تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۲۴۹۱۲۷
هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان فقط برای توسعه باند فرودگاه رامسر صرف شده است و با توجه به اعلام مسئولین فرودگاهی کشور در حال حاضر قابل استفاده نیست.
۰
plusresetminus
فرودگاه رامسر زمین‌گیر باند کوتاه شده خود شد/ مردم غرب مازندران در انتظار اقدام مسؤولان
به گزارش بلاغ، همانطور که در روزهای اخیر خبر خط کشی باند بتنی جدید فرودگاه رامسر در فضای مجازی، و بازدید نماینده مجلس و فرماندار شهرستان از این باند مخابره شد، مدتی نگذشت که واکنش‌های قابل تأملی از سوی مسئولین فرودگاهی استان و کشور در سر خط رسانه‌های کشوری و استانی قرار گرفت.

این واکنش‌ها از آنجا قابل تأمل است که پس از گذشت ۱۰ سال از مدت آغاز این پروژه و صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و همچنین پایان خط‌کشی باند بتنی جدید فرودگاه رامسر، باز هم مسئولان امر خبر از عدم بهره‌برداری درست از این باند به علت مشکلات و موانع موجود می‌دهند، و این در حالی است که مردم رامسر و شهرستان‌های منطقه غرب مازندران و شرق گیلان از این بدقولی‌ها و اعمتاد ۱۰ ساله خود در راستای توسعه فرودگاه رامسر نا امید شده‌اند.

بر همین اساس عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی در واکنشی در سایت تین نیوز گفت: در شرایط فعلی، امکان برقراری پروازهای ایمن و استاندارد در باند جدید فرودگاه رامسر وجود ندارد و این مشکل تنها به دست دولت و استانداری مازندران برطرف می‌شود.

غلامحسین باقریان در این باره اظهار کرد: طول باند قابل استفاده این فرودگاه به دلیل وجود موانع پروازی در ابتداء و انتهای آن به کمتر از ۱۰۴۰ متر رسیده است.

وی ادامه داد: بیش از یکصد میلیارد تومان اعتبار بابت ساخت این باند صرف شده است که با توجه به شرایط فعلی، این باند قابل بهره‌برداری نیست.

عضو هیات مدیره و معاون عملیات فرودگاهی با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها توانایی مالی تملک اراضی اطراف این فرودگاه را ندارد و نیاز است تا دولت و استانداری بودجه آن را تهیه کنند، گفت: ساخت باند این فرودگاه از مصوبات سفرهای استانی و به درخواست دولت وقت انجام شده است، بنابراین تملک اراضی هم باید توسط دولت انجام شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نیز در مورد باند بتنی جدید فرودگاه رامسر در گفتگو با سایت تین نیوز اظهار کرد: باند جدید فرودگاه رامسر، نخستین باند بتنی ایران به شمار می‌آید که با وجود موانع پروازی و تملک نکردن اراضی اطراف آن موجب کوتاه شدن طول باند شده، به طوری که این باند نمی‌تواند میزبان پروازهای روزانه و برنامه‌ای باشد.

سعداله وطنخواه در همین باره گفته است: به تازگی خط‌کشی باند فرودگاه رامسر به پایان رسیده است اما به دلیل عدم تملک اراضی اطراف فرودگاه، وجود موانع پروازی و ساختمان‌های مسکونی اطراف فرودگاه، باند به طور موثر آماده بهره‌برداری نیست.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران، در حال حاضر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نسبت به بهره‌برداری عملیاتی باند جدید فرودگاه رامسر برنامه‌ای ندارد تا مسئولان استانی برای حل این مشکل راهکارهایی ارایه دهند.

مطابق نقشه از پیش تعیین شده، طول باند جدید این فرودگاه باید ۲۷۰۰ متر باشد که بر اساس استانداردهای پروازی حدود ۱۰۴۰ متر آن قابل استفاده است، همچنین این باند ۶۰ متر عرض دارد.
با همه این اوصاف آن چیزی که باید برای آن تاسف خورد، صرف هزینه‌ای کلان و زمانی طولانی برای توسعه فرودگاه رامسر بوده است، که با گذشت حدود ۱۰ سال از مصوبه هیأت دولت برای توسعه این فرودگاه، همچنان طبل نا امیدی و بدقولی‌ها در گوش مردم شهر رامسر کوبیده می‌شود.
مردم رامسر که از ضعف‌های زیرساختی چندین و چند ساله رنج می برند، باید نظاره‌گر صرف پول و هزینه کلانی باشند که سال‌ها است بلااستفاده رهاشده و در نتیجه سوءمدیریتی و بی تدبیری برخی مسئولین، این خرج‌کرد کلان به هیچ کاری نمی‌آید.

هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان که فقط برای توسعه باند فرودگاه صرف شده است و با توجه به اعلام مسئولین فرودگاهی کشور در حال حاضر قابل استفاده نیست، و باید شرایط محدوده ارتفاع باند جدید حل و برخی املاک اطراف فرودگاه نیز خریداری شود تا فقط باند فرودگاه برای نشستن آماده شود.

هزینه‌ای که اگر برای صرفاً توسعه شهرستان و تقویت زیرساخت‌های رامسر صرف می‌شد، امروز شاهد توسعه و پیشرفت شگرفی در رامسر بودیم.

این در حالی است که بعد از افتتاح باند می‌بایست ترمینال و دیگر امکانات فرودگاه نیز تامین شود، که با این حساب حداقل ۱۰ سال دیگر را باید مردم رامسر شاهد صرف هزینه‌های کلان و بدقولی‌های مسئولین باشند، که با این منوال هیچ امیدی به افتتاح و توسعه فرودگاه رامسر به طور قطع نمی‌توان داشت.

فرودگاهی که علاوه بر آن‌که می‌تواند بسترساز توسعه زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب‌تر به خدمات درمانی و فرصت و مزیت مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد، نقش بسزایی نیز در رونق شهرستان رامسر و منطقه داشته باشد، از این رو سود غیرمستقیمی را نیز در شریان‌‌های خشکیده اقتصادی منطقه وارد خواهد کرد و از طرفی می‌تواند اقتصاد بومی و تولیدی خانوارها و مساحت بسیار زیادی از منطقه غرب مازندران و شرق گیلان را متحول کند.

متاسفانه تعلل، غفلت و بی تفاوتی مسئولان منطقه ای و فرامنطقه ای، مانند نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرودگاه های استان مازندران، ریاست فرودگاه شهرستان رامسر و در نهایت عدم پیگیری بسیاری از مقامات بلند پایه استانداری مازندران، فرمانداری شهرستان رامسر، در مقابل سکوت رسانه ای بعضی از رسانه های فعال استان مازندران، موجب تکدر خاطر و نگرانی بسیاری ازمنتقدین، دلسوزان و شهروندان شهرستان رامسر و شهرستان های اطراف شده است.

حرف آخرمان اینکه صرف هزینه های بسیار بالا در طول مدت زمان طولانی به همراه عدم وجود برنامه ریزی مناسب در همه رده های اجرایی این پروژه ضعف های بسیار مهمی هستند که منابع ملی و بیت المال مردم را در شرایط کنونی بلااستفاده قرار داده است و می طلبد که مسئولان مربوطه هر چه سریعتر در جهت استفاده بهینه از این زیر ساخت منطقه ای و ملی اقدامی داشته باشند.
منبع : نیمه پُر رامسر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما