تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۱۸۷۸۰۵
تنش جهاد کشاورزی و اتحادیه باغدارن مازندران با مطرح کردن تلفات بیش از 10 هزار تن مرکبات در پایان سال، در پی مقصریابی‌اند.
۰
plusresetminus
حیدرپور:50 درصد مرکبات اتحادیه باغداران معدوم شد/ شعبانی: 10 هزار تن مرکبات در کشور معدوم شد
به گزاش بلاغ مازندران، چند روز پیش بود که مسئول اتحادیه باغداران مازندران خبر از فاسد شدن 10 هزارتن مرکبات پایان سال را داد.

شعبانی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور به این موضوع اشاره کرد که متولی تامین مرکبات پایان سال تجربه کافی برای تامین و نگهداری مرکبات نداشت به همین دلیل 10 هزار تن از مرکبات خریداری شده از کشاورزان، فاسد شده و مسئولان اقدام به معدوم سازی آن کردند.

این موضوع باعث واکنش جدی مسئولان جهاد کشاورزی مازندران شد و مسئول جهاد کشاورزی مازندران با دعوت از خبرنگاران به اظهارات مسئول اتحادیه دامداران مازندران واکنش جدی نشان داد.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران که حسابی از دست مسئول اتحادیه باغدران استان گلایه‌مند بود این اظهارات شعبانی را نشان از حب و بغض مسئولان این اتحادیه عنوان کرد.

وی بیان داشت: به دلیل اینکه چند سالی است که دست شعبانی از تامین مرکبات پایان سال کوتاه شده، اقدام به انتشار این‌گونه مطالب نگران کننده می‌کند.

حیدرپور حتی در صبحت‌های خود به کلمه دلواپس نیز اشاره کرد و با ادبیات سیاسی یادآور شد: برخی از دلواپسان نمی‌خواهند دولت در کشور به موفقیت‌هایی دست یابد و چشم دیدن موفقیت دولت را ندارند.

وی در ادامه با اعلام اینکه به اتحادیه باغداران مازندران در ارتباط با فروش مرکبات نیز کمک کردیم، افزود: 5 هزار تن از مرکبات این اتحادیه با وساطت جهاد کشاورزی و مسئول تعاون روستایی به فروش رسید و این در حالی است که مسئول اتحادیه تعاون روستایی تهران در صحبت تلفنی به من گفت که 50 درصد مرکبات خریداری شده از اتحادیه باغداران مازندران فاسد بود و مجبور شدیم آنها را معدوم کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: مطرح کردن 10 هزار تن پرتقال آلوده بیشتر شبیه تصفیه حساب شخصی است و مسئولان اتحادیه باغداران مستند کافی و دلیل کافی برای این اظهارات ندارند.

وی حتی به برخی از بدهی‌های این اتحادیه در سنوات قبل به کشاورزان نیز اشاره کرد و یادآور شد: برخی از طلب کشاورزان در سال 92 به کشاورزان پرداخت نشده است.

حیدرپور با اشاره به معدوم شدن 10 هزار تن مرکبات در مدت زمانی که اتحادیه باغداران متصدی فروش مرکبات بود اشاره کرد و یادآور شد: احتمالا این مسئول به دنبال شریک جرم برای خودش می‌گشت.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران حتی به بی کیفیت بودن برخی واکس‌های میوه استفاده شده نیز اشاره کرد.

باید دید در روزهای آینده مسئول اتحادیه باغداران مازندران در ارتباط با اظهار نظر رئیس جهاد کشاورزی چه مواردی را مطرح می‌کند.

البته ذکر این نکته ضروری است، که ورود تعاون روستایی در فعالیت‌های تجاری-اقتصادی به نوعی نشان از تصدی‌گری دولت در فعالیت‌های اقتصادی دارد، چرا که این اتحادیه به صورت جدی از سوی جهاد کشاورزی حمایت می‌شود و مدیریت این بخش به صورت کلی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و از استقلال کافی در مدیریت برخوردار نیست و به نوعی از ظرفیت بخش دولتی در مدیریت امور خود استفاده می‎کنند.

برخی‌ مدعی هستند که در سال جاری مسئولان تعاون روستایی در تامین مرکبات موفق عمل کردند، ولی باید توجه داشت که سال گذشته، سال بارآوری مرکبات بود، با وجود پرمحصول بودن مرکبات، ورود پرحجم مرکبات ترکیه به بازار کشور حکایت از نواقص زیاد در برنامه‌ریزی تامین میوه شب عید جامعه داشت و نمی‌توان موفقیت سال جاری تعاون روستایی را به حساب مدیریت درست آنها گذاشت. باید دید در سال‌های آتی نیز این موفقیت در صورت بروز مشکل دوباره به دست خواهد آمد یا خیر.

از طرفی دفاع مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران از اقدامات تعاون روستایی نشان می‌دهد که این تشکل کاملا دولتی است و با توجه به مطرح کردن سیاست اصل 44 در کشور، این اقدام مسئولان جهاد کشاورزی مغایر قانون اساسی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴