سیل تکرار می‌کند: خسارات، تلفات و خسارات

شهرهای غرب مازندران در مقابل بارندگی‌ها کاملاً آسیب‌پذیرند

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد مطلب : ۱۴۳۳۲۵
فراتر از شهرهای مازندران، غرب این استان در مقابل بارندگی‌هایی که اغلب تبدیل به سیل می‌شوند، کاملاً آسیب‌پذیر و تسلیم‌اند.
۰
plusresetminus
شهرهای غرب مازندران در مقابل بارندگی‌ها کاملاً آسیب‌پذیرند
به گزارش خبرنگار بلاغ، مازندران با بارش بیش از متوسط بارندگی کشور، فاقد زیرساخت‌های مقابله با بارندگی‌هاست.

اگر بارندگی‌ها در این استان به حتی پنج دقیقه شدت یابد، همه شهرهای و بیشتر روستاها را آب فرا می‌گیرد و زندگی مردم به زیر آب می‌رود و خسارات اساسی به مردم وارد می‌شود.

در سیل دو روز قبل، بیش از سایر شهرهای مازندران، به شهرهای غرب این استان خسارت جدی وارد شد بگونه‌ای که مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: در این بارندگی بیشترین خسارات به شهرستان‌های رامسر و تنکابن وارد شده است.

علی‌اصغر احمدی با بیان این که بر اثر شدت بارندگی به واحدهای مسکونی، پل، راه‌ها، زمین‌های کشاورزی، آب شرب روستایی و برق خسارت وارد شد، افزود: همچنین شدت بارندگی سبب قطع راه ارتباطی پنج روستا شده که با تلاش مأموران راهداری پس از حدود دو ساعت بازگشایی شد

بارندگی‌ها و سناریوی مرگ و نیستی

نه امروز، که سال‌هاست بارندگی‌ها برای مردم مازندران تداعی‌گر سیل و آبگرفتگی و خسارات و تلفات است. تابوی بارش، خواب راحت را از مردم مازندران سلب کرده است، به‌ویژه اینکه از یاد نباید برد که بارش در مازندران خود رامقید به وقت و ساعت و فصل نمی‌کند.

به‎ناگاه در قوس تابستان، سیل‌گونه می‌بارد و فاجعه تیرماه سال‌جاری را به‎وجود می‌آورد، پیش آمده که در بخش اعظمی از زمان زمستان، چشمان آسمان مازندران هیچ اشکبار نشد تا مردم مازندران را بخنداند.

درس‌های تکراری و مردودی مسئولان

آسمان مازندران درس‌های فراوانی را به مردم و مسئولان این استان داده و اگر از این درس‌ها، عبرت‌ها آموخته نمی‌شود و منشاء اقدامات پیشگیرانه نمی‌گردد، قطعاً ایراد را نباید متوجه طبیعت و آسمان مازندران کرد و دیگرانی که با دراختیار داشتن اختیارات و امکانات، فراگرفته‌ها را عملی نمی‌کنند، باید پاسخگو باشند. مگر در شش ماهه اول سال که دو فصل کم بارش را در خود جای داده، آسمان مازندران باید چند بار زنگ خطر را به صدا درآورد؟. اردیبهشت، تیر و دو بار در مهرماه سال‌جاری سیل و طوفان و آه و ناله مردم گرفتار در آب، برای اخذ تصمیم جدی از سوی مسئولان کافی نیست تا اقدام اساسی  در این زمینه انجام شود؟

در آغاز سفر آقای رئیس جمهور در بیستم مهر ماه سال‌جاری به مازندران، بلاغ به استاندار پیشنهاد طرح جدی این موضوع به آقای رئیس جمهور را داده بود تا با اختصاص رقمی درخور، یکبار و برای همیشه موضوع زیرساخت‌های مقابله با سیل را حل و فصل کنند.

در نوزدهم مهرماه امسال و یکروز قبل از سفر دکتر روحانی به مازندران، بلاغ نوشت:اگر مردم مازندران در اولین مطالبه خود از آقای رئیس جمهور، جبران خسارت‌های وارده و درنظر گرفتن اعتباری کافی برای مصون‌سازی نسبی مازندران در قبال حوادث جوی و نجات شهرهای این استان از آب‌گرفتگی‌های خسارت‌آفرین را قرار دهند، جا دارد که حجت‌الاسلام روحانی با دستور عملیاتی و تخصیص اعتبار کافی به این خواسته به‎حق مردم پاسخ مثبت دهد تا امنیت به مردم این خطه دلاورخیز و استراتژیک در مقابل بارندگی‌های پرشمار و حجیم طول سال ارزانی شود.

خسارت پشت خسارت و جبران پشت تاخیر

پی در پی بودن طوفان و سیل و بروز خسارات و تنفس ندادن به مردم، کار مسئولان مازندران را در برآورد و تامین خسارات سخت دشوار کرده و تاخیر پشت تاخیر در جبران خسارات، زمینه نارضایی مردم را هموار کرده است. دقت در اظهارات مدیرکل هواشناسی مازندران در جریان سیل و طوفان تیرماه، گویای لزوم توجه جدی و تعطیل‌ناپذیر مسئولان به این چالش استان است.

مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفته بود: بارش تگرگ از رامسر شروع شد و تا نکا ادامه داشت.

داداشی گفت: بیشترین میزان بارندگی درشهرهای نوشهر، نور و ساری بوده است.

وی همچنین شدت توفان را در شهرهای مازندران بین 75 تا 90 کیلومتر در ساعت اعلام کرد.

همچنین مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: بر اثراین توفان درشهرستانهای ساری، جویبار، نکا و بابل به سقف برخی از خانه ها از جمله اداره کل هواشناسی مازندران خسارت وارد شد.

احمدی گفت: در شهرستان‌های ساری، جویبار، نکا، بابل، فریدونکنار و بابلسر شاهد قطعی برق و افتادن درخت بودیم.

وی همچنین گفت: در بیشتر شهرهای مازندران آبگرفتگی معابر داشتیم.

مرگ یکبار و شیون هم یکبار

خلاصه کلام اینکه مردم باید بدانند که طرح و برنامه مسئولان مازندران در باره این موضوع اساسی چیست.

آقای استاندار می‌خواهند چگونه ظرفیت‌های استان و کشور را برای رفع معضلات زیرساختی مقابله با بحران‌ها به‎کار گیرد؟

ارائه گزارش دو ماه یکبار به مردم از سوی استاندار، می‌تواند ضمن جدی گرفته شدن موضوع از سوی مسئولان، اطمینان قلبی را برای مردم بوجود می‌آورد. حرف همیشگی اغلب خسارت دیدگان سیل و آبگرفتگی‌ها این است که مسئولان! شتر سواری که دلا دلا ندارد. مرگ یکبار و شیون هم یکبار.

آقای استاندار و مسئولان مربوطه!

آیا با استفاده از همه توان استان و کشور، شما نمی‌توانید به مردم این اطمینان را بدهید که مثلاً متعاقب یک برنامه با فاز زمانی مشخص، امنیت برای مردم در قبال لشکر آب و باد و باران قابل تضمین است؟ بدون تردید، این توان در شما وجود دارد، آستین‌های همت بالا زده شود و با گفتن یک یاعلی، به مدد مردم استان بشتابید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴