تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱
کد مطلب : ۱۸۶۲۰۹
در حالی که مشکلات بانکی کشورمان در دوران پسابرجام همچنان باقی مانده و ظریف برای رایزنی در خصوص آنها به نیویورک رفته، وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد که ایران تنها به 3 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود دست یافته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست توسعه پایدار و مراسم امضای تعهدات کنوانسیون تغییرات آب و هوا به نیویورک سفر کرده است، اظهار داشت: این سفر فرصتی است تا از اقدامات ضدایرانی گروه‌های معاند و ادامه ایران‌هراسی پیشگیری کنیم.
ظریف با اشاره به این نکته که مدت‌هاست برای موضوع پیگیری اجرای برجام (از روز اجرایی شدن برجام تاکنون) ملاقات حضوری با وزیر امور خارجه آمریکا صورت نگرفته است و فرصتی برای این اقدام نداشتیم، تاکید کرد: لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام توسط آمریکا، یک دیدار با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه برنامه‌های خود در نیویورک را فشرده و ترکیبی همراه با حضور در اجلاس ملل متحد و ملاقات‌های دوجانبه با مقامات برخی کشورها و حضور در محافل علمی و رسانه‌ای آمریکا و همچنین پیگیری بحث برجام دانست.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما که محور اصلی گفت‌وگو با کری چیست و آیا همان نقل قول شما در اشپیگل است که گفتید ما تنها از آمریکا یک چیز می‌خواهیم و آن اینکه مانع مراودات ما با اروپا نشود، گفت: ما دنبال این نبودیم که با آمریکا ارتباط اقتصادی داشته باشیم ضمن اینکه ما منعی هم برای ارتباط سالم اقتصادی با آمریکا نداریم ولی آمریکایی‌ها مشکلاتی در مصوبات کنگره‌شان دارند.

ظریف تصریح کرد: برجام به دنبال تغییر آن مصوبات نبود بلکه برجام به دنبال مداخله نکردن آمریکا در ارتباطات ایران با سایر کشورها بود.

وی درباره هدف خود از این پیگیری‌ها عنوان کرد: باید جلوگیری کنیم از مقرراتی که قبلا آمریکایی‌ها داشتند که بخواهد مانع از این شوند که سایر موسسات پولی و مالی در اروپا و آسیا با جمهوری اسلامی ارتباطات بانکی و مالی داشته باشند.

فقط 3 میلیارد دلار در دسترس است
وزیر امور خارجه آمریکا در جمع اعضای یک لابی صهیونیستی ادعا کرد که رقم دارایی‌هایی که پس از توافق هسته‌ای نصیب ایران شده به سه میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش «سان دیگو جویش ورلد»، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در ضیافت سالانه لابی صهیونیستی «جی استریت» از حمایت این گروه از توافق هسته‌ای ایران تقدیر کرد و مدعی شد که برجام کماکان بهترین روش برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است.

وی در ادامه به موضوع مورد مناقشه در بین دولتمردان آمریکایی مبنی بر میزان دارایی‌های آزاد شده ایران پس از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت که از زمان حصول برجام تا به این لحظه، تهران تنها به حدود ۳ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود دسترسی یافته است.

وی در این باره گفت: بعضی وقتها از زبان برخی کاندیداهای جمهوریخواه پست ریاست جمهوری آمریکا رقم نادرست ۱۵۰ میلیارد دلار را می‌شنویم که به نظر من هرگز واقعیت نداشته است. بعضی‌ها هم از رقم ۱۰۰ میلیارد دلار صحبت می‌کنند حال آنکه برآورد ما از این رقم حدود ۵۵ میلیارد دلار است.

ادعاهای کری در حالی مطرح شد که مقامات ایرانی به دفعات از بد عهدی طرف آمریکایی شکایت کرده و می‌گویند که عملا چیزی از برجام عایدشان نشده است. به گفته آنها، علیرغم رفع تحریم‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های خارجی از بیم قوانین سخت آمریکا همچنان برای برقراری ارتباط با ایران مردد هستند.

کری در لابه لای تمجیدهایی که از دستاوردهای آمریکا در زمینه حصول توافق هسته‌ای می‌کرد، گفت: محدودیت‌های غنی‌سازی شامل غنی‌سازی 3/6 درصدی برای ایران برای ۱۵ سال، رصد تمامی مسیرهای اورانیوم تولید شده برای ۲۵ سال، دسترسی قانونی به همه تأسیسات مشکوک برای کل دوران توافق، معیارهایی قابل اندازه‌گیری هستند که توافق هسته‌ای با ایران را قابل دفاع می‌کنند.

اقدامات ایران فراتر از پروتکل الحاقی
 «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در نشستی در دانشگاه «براون» درباره امنیت هسته‌ای و توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 سخنرانی کرد.

مونیز در بخشی از این سخنرانی گفت که برنامه هسته‌ای ایران قبل از برجام پیشرفتی باورنکردنی داشت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به تحریم‌های اقتصادی قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای علیه ایران اشاره و یادآوری کرد که تحریم‌های وضع شده به بهانه‌های غیرهسته‌ای کماکان پابرجا هستند و رفع نشده‌اند.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه گفت: در پروتکل الحاقی برای کشورهای امضاکننده هیچ محدوده زمانی از لحاظ موافقت با ورود بازرسان آژانس تعیین نشده است. به گفته مونیز، با این حال، این مشکل در «برجام» رفع شده و گروه 1+5 برای اولین بار در این توافق ایران را موظف کرده، ظرف حداکثر 24 روز از زمان درخواست آژانس تصمیم کمیسیون مشترک برای اعطای این دسترسی را بپذیرد. وی تأکید کرد این اولین بار است که چنین شرایطی برای کشوری اجرا می‌شود.

ایران هنوز نفعی از مزایای اقتصادی برجام نبرده
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، سرمقاله روز دوشنبه خود را به موضوع توافق هسته‌ای ایران اختصاص داد و نوشت: تهران هنوز از مزایای اقتصادی مورد انتظار برجام بهره نبرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشته است: «ایرانی‌ها ناامید شده‌اند، اما تا اندازه‌ زیادی باید خودشان را سرزنش کنند.»
نیویورک‌تایمز افزود: یکی از موانع فعلی این است که اکثر تحریم‌های آمریکا به بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم کماکان پابرجا هستند.

فعالیت‌های موشکی مانع تجارت ایران می‌شود!
به گزارش فارس، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در نشست «جی‌استریت» مدعی شد که رفتارهای ایران از جمله فعالیت‌های موشکی مانع تجارت مشروع این کشور شده نه اقدامات آمریکا.

بایدن، حذف سانتریفیوژها، انتقال ذخایر اورانیوم، خارج‌سازی قلب رآکتور اراک و پر کردن آن با سیمان را مصداق‌های پایبندی ایران به برجام دانست. بایدن سپس گفت: بازرسی‌های بی‌سابقه، نسبت به هر زمان دیگر و در مقایسه با هر روش ممکن دیگر، نظارت بیشتری از ایران فراهم می‌آورند.

وی در ادامه مدعی شد: اما این توافق به معنای آن نیست که ما سایر تهدیدهای غیرهسته‌ای از جانب ایران را نادیده بگیریم. ما در دولت از تمامی اختیارات مورد نیاز برای تحریم ایران به واسطه حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی استفاده می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت: ما همین حالا برنامه موشک‌های بالستیک ایران را با ترکیبی از تحریم و فشار بین‌المللی هدف قرار داده‌ایم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴