تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
کد مطلب : ۲۰۰۳۴۱
با مطرح کردن دغدغه مهم کوه زباله آمل از سوی رسانه‌های بومی و محلی مازندران این معضل در دستور کار مسئولین شهرستان و استان قرار گرفت ولی تاکنون با بررسی‌های انجام شده هیچ اقدام عملی در راستای حل این معضل صورت نگرفت.
۰
plusresetminus
کوه زباله آمل در انتظار عملی شدن وعده مسئولان/ اولین نیروگاه زباله‌سوز ایران در آمل تاسیس می‌شود
به گزارش بلاغ، حفاظت محیط زیست در قرن بیست‌و‌یکم به‌عنوان یکی از هشت هدف توسعه هزاره و یکی از سه پایه توسعه پایدار شناخته می‌شود.

یکی از عواملی که حفاظت محیط زیست را به‌ هم می‌زند و باعث آلودگی و آسیب آن می‌شود، زباله است.

معضلی که دامن‌گیر تمام مردم جهان و براساس مطالعه who عدم‌توجه به جمع‌آوری و دفع مواد زائد می‌تواند 32 مشکل زیست محیطی را به وجود آورد و همین باعث
شده که بسیاری از کشورهای جهان، تفکیک زباله را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

انباشت زباله هفت شهر استان مازندران در منطقه عمارت آمل، و تبدیل شدن این منطقه به کوهی 150 متری، علاوه بر خطر رانش کوه زباله به سمت جاده بین‌المللی هراز خطرات زیست محیطی فراوانی را به همراه دارد.

 

 

زباله آمل و چند شهر استان در منطقه عمارت، انباشت و آتش زده می‌شود و با وزش باد، بوی بد زباله در منطقه می‌پیچد و این درحالی است که شیرابه این کوه زباله از اعماق کوه به رودخانه هراز می‌رسد و از آن برای آبیاری کشاورزی هم استفاده می‌شود.

شیرابه‌های ناشی از زباله به نحوی که خطر آلوده شدن آب شرب شهروندان نیز وجود
دارد، چراکه پساب ناشی از دپوی زباله و تخلیه فاضلاب در سال‌های اخیر تا عمق 150 متری زمین نفوذ کرده و متاسفانه شیرابه‌های آن اکنون به سمت رودخانه هراز و بستر سد در حال ساخت این منطقه در حرکت است.

یکی از شهروندان آملی با بیان اینکه هر روز بر ارتفاع کوه زباله آمل افزوده می‌شود و باید هرچه سریع‌تر فکر اساسی کرد، یادآور شد: وضع زباله آمل نگران کننده است و از حدود 30 سال پیش تاکنون، زباله منطقه و چند شهرستان در منطقه عمارت دفن می‌شود، که کوهی از زباله ایجاد شد.

 

 

چندی پیش با مطرح کردن این دغدغه مهم از سوی رسانه‌های بومی و محلی شهرستان آمل و مازندران، این معضل در دستور کار مسئولان شهرستان و استان قرار گرفت، ولی تاکنون با بررسی‌های انجام شده هیچ اقدام عملی در راستای انتقال و یا ایجاد فضای جدید برای انتقال زباله‌ها صورت نگرفت.


در همین راستا رئیس اداره پسماند شهرداری آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما به وضعیت مکان فعلی دفع زباله آمل، واقع در منطقه عمارت محور هراز اشاره کرد و گفت: مرکز دفع زباله آمل 30 سال عمر دارد، درحالی که این مراکز می‌توانند نهایتا طول عمری بین 20 تا 30 سال داشته باشند.

وی مرکز دفع زباله آمل را کاملا اشباع‌شده دانست و افزود: علاوه بر اینکه ظرفیت این مکان به طور کامل تکمیل است، به‌علت نداشتن زمین جدید برای دفع، با حجم زیاد زباله مخصوصاً در بعضی ایام از جمله اعیاد و تعطیلی‌ها که شاهد مسافران هستیم، مواجه می‌شویم.

 

 

محمد للهی با اشاره به میزان زباله‌های ورودی به این مرکز تصریح کرد: روزانه حدود 400 تن زباله از آمل، 62 روستا و هفت شهر همجوار در منطقه
عمارت واقع در کیلومتر 30 جاده آمل به تهران به صورت سنتی و نیمه بهداشتی دفع می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد آلودگی‌های زیست محیطی زیادی در محل دفن زباله آمل هستیم، خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط سازمان، حدود آب‌های سطحی و زیرزمینی منطقه عمارت آلودگی به شرایط بحرانی رسید.
مدیر پسماند آمل به تلاش‌های زیاد سازمان پسماند آمل برای حل این مشکل اشاره کرد و گفت: ما پس از مذاکره با شرکت Jgc ژاپن به این نتیجه رسدیم تا به مدت یک‌سال با انجام تحقیقات، ساخت نیروگاه زباله‌سوز در آمل را کلید بزنیم و در اردیبهشت امسال با ورود نخست‌وزیر ژاپن به ایران قرارداد اجرای این نیروگاه به امضای طرفین
درآمد.

این مسئول از تاسیس اولین نیروگاه زباله‌سوز ایران در آمل خبر داد و گفت: این نیروگاه زباله‌سوز از بالاترین استانداردهای جهانی برخوردار و آلاینده‌های دودی آن استاندارد می‌باشد که به صورت آنلاین در صفحه مانیتور مشخص است.

 

 

وی مکان تاسیس نیروگاه زباله‌سوز آمل را در کیلومتر پنج جاده هراز منطقه هلومسر ذکر کرد و یادآور شد: با احداث این نیروگاه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهری برطرف می‌شود و همچنین شاهد تولید برق نیز هستیم.

معضل کوه زباله آمل به‌عنوان مهم‌ترین خطر زیست محیطی این شهرستان محسوب می‌شود، که امیدواریم مسئولین امر با پیگیری‌های بیشتر برای عملی شدن این وعده‌ها اقدام کنند تا این معضل زیست محیطی تبدیل به فاجعه انسانی بزرگ نشود.
منبع : سفیر هراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما