تاریخ انتشارجمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۲۵۱۷۵۰
عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان خرید تضمینی محصولات باغی درجه سه در سطح شهرستان بابل، باغداران قطب‌ تولید مرکبات شمال کشور را دچار یاس و سردرگمی کرده است.
۰
plusresetminus
وضعیت خرید مرکبات در بابل نامطلوب است/لااقل رنج باغداران را کاهش دهید/لزوم تلاش برای کاهش آلام کشاورزان مازندرانی
به گزارش بلاغ، حکومت‌ها و دولت‌ها عموماً برای حفظ رویکرد تولید داخلی کالا و محصول، ساز و کارهای مختلفی برای عرضه مستقیم به بازار و استفاده مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند تا بتوانند این جریان شناور را کنترل و در نهایت با حمایت از هر دو قشر، تولید و مصرف کننده، کنترل مناسبی بر وضعیت اقتصادی بازار داخلی و حتی خارجی داشته باشند.
از این رو نگاه حمایتی در مواردی مدنظر قرار می‌گیرد تا جامعه هدف بتواند درست در مسیر تنظیم بازار و تولید مجدد محصول، انگیزه لازم را از دست ندهد.

این روزها با توجه به دگرگونی اوضاع جوی هوا، برف و یخبندان هفته‌های گذشته در مازندران، که یکی از قطب‌‌های تولید مرکبات علی‌الخصوص پرتقال، نارنگی و دیگر محصولات این دسته به‌شمار می‌رود، وضعیت نامطلوب حمایت از باغداران،
داد مردم را درآورده است.

باغدارانی که زحمات یک ساله‌شان بر اثر عدم اطلاع‌رسانی مناسب، تغییر شیوه‌های درست باغداری و عدم مدیریت بحران‌های احتمالی در حال نابودی است و این مسئله برای برخی‌ زمینه‌های سوء استفاده از احساسات فردی و اقتصادی افراد را ایجاد کرده است.

گفتنی آنکه شاهد خرید و فروش محصول مرکبات در سطح میادین، میدان‌های تره بار، بازارهای روز و هفتگی شهرستان بابل هستیم، قیمت‌های متفاوت که خریداران عمومی را دچار سردرگمی کرده، و نظارت بیشتر اصناف را در این زمینه می‌طلبد؛ اما نکته اصلی فارغ از این مسئله وضعیت نابسامان خرید تضمینی محصولات از باغداران توسط مراکزی که برای این امر در نظر گرفته شده اند، است.

تدبیر مسئولان استانی و شهرستانی در خرید محصولات درجه سه باغداران بصورت تضمینی هرچند با قیمت بسیار نازل ستودنی است، اما باید توجه داشت که ساز و کار مناسب و تخصیص بودجه درست برای همین اندک باقیمانده دلخوشی تولیدکنندگان مرکبات، امری لازم و غیر قابل انکار است.

اطلاعات دریافتی از سایت اطلاع رسانی جهاد کشاورزی بابل نشان می‌دهد بیش از چهار هزارو ۲۱۱
میلیارد ریال خسارت ناشی از سرما و یخبندان در اوایل آذرماه امسال به کشاورزان و عموماً باغ‌داران وارد آمده که این نشان از حجم و وسعت این زیان مالی به باغداران این شهرستان دارد.

در مقابل با مرور اطلاعات مربوط به این سایت اطلاع‌رسانی متوجه قیمت‌های خرید محصولات درجه سه از باغداران توسط دو مجموعه اتحادیه مرکزی تعاون روستایی شهرستان بابل و شرکت تعاونی اقبال بندپی ‌شرقی به قیمت پنج الی پنج هزار و پانصد ریال از تولید کنندگان مرکبات هستیم که در سایت مذکور قیمت نهایی خرید را به اشتباه پنجاه و پنج هزار ریال(حدود ۱۰ برابر) درج کرده است که این خود جای بسی شگفتی دارد که در زیر عکس مربوط به این خبر را قرار خواهیم داد تا اصلاح درست از سوی مسئول مربوطه انجام شود.

 

اما نکات قابل توجه که در این گزارش مدنظر خبرنگار سایت خبری تحلیلی  بلاغ قرار گرفته بیان خواهد شد تا مورد توجه مسئولان قرار گیرد، و رفع مشکلات محقق شود.

  • تعداد کم مراکز خرید محصولات باغی(تنها ۲ مرکز بر اساس اطلاعات سایت کشاورزی این شهرستان) با توجه به این‌که بابل یکی از سه قطب تولید مرکبات در شمال کشور محسوب می‌شودَ جای بسی تعجب دارد و این مسئله باعث ایجاد صف‌های
    طولانی در این مراکز خرید و ایجاد هدر رفت زمان برای فروشندگان خواهد شد.
  • عدم امکانات بیشتر در این مراکز مانند ترازوهای بیشتر، کارگران حمل باربه تعداد قابل قبول، تعداد کم کانتینر و کامیون‌های حمل بار موجب عدم رضایتمندی باغداران شده است.
  • با توجه به اینکه همه محصولات تحویل داده شده درجه سه محسوب نمی‌شوند این نحوه خرید می‌تواند ظلم به حساب آید که امیدواریم توجه و راهکار مناسب اتخاذ شود.
  • عدم نصب بنرهای اطلاع‌رسانی مناسب در بیلبوردها، تلویزیون‌های شهری و مناطق پر رفت آمد شهری و روستایی از وضعیت قیمت‌های مصوب، توصیه‌های باغداری برای چینش محصول در زمان مناسب، توصیه‌های روانشناختی به باغداران در مواجهه با برخی خریداران که از دغدغه‌های مردم سواستفاده می‌کنند باعث شده بار سنگین روانی بر مردم تحمیل شود که امیدواریم این مسئله در زمان باقی مانده و سال‌های آتی مدنظر مسئولان امر قرار گیرد.
  • سرکشی مسئولان عالی رتبه شهرستان و بخش‌ها به این مراکز و مواجه مستقیم با درد دل‌های باغداران که در صف‌های طولانی برای تحویل محصولات ایستاده‌اند می‌تواند تسکین دهنده آلام این
    مردم باشد.
  • دریافت محصول تولیدی از باغدار توسط خریدار، عدم محاسبه نقدی، ندادن وجه و تنها قید وزن محصول در فیش‌های داده شده به مردم اعتماد عمومی را لکه‌دار خواهد ساخت که این از جمله گلایه‌های متعدد مردم است.
  • عدم مدیریت در کشش بازار و ورود محصول می‌تواند با راهکارهای متفاوتی مدیریت شود که حضور کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان و اصناف شهرستان بابل بر سر باغات و صف‌های خرید محصول می‌تواند راه گشا باشد.

در ادامه این گزارش با بررسی برخی از مشکلات که در سطرهای گذشته بدان اشاره شد صحبت‌های جمعی از باغداران بخش بندپی و گتاب شهرستان بابل را با هم مرور می‌کنیم:

  • ناصر عباس‌زاده(مرزبال): حضور خریداران فصلی و سو استفاده از وضعیت روانی مردم باعث ایجاد بدبینی و کم شدن انگیزه نسبت به تولید مجدد این محصول شده است.
  • عباس خیرزاده(بندپی): دریافت محصول تولید شده و عدم پرداخت وجه دلیل بر بی کفایتی مسئولان دارد که باید فکری برای آن کرد، حدود ۸۰نیسان هم از صبح تا حالا در مرکز خرید بندپی در صف ایستادند که تا الان فقط ۲۶ ماشین بار خالی کردن و بقیه از صبح تا الان که عصر هست مقابل درب شرکت تعاونی به امید تخلیه بار ایستاده‌اند.
  • رضایی(بندپی): خرید فقط ۲ تن محصول از هر نفر
    چه معنی دارد به این که نمی‌شود گفت حمایت از مردم و باغدار.
  •  فضل‌الله قلی‌پور(مرزبال): یعنی مسئولان نمی‌ توانند از قبل پیش‌بینی و به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا با برخی از راهکارها بشود جلوی این حجم از تخریب را گرفت و آن را کم کرد؟
  • جعفر محمودی(گتاب): هزینه چیدن پرتقال و حمل آن با این قیمت به صرفه نیست و باید برای این قیمت فکری کرد.
  • کریم رستم تبار(آهنگرکلا): تعداد کم مراکز خرید در این منطقه باعث وقت‌گیری و عصبی شدن مردم شده است یعنی نمی‌شود دو یا سه مرکز دیگر اضافه کرد؟

در بخش پایانی این گزارش با مرور مطالب فوق، امید می رود با حل برخی از مشکلات پیش پا افتاده و برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان برای پیشگیری تکرار وضعیت‌ مشابه و اطلاع‌رسانی درست در شرایط اقتصادی نامناسب امروز، که گریبان عموم مردم را گرفته، تدبیر بهتری انجام و مشکلات قدری کمتر شود تا در آینده با رفع اصولی برخی نقایص از سوی ادارات، سازمان‌های متولی و هم از سوی مردم،  شاهد شکوفایی اقتصادی بیشتری در عرصه تولیدات مرکبات و رضایت‌مندی بیشتر اجتماعی باشیم.





 

 

 

 

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴