممکن نمی‌کند بلکه باید ابتدا استانداردها، امکانات، ظرفیت‌ها و شرایط ضروری برای برگزاری آن در نظر گرفته شود تا حکم برداشتن سنگ بزرگ را نداشته و تنها به همین یک مرتبه ختم نشود.

محدودیتی به نام زمان
البته باتوجه به مشغولیت مردم روستاها در 6 ماه نخست سال، انتخاب 6 ماه دوم به علت فراغت بیشتر روستائیان ایده خوبی به نظر می‌رسد اما چرایی برگزاری در فصل زمستان آن هم با شرایط نا مشخص جوی یک نکته اساسی است.

چراکه فرصت برگزاری مسابقات محدود بوده و از 23 بهمن ماه ایام فاطمیه آغاز می‌شود که به نوعی ضرورت پایان مساقات در 22 بهمن را طلب می‌کند و این درحالی است که شرایط بد جوی احتمالی می‌تواند منجر به نیمه‌تمام ماندن برخی رشته‌ها شود که باید کمیته برنامه‌ریزی مسابقات تمام این مسائل را از قبل پیش‌بینی کند.

در پایان ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که باتوجه به وضیت نه‌چندان مناسب بنگاه‌های اقتصادی براساس شرایط روز کشور و نزدیکی به ایام عید نوروز، باید در جذب حامیان مالی برنامه‌ریزی مناسبی در دستور کار قرار گیرد.

این امر اجرای یک المپیاد ورزشی با 23 رشته برای اولین بار در شهرستانی کوچک با این میزان از هم گسیختگی اقتصادی، کار را بسیار سخت می‌کند که امید است مجریان آن بتوانند با برگزاری هرچه مناسب‌تر آن با سربلندی هرچه بیشتر نتایج شایسته‌ای را حاصل کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰