عدم رغبت در دور دوم، چالش مشارکت مردم

کم‌رونقی فینال انتخاباتی در ۲ حوزه انتخابیه مازندران

تاریخ انتشارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۸۷۲۰۴
جریانات سیاسی با مشارکت بیشتر در مرحله دوم انتخابات می‌توانند بر رونق مشارکت عمومی بیافزایند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، این روزها شاهد فعالیت‌های گسترده کاندیداهای دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سطح حوزه انتخابیه شهرستان «بابل» و «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» هستیم، البته بدون هیچ پیش‌داوری و با توجه به مشاهدات عینی از فردای روز انتخابات دور اول، شاهد جذب حداکثری نیروها و ظرفیت‌های رقبای از میدان بدر شده توسط هر چهار کاندیدا در 2 حوزه انتخابیه بودیم.

فارغ از هیاهو و هرگونه جنجال رسانه‌ای در فضای‌مجازی تقویت و ایجاد گروه‌ها و کانال‌های قبلی و جدید که بیشترین اخبار وارد شده در این فضاها مربوط به یارکشی‌های مختلف و اعلام حمایت‌های گروه‌ها و جناح‌های متعدد بود که پازل نهایی ستادها را برای وارد شدن به رقابت فینال انتخاباتی ترسیم می‌کرد، باید دید صحنه میدانی گویای چه واقعیتی است.

در این میان با توجه به وجود دو کاندیدای به اصطلاح مستقل و اصلاح‌طلب در حوزه انتخابیه بابل و دو کاندیدای به اصطلاح اصولگرا در قائم‌شهر، یکنواختی و یک‌سویی انتخابات را در این دو حوزه انتخابیه رقم زده است و سایر جریانات سیاسی را از حضور و فعالیت رسمی دل‌زده کرده است، نکته جالب توجه حضور ضعیف و کم‌فروغ فعالیت جناح مقابل سیاسی در هر دو حوزه انتخابیه است که از ارائه مشارکت موثر در ستادهای انتخاباتی تا بدین لحظه امتناع ورزیدند.

از همین‌رو، در حوزه انتخابیه بابل بنا بر سابقه دور اول، طاهرنژاد با استفاده از حمایت‌های اصلاح‌طلبان و جریان دولت سعی دارد تا نتیجه نجفی (کاندیدای مورد حمایت دولت که در دور اول از بابل به مجلس راه یافت)، را برای خود رقم بزند.

حسین نیازآذری، نماینده کنونی مجلس نیز با برخورداری از حمایت نیروهای متدین و منتسب به جریان اصول‌گرایی در تبلیغات کم‌رنگ‌تر از رقیب خود در صحنه حضور دارد.

در حوزه انتخابیه قائم‌شهر وضع کمی متفاوت است، چون نماینده انتخاب شده در دور اول با اینکه در لیست جریان اصلاحات در روزهای آخر قرار گرفت و برخی اصلاحاتی‌های قدیمی این حوزه انتخابیه را جذب کرد، ولی بعد از اعلام نتایج در بین طرفداران خود اعلام مستقل بودن کرد و این موضوع باعث به وجود آمدن شکاف در بین برخی نیروهای اصلاحاتی شد، متعاقب آن جریان منتسب به دو کاندیدای اصولگرا تمام تلاش خود را برای صید این افراد و سایر رقبای بازمانده از انتخابات انجام دادند.

در حوزه انتخابیه قائم‌شهر آنچه که به‌وضوح مشهود است، تحرک بیش از حد اصلاح‌طلبان برای ربایش کاندیداهای اصول‌گرایان است و با رایزنی‌های فراوان در تلاش بودند تا با دعوت از دو کاندیدا در محفل جناحی خود و امضاء میثاق‌نامه از سوی این دو کاندیدا، به نحوی آنها را رهین منت و وامدار خود قرار دهند که در این زمینه توفیق چندانی بدست نیاوردند و در پایان نیز اعلام کردند که در قائم‌شهر از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کنند.

گفتنی آنکه در دور دوم انتخابات 2 حوزه انتخابيه بابل و قائم‌شهر 865 شعبه اخذ رای پيش‌بينی شده است که باید دید جریانات سیاسی و طرفداران کاندیداها چگونه می‌خواهند نام فرد مورد نظر خود را از این صندوق‌ها بیرون آورند، در جایی که 509 شعبه اخذ رای برای حوزه انتخابيه بابل و 356 شعبه اخذ رای برای حوزه انتخابيه قائم‌شهر، جويبار، سيمرغ، سوادكوه و سوادكوه شمالی ساماندهی شده است.

اما در گذر عبور از روزهای تبلیغات دومین دور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، نکات متعدد زیر به تفکیک برای خوانندگان سایت بلاغ تشریح می‌شود تا تحرکات و رقابت این کاندیداها بیشتر از پیش در عرصه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد.

در حوزه انتخابیه بابل:

* رقابت بین حسین نیاز‌آذری نماینده فعلی مجلس و همت‌الله طاهرنژاد بسیار سخت شده است، هر چند بسیاری از افراد و شخصیت‌های متدین و اصول‌گرا علی‌رغم سکوت رسمی جریان اصولگرا، به حسین نیازآذری رأی خواهند داد، اما هر دو کاندیدا تمرکز خود را بر روی رای‌های مستقل، سنتی، آرا خاکستری و سبد رأی جریان اصلاح‌طلب قرار داده‌اند.

 

* هر دو نامزد در پی کسب رای‌های جریان اصلاحات با توجه به انتخاب علی نجفی نماینده‌ای، که در دور اول به مجلس راه یافته است، هستند زیرا گمان می‌کنند با سبد رای این جریان می‌توانند به مجلس بروند.

* غافل شدن از سبد رأی جریان اصولگرا و مذهبیون سنتی در بابل جای سوال دارد، گویی این دو نامزد فراموش کرده‌اند که پایتخت شهدای شمالی کشور بیشترین رأی را در سبد اصولگرایان با چهار نامزد ریخته است و در سال‌های گذشته نیز این جریان سیاسی بیشترین حضور را در عرصه انتخاباتی داشته‌ است.

* البته فارغ از اتفاقات رخ داده در دور اول انتخابات در این حوزه انتخابیه و کسب رأی حداقلی نماینده منتخب دور اول، باید به تمرکز و هم‌صدا شدن جریانات سیاسی وابسته به اصلاحات و دولت در سطح شهرستان بابل به‌عنوان پدیده یاد کرد که از همه ظرفیت‌ها بصورت همه جانبه استفاده کردند تا حداقل یک نماینده در مجلس داشته باشند و حالا نیز به‌دنبال کسب دیگر کرسی مجلس در این حوزه انتخابیه هستند و در این بین جریان اصولگرا و مذهبیون سنتی همچنان بر طبل اختلافات ناچیز داخلی خود می‌کوبند و حتی به‌دنبال یک نماینده که کمی متعادل‌تر از نفر دوم باشد، نیستند تا حداقل سهم ناچیزی در سبد انتخاباتی‌شان انداخته شود.

* در حوزه انتخابیه بابل عملکرد هیأت اجرایی و نظارت در برخی موارد مانند؛ حضور افراد با مناسب دولتی و تبلیغ برای یک کاندیدای خاص در مجامع و ستادها، نوشتن القاب خاص برای برخی از کاندیداها در برگ کلی اسامی نامزدها در پای صندوق، عدم پیگیری مطلوب برخی پچ‌پچ‌های سیاسی مانند خرید‌وفروش رأی و مشکل‌دار بودن شمارش آرا، عدم نظارت و بررسی درست بر مدارک تحصیلی برخی کاندیدها که اتفاقا یکی از این افراد به مرحله دوم راه یافته است، عدم رسیدگی و کنترل فضاهای مجازی در جهت نشر اکاذیب و توهین به اشخاص برای عموم رأی دهندگان سوال برانگیز است و این فرضیه را برای رأی دهندگان بابلی در ذهن متبلور کرده است که فرمانداری و هیات نظارت در بابل به هرقیمتی به‌دنبال به پایان رساندن انتخابات و رفع تکلیف هستند.

* عدم حضور علما، متدینین و فضلای شهرهای مختلف حوزه انتخابیه بابل و روشنگری در زمینه انتخاب اصلح جای شگفتی دارد و این عملکرد و سکوت معنا‌دار برای رای دهندگان سوال برانگیز است.

* این روزها شاهد پخش شب نامه‌های 24بندی در بابل هستیم که هجمه‌های تخریب علیه کاندیداها را زیاد کرده است. باید این نوع برخوردهای غیرمتعارف و غیررسمی را از انتخابات خارج، در صورت نیاز و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی جلسات مناظره برگزار کرد تا حرف‌های طرفین شنیده شود و مردم خود قضاوت کنند.

* انتساب کاندیداها به حزب‌های سیاسی و افراد در بابل از بازار آشفته‌ای برخوردار و بصورت روزانه در متغیر است، حرکتی که در دور اول انتخابات این حوزه انتخابیه نیز شاهد آن بودیم.

* عدم استفاده از ظرفیت رسانه‌های مکتوب و سایت‌های خبری و سوق دادن این ظرفیت به سمت کانال‌ها و گروه‌های مجازی تلگرامی بر گسترش بیشتر تخریب در فضای مجازی افزوده است، البته با عبور از روزهای انتخابات، طبیعتا از این هجمه‌های غیر متعارف کاسته خواهد شد.

در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی:

* رقابت بین دو کاندیدای منتسب به جریان اصولگرایی یعنی كمال عليپور خنكداري نماینده فعلی و سيدعلي اديانی‌راد نماینده پیشین مجلس بسیار سخت و نزدیک است.

 

* شناخت کافی هر دو کاندیدا از ظرفیت‌های کرسی نمایندگی مجلس و استفاده از لابی‌های منحصر به فرد در بدنه دولت فعلی که از دولت‌های گذشته بر جای مانده است، عرصه را برای هر دو نماینده سخت کرده است.

* در دور اول انتخابات در این حوزه انتخابیه، نماینده راه‌یافته به مجلس با استفاده از همه ظرفیت‌های جریان‌های مختلف سیاسی حوزه انتخابیه و عدم حضور برخی بزرگان جریان اصلاحات در این حوزه انتخابیه و در نهایت در سرلیست قرار گرفتن این جریان سیاسی با توجه به عدم حضور هیچ چهره شاخص، موفق به اخذ آرا مناسب برای ورود به مجلس شد و همانند حوزه انتخابیه بابل حضور سه چهره از جریان منتسب اصولگرایان به پراکندگی رای دامن زد و در نهایت 2 نفر از این کاندیداها به دور دوم راه یافتند.

* در این حوزه انتخابیه با توجه به تمرکز رأی در شهر قائم‌شهر، نامزدها به‌دنبال کسب بیشترین رأی در این شهر هستند که فشار بر میزان رأی در سایر صندوق‌ها در دیگر شهرهای این حوزه انتخابیه احتمالا گزینه نهایی این دور از انتخابات را مشخص خواهد کرد.

* دیده شده که دو نامزد فعلی به‌دنبال مسئولان و نیروهای اصلی ستادهای رقبا و جاماندگان از انتخابات رفته‌اند و بیشتر به ظرفیت‌های این دسته از افراد دلخوش کردند و از سایر ظرفیت‌های افراد شاخص حوزه انتخابیه ناامید شدند، ولی شواهدی از رایزنی‌های مختلف این نامزدها با چهره‌های شاخص دو جریان وجود دارد.

* هر 2 کاندیدای دور دوم انتخابات حوزه قائم‌شهر وعده‌های بسیاری به طرفداران‌شان در محافل خصوصی و عمومی داده‌اند و فارغ از نفوذ سیاسی هر دو نماینده در مجلس فعلی و مجلس گذشته معلوم نیست ظرفیت تحقق این وعده‌ها وجود دارد یا خیر؟

* به علت اینکه حوزه انتخابیه قائم‌شهر این روزها شاهد فوت یکی از فوتبالیست‌های نامی خود در سطح کشور بوده، بهترین فرصت برای تبلیغات این دو نامزد دور دوم انتخابات فراهم آمده که با گسیل نیروهای خود در مراسم‌های این فوتبالیست، تبلیغات انتخاباتی خود را پی‌گیری کنند.

* رفع مشکلات کارگری منطقه در روزهای اخیر و قول پرداخت مطالبات برخی از کارگران منطقه توسط بانک‌ملی از زبان فرماندار قائم‌شهر، خود ابزار دستی برای کاندیداها شد. ولو اینکه سایر مسئولان قائم‌شهر هم در این امر دخیل باشند، فعلا مطالبات کارگران نساجی، معادن زغال‌سنگ و سایر مراکز تولیدی جزو حرف‌های داغ این کاندیداها در محافل و مجالس عمومی است.

* در این حوزه انتخابیه نیز فشار تبلیغات بر فضای‌مجازی و زیر سوال بردن عملکرد دوره‌های مسئولیتی نماینده فعلی و سابق این حوزه انتخابیه به شدت رواج دارد تا جایی که کار به توهین‌های ناشایست کشیده شده است.

* در این حوزه انتخابیه برخی حرکات و فضاسازی‌های برخی از چهره‌های مذهبی خاص برای یک کاندیدا باعث دلخوری دیگر کاندیدا و طرفداران‌شان شده است.

به گزارش بلاغ، با توجه به مطالب گفته شده باید منتظر ماند و دید در روزهایی که کشاورزان منطقه در پی آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی و به‌دنبال تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مقام معظم رهبری در سال95 هستند، فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی نامزد‌ها چقدر می‌تواند باعث جذب همه ظرفیت‌ها شود و با وجود 782 شعبه اخذ رای ثابت و 82 شعبه سيار و بکارگیری حدود 14 هزار نفر در پای صندوق‌های رأی برای برگزاری انتخابات در این دو حوزه انتخابیه، آیا مشارکت مردمی که در مرحله اول در حوزه انتخابيه شهرستان بابل 71/5 درصد و در حوزه انتخابيه قائم‌شهر، سوادكوه، سوادكوه شمالی، سيمرغ و جويبار 81 درصد بود، در مرحله دوم هم حماسه‌ای تازه رخ خواهد داد؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴