کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنان خانه‌دار، بازوان اقتصاد مقاومتی در عرصه تولیدات خانگی

تنکابن24 , 3 مرداد 1395 ساعت 23:13

سهم بالای زنان در اقتصاد ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و از بانوان می‌توان به عنوان بازوان اقتصاد مقاومتی در عرصه تولیدات خانگی نام برد.


به گزارش بلاغ، اقتصاد مقاومتی راه‌حلی است که مقام معظم رهبری برای برون‌رفت از اقتصاد بیمار و متکی به نفت مطرح کرده و بارها در فرمایشات خو مورد تأکید جدی قرار دادند.

درحالی‌که تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی دستگاه‌های اجرایی کمتر موردتوجه قرارگرفته است، بسیج سازندگی هم چون دفاع مقدس با عملی کردن این اندیشه، خط‌شکن و پیشتاز فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی شده است.

بسیج سازندگی به معنای بعثتی برای بازگشت دادن مردم به زندگی است که بدون شک این ‌یک جهاد مقدس به شمار می‌آید، در این سال‌ها شاید به گواه مستندات و دلایل متعدد به جرأت بتوان گفت که بسیج سازندگی جزء معدود ارگان‌هایی بوده است که با تمام توان در عرصه اقتصاد مقاومتی و مصادیق واقعی آن ورود پیداکرده است.


عرصه اقتصاد مقاومتی دارای نکات و شاخصه‌های متعددی چون اشتغال‌زایی و تکیه به توان داخلی با توجه به ظرفیت‌های موجود، ایجاد اشتغال‌های خانگی و کارگاه‌های زودبازده، توجه به امر محصولات کشاورزی و تجاری‌سازی آن‌ها، توجه و تمرکز بر ایده‌های نوین و حمایت از کارآفرینان دانشگاهی است.

خوداشتغالی، مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی
محصولات تولیدی در منازل و فعالیت درزمینهٔ صنایع تبدیلی توسط زنان خانه‌دار به‌عنوان عهده‌دار بخشی از مسئولیت‌های اقتصادی خانوار، که به‌نوعی جزء مشاغل خانگی محسوب می‌شود، خود تعبیر زیبایی از اقتصاد مقاومتی است که به شکرانه حمایت همه‌جانبه مدیریت بسیج سازندگی و فرماندهی سپاه ناحیه تنکابن، زمینه کار و اشتغال بسیاری از خانم‌های خانه‌دار در این شهرستان را فراهم کرده است.

برای آشنایی با فعالیت‌های بانوانی، که در این عرصه حضور دارند، به سراغ یکی از فعالان تولید محصولات خانگی و صنایع تبدیلی در شهرستان تنکابن رفتیم؛ خانم خالقی که سال‌ها پیش به‌عنوان همکار همسر خود در بازار طلای شهرستان تنکابن وارد عرصه کسب‌وکار شد ولی پس از 12 سال فعالیت درزمینهٔ خریدوفروش طلا به دلیل نوسانات قیمت ارز و طلا در بازارهای جهانی و برخی دلایل دیگر متحمل ضرر و زیان سنگین و درنتیجه ورشکستگی شد.

تبعات ناخوشایند ناشی از ورشکستگی نه‌تنها این بانوی تنکابنی را خانه‌نشین نکرد بلکه با عزمی راسخ‌تر از گذشته، بار دیگر وی را وارد عرصه تولید و کارآفرینی کرد.


خالقی اولین بار به‌عنوان فروشنده در غرفه گیاهان دارویی در جشنواره بهارنارنج تنکابن حضور یافت و در ازای دریافت دستمزد، فراهم شدن شرایط جهت حضور مستقل در جشنواره رامسر را خواستار شد.

تقاضایی که مورد موافقت قرارگرفته و این بانوی تنکابنی با مجموعه‌ای متشکل از 40 بطری از عرقیات گیاهی و ارائه چند نوع آش و غذای محلی و سفره‌های سنتی یزدی به‌صورت مستقل در غرفه‌ای در نمایشگاه رامسر فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

منازل، خاستگاه اول خوداشتغالی
خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در گستردگی محصولات تولیدی خود به تولید انواع ترشیجات، مرباجات، انواع عرقیات گیاهی و دو نوع روغن (روغن چهل گیاه و روغن شترمرغ) اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کلیه مراحل تهیه و تولید محصولات به‌صورت طبیعی و سنتی بوده و مواد اولیه محصولات از گیاهان کوهی و کوهپایه‌ای شهرستان تنکابن و مناطق هم‌جوار تهیه می‌شود.

وی از لطف و رحمت پروردگار به‌عنوان تسری بخش امور یاد می‌کند و از سوی دیگر عزم و اراده راسخ و عدم توجه به شکست‌های زندگی را از مهم‌ترین عوامل موفقیت در زندگی خود می‌داند.

خالقی ادامه داد: همسرم به دلیل سال‌ها فعالیت و کسب‌وکار در بازار طلا به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین مشاغل، هیچ اعتقادی به کارهایم و اینکه می‌توان از این طریق نیز امرارمعاش کرد، نداشت.


این بانوی تولیدکننده تنکابنی در حال حاضر علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال چندین بانوی جویای کار از طریق انتقال بخشی از فعالیت‌های خود، زمینه کسب درآمد برای دختر و برخی از اعضای خانواده را نیز فراهم کرده است.

دامنه گسترده تولید خانگی و درآمدآفرینی
اطلاعات جامع و کامل در خصوص چگونگی استفاده و کاربرد گیاهان داروی، آگاهی از محل رویش و خاستگاه انواع گیاهان، طریقه بهره‌برداری از آن‌ها، کاربرد گیاهان دارویی و شیوه استفاده از آن‌ها از مهم‌ترین نکاتی است که به رونق کسب‌وکار این بانوی تولیدکننده تنکابنی کمک شایانی کرده است.

خالقی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی در هر محدوده‌ای کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از عطاری‌های شهرستان تمامی محصولات موجود خود اعم از عرقیات و گیاهان دارویی را از خارج شهرستان تهیه و به فروش می‌رسانند درحالی‌که اکثر آن‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی و بهداشتی در این محل تولید می‌شود.

وی بابیان اینکه اخذ پروانه بهداشتی می‌تواند زمینه تولید محصولات را چند برابر کند، اذعان کرد: در صورت داشتن پروانه بهداشتی می‌توانم با آسودگی بیشتری به تولید محصولاتم ادامه دهم و در این صورت زمینه اشتغال نفرات بیشتری نیز ایجاد خواهد شد.


خالقی ضمن تشکر از یعقوب کرمی‌پور مسئول بسیج سازندگی و مهرداد بابایی فرمانده سپاه ناحیه تنکابن، حمایت‌های همه‌جانبه مادی و معنوی این عزیزان را بزرگ‌ترین دلگرمی و مشوق برای گسترش زمینه فعالیت‌های خود دانسته و تصریح کرد: محل کارم را از توجه و عنایات بسیج سازندگی دارم، زیرا تا پیش از آشنایی با بسیج سازندگی در محیطی روباز و در زیر بارش باران و تابش آفتاب فعالیت می‌کردم.

نقش اقتصاد مقاومتی در رشد تحصیلی و منزلت اجتماعی
این بانوی تولیدکننده، ادامه تحصیل در عرصه دانشگاهی و در رشته گیاهان دارویی را از آرزوها و برنامه‌های آتی خود عنوان کرد و ادامه داد: ایجاد اشتغال برای بانوان و به‌ویژه فراهم کردن زمینه‌ای برای کسب درآمد و کمک‌هزینه تحصیل دختران دانشجو از دغدغه‌های همیشگی من بوده و هست و آرزو دارم در آینده به این مهم نیز جامه عمل بپوشانم.

شایان ذکر است؛ سهم بالای زنان در اقتصاد ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و از بانوان می‌توان به عنوان بازوان اقتصاد مقاومتی در عرصه تولیدات خانگی نام برد و حمایت از کسب و کارهای خانگی در کشور ما می‌تواند اثرگذاری بالایی داشته باشد.


کد مطلب: 210436

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/210436/زنان-خانه-دار-بازوان-اقتصاد-مقاومتی-عرصه-تولیدات-خانگی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com