تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۲۴۱۸۹۷
حزب‌الله لبنان سی و چهارمین سالروز شهادت «احمد قصیر»، جوان لبنانی و مجری منحصر به فرد‌ترین عملیات استشهادی تاریخ جنگ اعراب و اسرائیل را برگزار کرد.
۰
plusresetminus
احمد قصیر، جوانی که در جهان کاری کرد کارستان
به گزارش بلاغ، حزب‌الله لبنان روزجمعه در سی و چهارمین سالروز عملیات شهید احمد قصیر‌، مراسم متعددی را در شهرهای مختلف در مزار شهدا برگزار کرد. در شهر «صور» و در مکان اجرای عملیات شهادت‌طلبانه این شهید در محله «جل البحر» تندیسی برای گرامیداشت این شهید بزرگوار و عملیات وی نصب شد.

34 سال پیش در روز 11 نوامبر مجاهد شهادت‌طلب احمد قصیر با خودروی خود که مملو از مواد منفجره بود به سمت ساختمان 8 طبقه فرماندهی نظامی ارتش اسرائیل در شهر صور حرکت کرد و اولین عملیات شهادت‌طلبانه از نوع خود در تاریخ مقاومت و تمام تاریخ درگیری با دشمن اسرائیلی را انجام داد. این ساختمان مملو از نظامیان و سربازان و حتی ژنرال‌های ارشد اسرائیلی بود. براساس مطالبی که روزنامه‌های اسرائیلی در آن زمان مطرح کردند، 141 افسر و سرباز اسرائیلی کشته و 10 تن دیگر مفقود شدند که این عملیات بزرگ‌ترین عملیات در تاریخ درگیری‌های عربی و اسرائیلی نام گرفته است.

«احمد قصیر»، باب دوران شهادت‌طلبی را باز کرد که بعد از وی شهادت‌طلبان بزرگی این مسیر را دنبال کردند. وی با شایستگی کامل لقب «سردار شهادت‌طلبان» را از آن خود کرد. حزب‌الله این روز را ( 11 نوامبر) روز شهید نامگذاری کرده و در این روز به صورت سالیانه یاد و خاطره شهدای خود از «سیدعباس موسوی» و همسرش «ام یاسر» و «فرزندش حسین» گرفته تا «شیخ راغب حرب» و «عماد مغنیه» و تمامی شهدای مقاومت شامل زنان‌، مردان‌، دانشمندان، فرزندان علما و رهبران مقاومت و عناصر مجاهد مقاومت را گرامی می دارد.

نحوه عملیات
حزب‌الله لبنان در آن زمان برنامه‌ریزی برای آغاز دور جدید از مبارزات بر ضد رژیم صهیونیستی را براساس عملیات شهادت‌طلبانه در دستور کار خود قرار داده بود، قرار بود عملیاتی گسترده با تعداد تلفات بالا در مقر فرماندهی نظامیان رژیم صهیونیستی در «صور» انجام شود. دوستی که «احمد قصیر» را برای عملیات استشهادی به حزب‌الله معرفی کرده بود، مسئول جمع‌آوری مواد منفجره و آماده‌سازی خودروی سفید رنگ پژو 504 احمد قصیر شد.

به گزارش تسنیم‌، احمد قصیر در مذاکراتی که با رهبران حزب‌الله از جمله سید حسن نصرالله، دبیر کل کنونی حزب در رابطه با نحوه اجرای عملیات مذکور انجام داد، اعلام کرده بود که تنها شرط او برای انجام این عملیات بزرگ تعیین زمان (روز و ساعت) اجرای عملیات توسط خودش است. این شرط پذیرفته می‌شود تا خودرو آماده شود. دوست احمد قصیر پس از آماده کردن خودرو و جا سازی مواد منفجره به شهید قصیر می‌گوید که تصمیم حزب تغییر کرده و او به جای احمد قصیر باید عملیات را به اجرا بگذارد که با مخالفت شدید احمد مواجه می‌شود.

وی با بهانه کردن خودرو و این که مالکیت خودرو از آن اوست،‌ سران حزب‌الله را در معذوریت شرعی می‌گذارد و با موافقت یکی از رهبران حزب‌الله خودروی بمب‌گذاری شده در اختیار او قرار می‌گیرد.

«قصیر» برای تعیین ساعت و روز عملیات سه روز متوالی استخاره می‌کند،‌ اما هر بار استخاره «بد» می‌آید، به گونه‌ای که مسئولان حزب‌الله گمان می‌کنند که وی در انجام عملیات مردد شده است، لذا تصمیم به تعویض او با فرد دیگری می‌گیرند، اما بالاخره برای بار چهارم و در یک روز بارانی و در حالی که باران به شدت می‌بارید استخاره خوب می‌آید و بامداد یازدهم نوامبر احمد قصیر به طرف مقر صهیونیست‌ها به راه می‌افتد. در لحظه اجرای عملیات بر شدت باران افزوده می‌شد و همین موضوع صهیونیست‌هایی را که خارج از ساختمان بودند، نیز وادار می‌کند برای در امان ماندن از باران به داخل آن ساختمان هشت طبقه وارد شوند.

پس از این‌ که «احمد قصیر» اطمینان حاصل می کند که اکثر قریب به اتفاق صهیونیست‌ها برای فرار از باران به ساختمان پناه برده‌اند، ماشین را روشن کرده و با سرعت بالا خود را به طبقه اول ساختمان می‌کوبد تا در عرض تنها چند ثانیه تمامی ساختمان به تلی از خاکستر تبدیل شود. بنا بر برخی آمارها  بر اثر این عملیات استشهادی151 صهیونیست به هلاکت می‌رسند که جنازه‌های 10 نفر از آنها هرگز پیدا نشده است. مقامات این رژیم در میان حیرت به تحلیل‌های مختلف نظامی در این خصوص پرداختند و در نهایت این روز به عنوان «بزرگ‌ترین روز اندوه» در سرزمین‌های اشغالی نامگذاری شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰