پدر روستایی با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و تغییر الگوی کشت با احداث باغ و کشت توت فرنگی، توانست گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد و فرزندانش را از شهر به روستا مهاجرت کنند.
۰
plusresetminus
گام پدر روستایی در تحقق اقتصاد مقاومتی/ تغییر الگوی کشت با احداث باغ و کشت توت فرنگی عامل پویایی اقتصاد در روستا شد
به گزارش بلاغ، بهره‌گیری از علم کارشناسان کشاورزی در خصوص نحوه کاشت‌، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و انتخاب الگوی کشت مناسب با توجه به اقلیم و خاک منطقه، می‌تواند نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تامین محصولات غذایی داشته باشد.
 

نمونه عملی تغییر الگوی کشت و بهره‌وری، در مزرعه رمضان‌علی دماوندی دیده می‌شود، این مزرعه در روستای اوراد در منطقه هزارجریب گلوگاه واقع شده است.

 

صاحب این مزرعه در زمین 7 هزارمتری خود جو کشت می‌کرد، که سالانه حداکثر 5 کیسه جو حاصل زحماتش می‌شد، با توجه به اینکه زمین این کشاورز شیب‌دار است، او مشغول کاری سخت‌ و پرمشغله بود، اما بیشترین درآمدش 300 هزار تومان در سال از این مزرعه بود.

 
فرزندان این پدر زحمت‌کش، که با زندگی در روستای محروم مشکلاتی را تحمل می‌کردند، نتوانستند با بیکاری و درآمد کم طاقت بیاورند و به شهر مهاجرت کردند.

 

اما این اتفاق ادامه نیافت و دماوندی با کمک کارشناسان خودکفایی کمیته امداد توانست با احداث باغ براي خود و فرزندان بيكارش شغلی پردرآمد و کم هزینه ايجاد كند.

 

این کشاورز تنها الگوی کشت را تغییر داد و با دريافت تسهيلات 15 میلیون تومانی از کمیته امداد ضمن احداث باغ، محصولات ديگري نيز همچون توت فرنگي و گل گاو زبان كشت کرد و در سال نخست از محل فروش این محصولات، توانست 7 ميليون تومان كسب در آمد كرده كه در واقع نصف تسهيلات دریافتی خود را در سال نخست توانست تامین کند.

 


فرزندان آقای دماوندی، که دارای مدرک دانشگاهی نیز هستند، روزگاری از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند، اما اکنون برای کسب درآمد و امرار معاش با مهاجرت معکوس به روستا بازگشته‌اند.

 

این کشاورز زحمت کش خدا را شاکر است و تنها امیدش به خداست و با کار و زحمت فراوان و همچنین به کارگیری علم روز به کمک کارشناسان، توانسته در توان خود گامی برای تحقق افتصاد مقاومتی بردارد.





منبع : گلوگاه ما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰