تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
کد مطلب : ۲۱۹۲۷۱
واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و در صدر آن برنج، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان است که همه‌ساله به‌ویژه در فصل برداشت، تراژدی غم‌انگیزی را برای آنان رقم می‌زند.
۰
plusresetminus
واردات برنج از تراژدی غم‌انگیز کشاورزان مازندران تا نابودی طلای سپید
به گزارش بلاغ، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و در صدر آن برنج، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشاورزان است که همه‌ساله به‌ویژه در فصل برداشت، تراژدی غم‌انگیزی را برای آنان رقم می‌زند، شالیکارانی که در سرما و گرما برای خوشه، خوشه برنج عرق می‌ریزند و امیدشان به رونق بازار فروش در زمان برداشت است.

بیش از همه، شالیکاران مازندران نسبت به واردات و استفاده گسترده از برنج‌های خارجی متضرر و معترض هستند؛ چرا که بیش از 40درصد برنج تولیدی کشور را آنها تولید و راهی بازار کشور می‌کنند.

ممنوعیت در کاغذ، قاچاقچیان کار خود را می‌کنند!

با وجود اینکه بارها و از سوی دستگاه های دولتی و نطارتی بر ممنوعیت واردات برنج تاکید شده است، اما همچنان شاهد واردات برنج خارجی و استفاده تالارها، رستوران‌ها، آشپزخانه های مرکزی و حتی مصارف خانگی هستیم که این موضوع اشتیاق کشاورزان را به طور جدی به مرز نابودی کشانده است.

با وجود آنکه بدلیل دلسردی و عدم صرفه کشت برنج، هر ساله شاهد کاهش اراضی کشاورزی به موجب فروش زمین های کشاورزی هستیم؛ اما در مقابل شاهد تبلیغات خوش آب و رنگ برنج خارجی هستیم که روز‌به‌روز بر طرفدارانش افزوده می‌شود.

هرچند ممنوعیت واردات برنج تا آبان ماه ادامه دارد، اما این امر از یک‌سو به ضرر تجار و به کام قاچاقچیان است.

واردات بی‌رویه نابودکننده تولید داخلی

علی‌رغم آنکه ممنوعیت واردات برنج به منظور حمایت از تولید داخل انجام می‌شود اما عدم مدیریتی جامع و مدبرانه، به دلیل کسری قریب به هزار تنی تولید برنج بومی نسبت به میران مصرف کشور می‌تواند از یک سو بازار را با مشکل کمبود و گرانی مواجه کند و از سویی دیگر انگیزه ای مضاعف برای قاچاقچیان این محصول باشد.

بدیهی است با توجه به سهم حداکثری مازندران در بخش تولید برنج کشور بیشترین صدمات واردات و قاچاق این محصول نیز متوجه کشاورزان استان است.

برای اطلاع از وضعیت اراضی کشاورزی و قیمت این محصول در استان، گفت و گویی را با یکی از مسئولان استانی انجام داده ایم که در ذیل می خوانیم:

مازندران، سرزمین طلای سپید

حسین نگهدار در گفت و گو با خبرنگار بلاغ گفت: استان مازندران دارای 210 هزار و 150 هکتار زمین سطح زیر کشت برنج است.

وی افزود: از این میزان از اراضی سطح زیر کشت استان، 50 هزار هکتار سهم کشت برنج پرمحصول است که میانگین برداشتآن به 7.5 تن در هکتار می رسد.

مدیرتنظیم بازار جهادکشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: 160 هزار و 147 هکتار از اراضی استان نیز، به کشت برنج محلی اختصاص دارد که میانگین برداشت آن به ازای هر هکتار به 4.5 تن می رسد.

نگهدار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک میلیون و 261 هزار و 846 تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان برداشت خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به شرایط بسیار خوب آب و هوایی در سال جاریبرآورد می شود در صورت تبدیل شلتوک به برنج سفید با ضریب 65 درصد، شاهد تولید 820 هزار و 200 تن برنج در استان باشیم.


آخرین قیمت برنج‌های تولیدی مازندران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص قیمت برنج در سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر، قیمت برنج از ثبات خوبی برخوردار است، بنحویکه قیمت برنج طارم محلی به صورت عمده 7 هزار و 980 تومان و در خرده فروشی 9 هزار و 500 تومان است.

مدیرتنظیم بازار جهادکشاورزی مازندران اضافه کرد: از ابتدای مرداد سال جاری تا کنون، و با توجه به فصل برداشت این محصول، قیمت برنج طارم از 7 هزار و 416 تومان در فصل اوج به 7 هزار و 980 تومان در زمان کنونی، در بازار عمده رسیده است.

نگهدار یاداور شد: قیمت برنج شیرودی در بازار عمده 6 هزار و 300 و در بازار مصرف 7 هزار و 500 تومان و قیمت برنج ندا در سطح عمده 5 هزار و 910 و در سطح خرده فروشی 7 هزار و 200 تومان می باشد.

وی تصریح کرد: بدلیل حمایت از شالیکاران و بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم بازار استان و تاکید استاندار، توزیع برنج خارجی در استان قاچاق محسوب می شود و با متخلفان برخورد شدید قانونی می شود.

تکراری‌های هر سال

مدیرتنظیم بازار جهادکشاورزی مازندران در پایان متذکر شد: بدلیل حمایت از کشاورزان و شالیکارن کشور، واردات برنج به کشور از ابتدای مرداد سال جاری ممنوع اعلام شده است.

گفتنی است در سالیان اخیر، واردات بی رویه برنج بلای جان کشاورزان مازندرانی شده است و بی شک اگر تدبیری از سوی مسئولان استانی برای این معضل انجام نگیرد؛ شاهد کم رونق شدن طلای سپید خواهیم بود.

بی شک برای حفظ اراضی کشاورزی، افزایش تولید، اشتغال زایی و خودکفایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اولین اقدام و عمل موثر، شناسایی عوامل قاچاق برنج خارجی در استان و مبارزه جدی همه دستگاه های دولتی و نظارتی با این موضوع است که امیدواریم در سال جاری شاهد تحقق عینی و عملی آن باشیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴