تاریخ انتشاردوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۰
کد مطلب : ۲۲۴۳۳۸
زندگی مجموع لحظه‌های مبارزه با خواسته‌های نفس است که اتفاقاً، گوهر انسانیت در این ستیز دایمی است که خود را می‌نمایاند و برای انسان‌ماندن باید مراقبت دایمی از خود و خواسته‌های نفس داشت.
۰
plusresetminus
عرفه و قربان هم گذشت/ الهی به امید تو برای پاک‌ ماندن
به گزارش بلاغ، روز عرفه خداوند مهربان ندا سر داد که ای اهل عالم به سمت من بیایید. همین که دست‌های نیازمند باردیگر به سمت خداوند عزوجل بالا می‌رود و اشک‌ها آرام آرام صورت خشکیده‌ را تطهیر می‌کند، خداوند به فرشتگان خود از اینکه بنده‌ای دارد از بار ملامت و شرمساری می‌گرید، فخر می‌فروشد‌. روز عرفه می‌بایست دل را در آستان نورانی خداوند جای گذاشت تا درمی‌یافتیم عشق آسمانی است و نوع زمینی‌اش سرگرمی بیش نیست.

عرفه روز بخشیده‌شدن است، روزی که باز با همه‌ی قدرتی که انسان فکر می‌کند دارد، باید خاضعانه خداوند را صدا بزند. عرفه روز متولد‌شدن دوباره است، روز تمدید اعتبار دوباره‌ باخدا. یادمان باشد عرفه روز توکل بود یعنی ما هستیم و کُل. نذر عرفه را با عشق وضو گرفتیم و عاشقانه به دیدار یار رفتیم.

در همه شهرستان‌های مازندران و از جمله در شهرستان نوشهر نیز هم‌زمان با سراسر کشور، به مناسبت فرارسیدن نهم ذی‌الحجه مراسم پرفیض قرائت دعای روح‌بخش عرفه در مصلای امام خمینی (ره)، مساجد و اماکن متبرکه این شهرستان برگزار شد.


مصلای امام خمینی(ره) نوشهر عصر آن‌روز شاهد حضور خیل کثیری از عاشقان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بود که به بهانه قرائت دعای عرفه به امید بخشش گناهان گرد‌هم آمده بودند.

دعای پرفیض عرفه با آوای مداح اهل بیت(ع) امیرسلیمانی در فضایی آکنده از صفا و معنویت برگزار شد.

** عرفه، فرصتی برای تقویت رابطه با خدا

سیاسرانی یکی از مغازه‌داران نوشهری که در این مراسم حضور یافته، با اشاره به اینکه این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است، گفت: دعای امام حسین(ع) در روز عرفه از مهم‌ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده می‌شود و من هر سال در این مراسم معنوی در نوشهر شرکت می‌کنم.

کمیل احمدی دانشجوی نوشهری هم بیان کرد: روز عرفه فرصتى استثنايى در هر سال است که بايد از تمام لحظات آن در تقويت رابطه با خداوند استفاده کرد، چراکه روایتی از پیامبر(س) هست که می‌فرمایند:
"خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگانش را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند"، پس باید قدر این روز را می‌دانستیم.

** جایگاه روز عرفه در روایات معصومین(ع)

روز عرفه چنان دارای اهمیت است که در آیات و روایات مختلفی از آن به عنوان روز رحمت و مغفرت، روز دعا و برآورده شدن حاجت، برابری با ماه رمضان، روز بخشش و روز تغییر شقاوت به سعادت یاد شده است.

امام صادق(ع) درباره اهمیت روز عرفه می‌فرمایند: « کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی‌شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند».

امام سجاد(ع) نیز در روز عرفه، مردى را مشاهده کرد که تکدى‌گری می‌کرد و درخواست خود را با مردم در ميان مى‌گذارد. حضرت به او فرمود: « واى بر تو! در چنين روزى از غير خدا طلب حاجت مى‌کني؟ روز عرفه چنان عظمت دارد که اميد است حتى جنين‌هاى در شکم مادر از برکت آن به سعادت برسند.(من‌لايخصره الفقيه، ج 2،‌ ص 211).

** ویژگی‌های روز عرفه

از ويژگى‌هاى روز عرفه دعا و نيايش به درگاه ربوبى است. پيشوايان معصوم(ع) با استفاده از موقعيت معنوى روز عرفه، مردم را به راز و نياز و تقويت پيوند با سرچشمه کمالات ترغيب و تشويق مى‌کردند چرا که اساس شخصيت حقيقى انسان و ارزش او به اندازه ارتباطش با خداوند متعال تعيين مى‌شود. قرآن کریم دراین‌باره مى‌فرمايد: " اى پيامبر بگو، پروردگارم براى شما ارزشى قائل نيست اگر دعاى شما نباشد" (فرقان / 77).


** عرفه‌ی امسال، یادی از شهدای مظلوم منا است


پدرجوانی که با فرزندش در این مصلی نوشهر حضور پیداکرده بود، به خبرنگار ما گفت: حضور پرشور و ولایی مردم نوشهر در این مراسم، گرامیداشت یاد شهیدانی است که به واسطه بی‌کفایتی حکام آل‌سعود مظلومانه جان خود را در سرزمین وحی تقدیم اسلام کردند.

مریم تقوی افزود: عرفه روزی است که خداوند به ملائک آسمان مباهات می‌کند که چنین بندگانی در روی زمین هستند که با اخلاص، به راز و نیاز می‌پردازند. پس ما باید در روز عرفه به کرم خدا امید داشته و با خشوع و خضوع در محضر حضرت حق تعالی اظهار بندگی کنیم.

** توصیه رهبر معظم انقلاب در مورد روز عرفه

بهترین خواسته‌ها برای انسان در دعای عرفه مطرح شده است

دعاهایی که از ائمه رسیده است، بهترین دعاهاست. اولاٌ
خواسته‌هایی در این دعاها گنجانده شده است که به ذهن امثال ماها اصلا خطور نمی‌کند و انسان از زبان ائمه (علیهم‌السلام) آن‌ها را از خدا طلب می‌کند. در دعای ابوحمزه و دعای افتتاح و دعای عرفه بهترین مطالبات و خواسته‌ها برای انسان مطرح می‌شود؛ که اگر انسان این‌ها را از خدا بخواهد و بگیرد، می‌تواند برای او سرمایه باشد. ثانیاً در این دعاها مایه‌های خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بیانی ادا شده است که دل را خاشع و نرم می‌کند. با عبارات فصیح و بلیغ، عشق و شیفتگی و شوق در این دعاها موج می‌زند. انسان باید این دعاها را قدر بداند و از آن‌ها استفاده کند. (۱۳۸۴/۰۷/۲۹)

در این روز در نوشهر، شاهد نیایش و اشک شوق کسانی بودیم که با دل‌هایی لبریز از عشق، با معبود خویش راز و نیاز می‌کنند و امید رفتن به مکه دارند و به یاد نیایش‌های ابا‌عبدالله الحسین‌(ع) در سرزمین عرفات، دعای عرفه را در فضایی معنوی و روحانی قرائت می‌کنند.

* دعای عرفه، گنجینه‌ی بزرگی است که باید غنیمت شمرد

یک کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه روز عرفه از اعیاد عظیمه است، اظهار کرد: هر چند این روز به اسم عید نامیده‌نشده، اما روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره‌های جود و احسان خود را برای آن‌ها گسترده است.

وی درباره نام دعای عرفه گفت: به علت قرائت این دعا در صحرای عرفات و مضامین عرفانیش، نام این دعا را «عرفه» گذاشتند.

حجت‌الاسلام ابراهیم نقدی با اشاره به اینکه افق دعای عرفه بسیار برتر و فراتر از دعاهای معمول است، تصریح کرد: دعای عرفه پشتوانه عرفانی و معرفتی است که بر اساس آن امام حسین(ع) توانست حماسه‌ای مانند کربلا و روز عاشورا را خلق کند.

وی دعای عرفه را ذخیره و گنجینه بزرگی دانست که با مضامین عالی ارائه شده است و افزود: امام حسین(ع) در این دعا نکات بسیار ظریفی را از نعمت‌های خداوند و آرامش در زندگی و به دنبال آن سپاس‌گذاری از قادر متعال را به ما یادآوری می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی به برخی از اعمال روز عرفه اشاره کرد و گفت: زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه برابر با هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه بالاتر از آن است که ثوابش کمتر از کسی که در عرفات حاضر هست، نیست.


وی با اشاره به اعمال این روز، ادامه داد: نمازهای مخصوص این روز به ویژه نمازی که در مفاتیح‌الجنان مشهور به نماز امیرالمؤمنین(ع) است، قرائت آیة‌الکرسی،
فرستادن صلوات و قرائت دو دعا یکی دعای امام حسین(ع) در روز عرفه و دعای حضرت زین‌العابدین(ع) که در صحیفه سجادیه آمده است، سفارش شده است.

نقدی با اشاره به اهمیت دعای عرفه گفت: دعای عرفه بخش‌های متعددی دارد که تمام آن عشق امام حسین(ع) نسبت به خداوند متعال را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به برخی از روایات تأکید کرد: شیطان در این روز، خوار و رانده می‌شود و گویی که خلایق و انسان‌ها در روز عرفه در حلقه‌ای از امنیت، سلامت و عنایت الهی قرار می‌گیرند و خدای متعال سفره‌های رحمت و جود خویش را برای مردم می‌گستراند پس فرصتی است که باید غنیمت شمرد.

قربان، قربانگاه نفس و عید غلبه بر زنجیرها
این کارشناس مذهبی با بیان این‌که مبارزه با نفس و لجام‌زدن بر خواسته‌ها مقید به یک زمان خاصی نیست، اظهار کرد: کنترل بر نفس و خواسته‌های بی‌پایان آن، همواره از وظائف ما است و مظهر موفقیت بر آن نیز، عید سعید قربان است. عیدی که به برکت پیروزی بر نفس از سوی حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهم‌السلام و اطاعت از فرمان خداوند، بر پیروزشدگان مبارک است و هر سال باید در ارزیابی این موفقیت، مورد تکریم قرار گیرد.

داستان ما این است: پاک شدن و پاک ماندن
وی به موانع و عوامل وابستگی گناه‌آفرین انسان در زندگی روزمره اشاره کرد و گفت: هر روز و هر ساعت و هر لحظه، نیازهای انسان او را به‌سوی نقض بسیاری از اصول اخلاقی و دینی می‌کشانند و در واقع، زندگی مجموع لحظه‌های مبارزه با خواسته‌های نفس است که اتفاقاً، گوهر انسانیت در این ستیز دایمی است که خود را می‌نمایاند و برای انسان‌ماندن باید مراقبت دایمی از خود و خواسته‌های نفس داشت.

حجت‌الاسلام ابراهیم نقدی در ادامه با بیان این‌که عید قربان، نمادی از تلاش دایمی انسان در مبارزه با نفس و شیطان و فرمانبرداری از خداوند است، گفت: ما در هر سال به‌مناسبت عید سعید قربان باید به ارزیابی خود در این مبارزه‌ای که حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیهم‌السلام با خواسته‌های نفس و وسوسه‌های شیطان به پیروزی رسیدند، بپردازیم تا بتوانیم از این مناسبت بزرگ تاریخ درس‌های خوب و آموزنده بیاموزیم.

وی در ادامه افزود: داستان همیشگی ما در همواره تاریخ این است که ابتداء اینکه تلاش کنیم برای پاک شدن، و مهمتر از این تلاش و موفقیت، سعی وافر برای پاک ماندن است.
منبع : نوشهرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷