سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مازندران نیازمند بازنگری:

لزوم دستیابی به درآمد پایدار با تحقق اقتصاد مقاومتی در مازندران

تاریخ انتشارجمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۸۹۷۸۷
اقتصاد مقاومتی که توجه به مزیت درون دارد، بایستی با شناسایی کردن مزیت ها و ظرفیت های هر منطقه و سپس تقویت آنها جهت تولید بیشتر و دستیابی به درآمدی پایدار اجرایی شود.
۰
plusresetminus
لزوم دستیابی به درآمد پایدار با تحقق اقتصاد مقاومتی در مازندران
به گزارش بلاغ، اقتصاد مقاومتی؛ این دو پاره واژه پرمعنا که طی سال‌های اخیر، از سوی مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید شده است، از آغاز سال ۹۵ رنگ و بوی اقدام و عمل گرفت، مسئولان استان مازندران و شهرستان‌های آن با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در تلاش هستند تا زیر شاخه‌های این واژگان سیاسی-اقتصادی را مشخص کرده و آن را اجرایی کنند.

این نوع اقتصاد که توجه به مزیت‌های درون دارد، بایستی با شناسایی‌ مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه شامل؛ صنعت، کشاورزی و دامداری، گل و گیاه و آبزیان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، صنایع تبدیلی و گردشگری، بوم‌گردی و راه‌اندازی تولیدی‌های کوچک و بزرگ و سپس تقویت آنها در جهت تولید بیشتر و دستیابی به در آمدی پایدار شکل بگیرد.

چرا مازندران؟!

مازندران نیز سرشار از این مزیت‌هاست و بر اساس گفته‌های استاندار در ستاد اقتصاد مقاومتی
غرب مازندران، می‌توان با برنامه‌ریزی درست، این سیاست را اجرایی کرد.

ربیع فلاح در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شهرستان رامسر افزود: برای جذب سرمایه‌گذار در این مناطق بایستی علاوه بر کاهش بروکراسی اداری، موانع سرمایه‌گذاری را نیز برطرف کرد.

وی به شکل‌گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استانداری مازندران نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا تلاش شده تا به درخواست‌ها و استعلام‌های متقاضیان بخش خصوصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده شود.

استاندار مازندران ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، حل مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیز واردات و صادرات کالاها، گامی موثر برای تحقق شعار سال رهبری در این استان است.

این مسئول تاکید کرد: در بخش کشاورزی نیز باید با برنامه‌ریزی مناسب ضمن حمایت از تولیدات این بخش برای صادرات تولیدات کشاورزی چاره‌اندیشی شود.

وی بیا کرد: تولید واحدهای گل و گیاه یکی از ظرفیت‌های مهم غرب استان مازندران به‌شمار می‌رود که مسئولان این شهرستان‌ها باید از این ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذاران تولید محصولات گل و گیاه برای
صادرات تلاش کنند.

اما برخی مدیران و مسئولان، اجرای اقتصاد مقاومتی را در گرو نسخه‌پیچی درست برای هر منطقه از سوی دولتمردان می‌دانند.

فرماندار عباس‌آباد چه می‌گوید؟

فرماندار عباس آباد اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی را در گرو آسیب‌شناسی درست موانع بر سر راه این طرح دانست و گفت: یک ضلع مهم اجرای این سیاست به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بر می‌گردد.

 وی افزود: چرخه و فرآیند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کهنه شده و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

سیدابراهیم هاشمی اضافه کرد: وقتی اخذ یک موافقت اصولی حداقل دو سال زمان می‌برد، هم انگیزه سرمایه‌گذار از بین می‌رود و هم هزینه وی و چیزی که باقی می‌ماند، بی‌انگیزگی و خستگی ناشی از اتلاف وقت و هزینه است.

شناسایی استعدادهای بومی

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی رامسر نیز گفت: بایستی شرایط هر شهرستان در اجرای این طرح دیده شود، بطور مثال صرف دیدن کشاورزی در رامسر نسخه‌ای نیست که شفادهنده باشد، زیرا سطح زیر کشت رامسر بسیارکم بوده و بهره‌وری از این اراضی، که بیشتر آن در سطوح شیب‌دار قرار دارند، مقرون‌به‌صرفه برای کشاورزان نیست.

مصطفی مکارمی افزود: کلان‌نگری که در برخی طرح‌ها وجود دارد، در رامسر کارایی ندارد و آنچه که در این زمان در روستاهای رامسر قابل
اجرا بوده و در راستای اقتصاد مقاومتی بیشترین بازخورد اقتصادی و اشتغال را به ارمغان می‌آورد، اجرای صنعت بوم‌گردی است.

در این میان، اما دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای رامسر دغدغه‌هایی دیگر دارند.

دغدغه‌هایی از یک جنس

مدیرعامل تعاونی دهیاران رامسر در زمینه نحوه شکوفایی اقتصاد مقاومتی می‌گوید: تا زمانی که دولتمردان موانع بر سر راه تولید و سرمایه‌گذاری را برطرف نکرده و منفعت‌اندیشی را کنار نگذارند، ما به سرانجامی خوش در زمینه اقتصادی نمی‌رسیم.

کاظم رحمتی تصریح کرد: بطور مثال کشاورزی یک صنعت ساده بوده و پیچیدگی خاصی ندارد، اما نامسئول بودن مسئولان باعث می‌شود تا کمر کشاورز بشکند.

وی اضافه کرد: طی صحبتی که شخصاً با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میوه‌ی کیوی و بازار فروش آن داشتم، ایشان وقت برداشت محصول کیوی را نمی‌دانستند و این‌گونه می‌شود که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی درست هنگام برداشت آنها از سوی دولتمردان آغاز شده و دست کشاورزان داخلی کوتاه مانده و خرما بر نخیل می‌ماند.

رحمتی با بیان اینکه تولید کردن در این شرایط در کشورمان اشتباه است، اظهار کرد: براستی قاچاق
میوه و محصولات کشاورزی و دامداری و... در کشورمان بیداد می‌کند و چگونه می‌توان باور کرد که مسئولان کشورمان از آن بی‌اطلاع هستند در حالی‌ که مرزهای کشور ما آنقدر امن هستند که تاکنون هیچ اجنبی نتوانسته است به آن وارد شود، پس چگونه قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی بیان کرد: بایستی اقدام و عمل بدرستی صورت گیرد تا اقتصادمان شکوفا شود.

و اما مهرزاد خلتعبری دهیار روستای جنت رودبار نیز در این باره گفت: حمایت واقعی و نه فقط در حرف چیزی است که ما به آن نیاز داریم.

مهم‌ترین مشکل؟

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل روستاها نبود اشتغال است، حال آنکه ظرفیت‌هایی چون توسعه گردشگری از طریق بوم‌گردی، ایجاد اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها، بهره‌برداری از گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی، پرورش آبزیان و اردک، مرغ گوشتی و تخم‌گذار و… تنها بخشی از ظرفیت‌های روستای جنت رودبار است.

خلعتبری اضافه کرد: ایجاد یک مجتمع تعمیرگاهی در روستای جنت رودبار، احداث یک کارگاه مصالح ساختمانی، بهره‌برداری از چشمه گیاش جهت احداث یک کارخانه آب‌معدنی
،احداث جاده جنت رودبار به جواهرده که اقتصاد دو منطقه مهم گردشگری رامسر را به هم پیوند می‌زند، ایجاد صنایع تبدیلی برای بسته‌بندی گیاهان دارویی چون گل‌گاوزبان و گل‌محمدی و حمایت از تولید صنایع دستی و… از دیگر ظرفیت‌هایی هستند که در روستای جنت رودبار وجود دارد که هرکدام از آنها یک منبع غنی برای اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌آیند.

بازار عرضه، دغدغه مولد اقتصادی

فریبا جنت فریدونی؛ دهیار روستای «لتر» همچون دیگر دهیاران دغدغه‌هایش مشترک است و بر تأمین بازار فروش مناسب برای تولیدات روستاییان تاکید دارد.

به هرحال، به نظر می‌آید تا علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، سیاست‌های درست با آن منطقه و صد البته نظارت دقیق لحاظ نشود، اجرای اقتصاد مقاومتی آن بازخورد مورد انتظار رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پی نخواهد داشت.

بنابراین، مدیران مرتبط با صرفه‌جویی در زمان و برنامه‌ریزی درست و متناسب با هر منطقه، این سیاست را که تنها راه نجات کشور از وضعیت اقتصادی کنونی است، اجرایی کنند و کشور را از رکود خارج سازند. ان‌شاءالله
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷