تاریخ انتشارجمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۲۰۹۸۷۵
منطقی نیست آمریکا با فریب و دروغ تحریم‌ها را پابرجا حفظ کند و برخلاف متن توافق بر مفاد محدودیت‌های ایران بیفزاید و دولتمردان ایرانی در دفاع از روند ضدایرانی مذکور، «راست» را پنهان کنند.
۰
plusresetminus
«راست» را پنهان نکنید!/ تنها نکته مثبت «برجام» اثبات «غیرقابل اعتماد بودن آمریکا» بود
به گزارش بلاغ، مذاکرات برجام در شرایطی شکل گرفت که انواع و اقسام فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها، موجب مشکلات اقتصادی در کشور ما شده بود و در آن شرایط، تصمیم اجماعی تمام مسئولان کشور بر این قرار گرفت که فضای جدیدی را رقم ‌بزنند تا این فشارها کاسته شود.

تک‌تک اعضای جامعه ایرانی مشرف به این ماجرا هستند که اصل مذاکرات هسته‌ای از زمان دولت‌های پیش از حسن روحانی تا لحظه انعقاد برجام، با هدف «رفع تحریم‌ها» صورت گرفت. مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای زنده رئیس‌جمهور و اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران نیز گواه این موضوع است که هیچ شرط و شروط اضافه و برنامه اجرایی موازی نیز به جز آنچه در حوزه برنامه هسته‌ای در متن برجام ذکر شده، برای تحقق هدف مهم رفع تحریم‌ها در دوره پسابرجام از سوی نظام پذیرفته نبوده و نیست. حتی رئیس‌جمهور، اول بهمن سال گذشته تاکید کرد زمانی توافق خواهیم کرد که تمام تحریم‌های اقتصادی در لحظه لغو شود.

به‌رغم همه تلاش‌ها، برجام توافقی بایسته و شایسته از منظر حقوقی از کار درنیامد و بحث‌های سنگینی در حوزه امنیت ملی و حفظ منافع مردم در کشور میان موافقان و منتقدان آن درگرفت، به نحوی که بلافاصله پس از انعقاد برجام و دست دادن طرفین مذاکره مقابل دوربین‌های رسانه‌های جهان، اختلافات پیرامون بدیهی‌ترین و مهم‌ترین هدف آغازین مذاکرات یعنی «زمان لغو تحریم‌ها» آغاز شد.

وزیر خارجه آلمان معتقد بود تحریم‌های اتحادیه ‌اروپایی علیه ایران، دست‌کم تا آخر سال آینده به قوت خود باقی خواهد ماند! این در حالی است که حسن روحانی سه روز پس از مصاحبه «والتر اشتاین‌مایر»، گفت: تحریم ممکن است یک تا دو ماه پس از آغاز پروسه اجرای توافق هسته‌ای برداشته شود.

«فیلیپ هاموند»، وزیر خارجه انگلیس نیز تصریح کرد: می‌توان از بهار آینده -یعنی از فروردین 95 که گذشت- به عنوان شروع زمان رفع تحریم‌ها صحبت کرد!

«یوکیا آمانو»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز برنامه‌ای بدون زمان‌بندی مشخص برای رفع تحریم‌ها تعریف کرد و بر پایان بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید ورزید؛ پروسه‌ای که به‌رغم گزارش سال قبل سازمان ملل مبنی بر پایبندی ایران به برجام، در سال جدید با توطئه‌چینی مشترک آلمان و «بان‌کی‌مون» مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت.

آمریکا در پسابرجام به تعهداتش عمل نکرده است

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها در برجام، اظهار کرد: تاکنون مخالفان و موافقان اظهارنظرهای گوناگونی درباره این تفاهم‌نامه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی موافق دیپلماسی است، افزود: جمهوری اسلامی دیپلماسی را می‌پذیرد و با همه کشورها به غیر از کشورهایی که خط قرمز ما هستند وارد مذاکره می‌شود.

نانواکناری با بیان اینکه در دوران پسابرجام، ایران به تعهدات خود عمل کرده است، گفت:  اما سوال اینجاست که آیا طرف غربی نیز گام‌های مثبتی در اجرای برجام برداشته است یا خیر؟

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس با تاکید بر اینکه مخالفان و موافقان برجام اذعان دارند که طرف‌های غربی به ویژه آمریکا به تعهدات خود در پسابرجام عمل نکرده است، تصریح کرد: بدعهدی آمریکایی‌ها نشان می‌دهد باید در عرصه دیپلماسی و برخورد با آمریکا هوشیار باشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: تصویب طرح مخالفت با خرید آب سنگین  ایران از سوی آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور نمونه‌ای دیگر از بدعهدی‌های این کشور در قبال ملت ایران در دوران پسابرجام است.

دخالت غرب در مسائل موشکی ایران بهانه‌جویی است

نانواکناری با اشاره به عدم استقلال بان‌کی‌مون در اظهارنظر، گفت: پیش از این دبیرکل سازمان ملل متحد طی اظهاراتی بر عدم نقض برجام از سوی ایران صحه گذاشت اما اکنون در اظهاراتی دیگر فعالیت‌های موشکی ایران را مخالف روح برجام می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه هر کشوری آزاد است در جهت دفاع از تمامیت ارضی خود اقداماتی صورت دهد، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران نیز این حق را دارد تا سلاح‌های خود را به روز کند و کسی حق سلب آن را ندارد.

نانواکناری همچنین ساخت موشک را یکی از اقدامات در راستای افزایش توان دفاعی برشمرد و بیان کرد: دخالت غرب در مسائل موشکی صرفا بهانه‌جویی است چرا که مقام معظم رهبری به عنوان فتوا اعلام کرده‌اند ایران دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیست، از این رو موشک‌های بالستیک ایران نیز قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد.

نانواکناری ادامه داد: بعد از اینکه غرب مسائل حقوق بشر و عدم رعایت آن در ایران را بهانه کرد، امروز به دنبال بهانه‌های موشکی است و قطعا فردا نیز بهانه‌های دیگری را دستمایه قرار خواهد داد، این در حالی است که آنها حتی حق اظهارنظر در خصوص مسائل دفاعی و امنیتی کشور را ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ایران خط مشی و دکترین خود در مسائل دفاعی را با قدرت ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی فراهم کردن امکانات دفاعی برای برقراری صلح و آرامش در منطقه است، چرا که این عامل بازدارنده بوده و اجازه نظر سوء دیگران را نمی‌دهد.

سخن پایانی

با احتساب تمام بدعهدی‌ها غرب و به ویژه آمریکا، بهترین توصیه‌ای که می‌توان به دولتمردان کشورمان کرد بازخوانی توصیه‌های مشفقانه رهبر انقلاب و پرهیز از بازی سیاسی با معیشت مردم است.

رهبری با جدا کردن مکرر حساب تیم مذاکره‌کننده کشورمان از آینده برجام، گره ‌زدن عاقبت دولت به وعده‌های پوچ و توخالی آمریکا را ممنوع کردند.

تاکید بر این موضوع که مسئولان امر به مردم بگویند تحریم‌ها برداشته نشده توأم با دعوت از دولتمردان و سیاسیون به احترام به «تجربه برجام» مبنی بر توخالی بودن وعده «قابل اعتماد بودن آمریکا» با هدف جلوگیری از پیوست پرونده دولت به بدعهدی بین‌المللی آمریکایی‌ها صورت گرفته است.

خلاصه کلام اینکه منطقی نیست آمریکا با فریب و دروغ تحریم‌ها را پابرجا حفظ کند و برخلاف متن توافق بر مفاد محدودیت‌های ایران بیفزاید و عراقچی و ظریف و سایر دولتمردان ایرانی در دفاع از روند ضدایرانی مذکور، «راست» را پنهان کنند.
منبع : مشهدسر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴