تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۱۸۵۴۲۹
اگرچه در دو سال گذشته با اجرای طرح ساماندهی سواحل، تعداد کشته‌شدگان دریای خزر 63درصد کاهش داشت، اما رفع ناهماهنگی‌های موجود می‌تواند از این رقم، بیشتر بکاهد.
۰
plusresetminus
سواحل، ظرفیت پول‌ساز اما پردردسر مازندران/ امسال باید شاهد غرق شدن چند نفر باشیم؟!
به گزارش خبرنگار بلاغ، روزهای گرم برای سواحل مازندران از راه می‌رسد و سرسبزترین استان کشور بار دیگر مقصد گردشگران از همه نقاط ایران می‌شود.

سواحل 345 کیلومتری مازندران از جاذبه‌های اصلی گردشگری این استان است، ظرفیتی که با وجود پول‌ساز بودن، برای
مازندرانی‌ها گاهی به معضل بزرگی نیز تبدیل می‌شود.

طرح ساماندهی این مناطق، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌مردان تبدیل شده، تا شرایطی فراهم شود که از میزان تلفات شناگران و تخریب محیط زیست کاسته شود.

زمانی که بحث آزاد‌سازی حریم 60 متر دریا در سال‌های گذشته مطرح شد، به دلیل غیرکارشناسانه بودن، در گام‌های نخستین اجراء ابتر باقی ماند. هر چند که اخیرا اتفاقات نویدبخشی در این زمینه افتاده است و سال گذشته نیز با کاهش قابل‌توجه تعداد غرق‌شدگان همراه بود، اما تصمیم‌گیرندگان در این
عرصه بنا دارند با افزایش بودجه و بهره‌گیری از تجربیات گذشته، این روند را سرعت بخشند.

بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، 43/6 درصد غرق‌شدگی‌ها در تابستان اتفاق ‌می‌افتد که بیش از نیمی از آنها در دریای خزر است. اتفاقی که کارشناسان مرکز ملی اقیانوس‌شناسی معتقدند به‌دلیل ویژگی‌های خاص دریای خزر رخ‌ می‌دهد.

اگرچه در دو سال گذشته با اجرای طرح ساماندهی سواحل، تعداد کشته‌شدگان دریای خزر 63 درصد کاهش داشته است، اما
رفع ناهماهنگی‌های موجود می‌تواند از این رقم، بیشتر بکاهد.

ناجیان غریق که مهره اصلی طرح ساماندهی دریا هستند، سال گذشته در 94 طرح ساماندهی شدند. این اتفاق درحالی رخ داد که عمده غرق‌شدگی‌ها در دریای خزر در خارج از طرح‌های شنا رخ داد. این امر نشان می‌دهد که مسئولان استان باید به‌دنبال چاره کار در خارج طرح‌های شنا باشند.

در سال گذشته، همزمان با اجرای طرح ساماندهی دریای خزر از اول خرداد تا پایان شهریور، تعداد 86 نفر در سواحل مازندران غرق شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 93، 11 درصد کاهش داشته است.

پیش از این علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این باره گفت: در سال 94 تعداد 73 نفر از غرق‌شدگان
مرد و مابقی زن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 86درصد از غرق‌شدگان غیربومی بودند، افزود: در این مدت شهرستان‌های محمودآباد با 17، نور با 14، بابلسر و نوشهر هر کدام با 9 فوتی بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشتند.

سیدعلی اسد فرماندار بابلسر در پاسخ به چرایی آمار بالای غرق‌شدگان در خارج از طرح‌های شنا، گفت: تعداد طرح‌ها با میزان نیاز برابری و هم‌خوانی ندارد و این امر موجب می‌شود مردم به محل‌های خارج از طرح مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: آلوده بودن مکان طرح و افزایش ورودی
طرح‌ها نیز موجب تمایل نداشتن مردم به استفاده از طرح‌ها می‌شود.

اسد تاکید کرد: تعطیلی زودهنگام طرح‌ها و تعطیلی بدون هماهنگی در مناسبت‌ها نیز از دیگر علت‌ها است.

در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان به ناجیان غریق پرداخت شد که تامین این مبلغ دغدغه اصلی مسئولان در اجرای طرح ساماندهی سواحل بود. دغدغه‌ای که آمار نشان می‌دهد نمی‌تواند راه‌حل قطعی رفع مشکل باشد و نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر و انجام کارهای فرهنگی دارد.

به امید روزی که هیچ خانواده‌ای داغدار از مازندران به استان خود بازنگردد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴