تاریخ انتشارپنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۱۳۷۱۴۱
ارتش تا بن دندان مسلح عراق، که با سازماندهی و تجیهزات پیچیده اهدایی شرق و غرب با کالک‌های عملیاتی دقیق وارد ایران اسلامی شد، کشور و مردم انقلاب کرده‌مان هیچ آمادگی ورود به جنگی تمام عیار را نداشت، که چالش‌های داخلی و طبیعی ناشی از انقلاب، کار را برای مقابله با ارتشی تهاجمی و کاملاً آماده، فوق‌العاده دشوار ساخته بود.
۰
plusresetminus
دوره اول جنگ و سختی‌های طاقت‌فرسای آن
به گزارش خبرنگار بلاغ، ایستادگی و مقاومت ملت ایران در موضوع جنگ را باید به دو دوره تقسیم کرد. در دوره اول، آغاز حملات عراق و سپس دفع تجاوز را شامل می‌شود و دوره دوم، تعقیب و تنبیه متجاوز و در ادامه، تهاجم دوباره و سراسری عراق را تشکیل می‌دهد.

دوره اول:

1-آغاز حملات عراق(مقطع اول): در 31شهریور سال 1359 نیروهای عراق با آمادگی قبلی و زمینه‌سازی مناسب، حمله به مرزهای ایران را در طول نوار مرزی از آبادان تا قصر شیرین آغاز کردند. همزمان با این حمله، هواپیماها
بسیاری از مراکز نظامی و استراتژیک و فرودگاه‌های ایران و 19 شهر را مورد بمباران قرار دادند. اهداف اصلی عراق در این تهاجم عبارت بودند از:
-حاکمیت بر اروندرود و بازپس‌گیری سه جزیره ایرانی به منظور جبران قرارداد 1975 الجزایر.
-جداسازی استان خوزستان و الحاق آن به عراق با نام عربستان.
- تضعیف جمهوری نوپای اسلامی تا مرز سقوط.

به منظور دستیابی به این اهداف، عراق یک استراتژی جنگ سریع (سه روزه) را طراحی کرده بود.

عراق با انتخاب مناطق جغرافیایی و تقسیم آنها بین یگانهای رزمی، این استراتژی را در پناه یک جو تبلیغاتی شدید و دیپلماسی پرتحرک و نیز با دراختیار داشتن ستون پنجم، در حالی که پاسگاه‌های مرزی تاب مقاومت در برابر تهاجم را نداشتند، اجرائ و هجوم خود را آغاز کرد و به دلیل عدم آمادگی نیروهای ایرانی به راحتی وارد خاک جمهوری اسلامی شد.

بدین ترتیب
ارتش عراق طی 48ساعت به نزدیکی شهرهای مرزی رسید. لیکن آنچه مورد ارزیابی و توجه دشمن قرار نگرفته بود، میزان فداکاری مردم و مقاومت عناصر بومی بود. بدین شکل استراتژی جنگ سریه به شکست انجامید. در این میان، به دلیل حضور نیروهای لیبرال در راس امور، از جمله وجود بنی صدربه عنوان ریاست جمهوری، تحریمی داخلی علیه مدافعان انقلاب صورت گرفت و با شهادت فرماندهان محلی و جوانان در شهرها، عراق موفق به تصرف بسیاری از شهرهای مرزی و سرانجام خرمشهر شد. به این ترتیب گرچه عراق نتوانست به اهداف اولیه خویش دست یابد، لیکن قسمت‌هایی از خاک ایران را تصرف کرد. در این مرحله، عراق موضع سیاسی خود را تغییر داد و در تمامی مناطق اشغال‌شده اقدام به پدافند کرد و به ایران پیشنهاد آتش بس و مذاکره را  داد که
ایران هرگونه آتش بس را، پیش از خروج نیروهای عراقی رد کرد.

در این دوره، ایران دست به انجام چندین عملیات محدود منظم زد، ولی توفیق چندانی نیافت. برخی عملیات محدود ایذائی که به صورت مشترک توسط یگانهای ارتش و سپاه و نیروهای مردمی انجام شد، از موفقیت بیشتری برخوردار بود.

امام خمینی(ره) با توجه به موضع منفی بنی صدر در قبال پیروزی‌های رزمندگان ارتش اسلام، در تاریخ 21/3/1360،  وی را از فرماندهی نیروهای مسلح عزل و بلافاصله مجلس، عدم کفایت سیاسی وی را تصویب کرد. بدن ترتیب مقطع دوم جنگ آغاز شد.

2- دفع تجاوز عراق(مقطع دوم):

با عزل بنی صدر، شرائط در جبهه‌های نبرد تغییر کرد، به گونه‌ای که عملیات نسبتاً بزرگی، در همان شب عزل وی در جبهه‌های جنوب با رمز فرماندهی کل قوا خمینی روح خدا انجام گرفت که به پیروزی منجر شد. این پیروزی سرآغاز طراحی عملیاتهای مشترک ارتش و سپاه با پشتیبانی نیروهای مردمی گردید. از طرف دیگر امریکا با از دست دادن مهره موثر خود یعنی بنی صدر، گروه‌های سیاسی مخالف انقلاب
را وادار کرد که علیه نظام اسلامی ایران وارد جنگ مسلحانه شوند.این حرکت نیروهای مخالف که به طور عمده در دانشگاه تهران تجلی یافته بود، منجر به صدور فرمان انقلاب فرهنگی در دانشگاهها از سوی امام راحل گردید؛ و با خلع بنی صدر، و انتخاب شهیدان رجایی و باهنر، ایران از نظر سیاسی یکپارچه گردید.

تحت چنین شرائطی، استکبار جهانی دستور حذف رهبران سیاسی مکتبی ایران را صادر کرد؛ و پس از آن بود که مردم جهان شاهد ترور بهترین یاران وفادار امام(ره) شدند، اما این شهادتها منجر به استقامت هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم و نیز رسواگشتن چهره منافقین و لیبرال‌ها گردید.

تنها پس از گذشت یک ماه از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، بزرگ‌ترین عملیات مشترک ارتش و سپاه تحت عنوان ثامن‌الائمه آغاز شد. پیروزی‌های پی در پی منجر به تقویت روح وحدت ملی در کشور گردید و عملاً حضور ضدانقلاب در ایجاد درگیری‌ها کاهش یافت و در پی آن ثبات ساختار سیاسی و اقتصادی جلوه‌گر
شد. در این اثناء، رزمندگان اسلام به طراحی عملیات بزرگ دیگری در اولین شب سال 1361 با نام فتح‌المومنین دست زدند. متعاقب این عملیات اولین گردانهای تانک، توپخانه و پدافند هوایی و مهندسی از غنائم بدست آمده شکل گرفت.

عراق در پی شکست‌های متوالی، داعیه صلح‌خواهی و آتش بس را سر داد در حالی که منتظر حرکت رزمندگان در یک تهاجم بزرگ برای فتح خرمشهر بود. سپاهیان اسلام با تک تدبیر ماهرانه و توکل بر خدا از چند محور کارون و جاده اهواز- خرمشهر عملیات خود را طی سه مرحله آغاز و سرانجام در سوم خرداد 1361 وارد خرمشهر شدند.

حرکت رزمندگان در این منطقه منجر به پاکسازی کامل مناطق جنوبی از نیروهای عراقی گردید.

بدین ترتیب با فتح خرمشهر دوره دوم جنگ که در طی آن آمریکا به صورت مستقیم وارد صحنه نبرد گردید، آغاز شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰