تکریم خبرنگار؛ از شعار تا واقعیت/3

شمشیر داموکلس؛ تهدید، تطمیع، تخریب یا تعقیب

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۱۲۳۸۰۵
سالروز هر مناسبتی همچون روز خبرنگار، فضای مناسب و خوش خوشانی برای فعالان موضوع آن مناسبت به‌وجود می‌آید که مسئولان نیز، حرف‌های زیبا و وعده‌های امیدبخش فراوانی تقدیم می‌دارند که بسیاری از آنها مسافتی کوتاه را نپیموده، پس از اندک مدتی از فروغ می‌افتند و هرسال این جوزدگی ادامه می‌یابد.
۰
plusresetminus
شمشیر داموکلس؛ تهدید، تطمیع، تخریب یا تعقیب
به گزارش خبرنگار بلاغ، در آرشیو ذهنی خبرنگاران، مطالبی که بیش از سایر قول و قرارهای مدیران اجرایی دستگاه‌های دولتی و خصوصی، به یاد آنها شیرینی و تلخی را جاری می‌کند، وعده‌های مسئولان در زمینه رفع مشکلات خبرنگاران در مناسبت‌های مختلف بویژه در روز خبرنگار است.

در این شماره از گزارش، یکی از عوامل ایذایی و بازدارنده فعالان رسانه‌ای به تلاش بیشتر در بازتاباندن مسائل و مشکلات جامعه است، و آن هم شکایت مسئولان از خبرنگاران و رسانه‌ها به منظور تحت فشار قرار دادن آنها می‌باشد.

رسانه‌ها و دادگاه‌های تخصصی

شکرالله رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با بیان اینکه هر صنفی باید دادگاه متناسب با خود را داشته باشد، گفت: رسانه‌های مکتوب و مجازی هم از این قاعده مستثنی نیستند و قانون هم مشخص کرده و باید برای رسیدگی به پرونده رسانه‌ها، هیئت منصفه تشکیل و رای صادر شود.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران این قانون وجود دارد و معمولا دادگاه با حضور هیئت منصفه تشکیل و با شنیدن حرف دو طرف اقدام به صدور رای می‌کند.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران با اشاره به اینکه در استان مازندران هیئت منصفه وجود دارد، خاطرنشان کرد: اما در زمان دادرسی، دادرسانی به پرونده مطبوعات رسیدگی می‌کنند که شاید چندان با آن آشنا نباشند.

رضازاده تصریح کرد: در دستگاه قضا در مرحله دادگاه افراد مطلع حضور دارند اما در مرحله دادرسی افراد مطلع و آشنا شاید وجود نداشته باشند، به همین دلیل دستگاه قضا باید چاره‌ای بیندیشد و کسانی که آشنا با این کار هستند را مسئول رسیدگی کند.

ساز و کار مشترک برای فضای مجازی و واقعی
 
وی با تاکید بر اینکه قانون، رسانه‌های مجازی یا غیر مجازی را تفکیک نکرده است و می‌تواند هر دو را دربر بگیرد، بیان کرد: می‌توانند آنچه برای رسانه‌های مکتوب در نظر می‌گیرند برای رسانه‌های مجازی هم درنظر بگیرند.

این فعال رسانه‌ای خطاب به مدیران مسئول، اظهار کرد: مدیران مسئول باید بدانند مجاز نیستند که هر چیز را منتشر کنند و باید الزامات و خطوط قرمز را رعایت و ایجاد وهم و شبهه نکنند، قطعا اگر قانون را رعایت کنند مشکلی به‌وجود نمی‌آید.

رضازاده گفت: مدیران به‌خاطر هر خبری به دادگاه احضار شوند چندان پسندیده نیست، شاید بتوان دوستانه و خارج از مسائل قضایی آن را حل کرد.

رفتار برخی مسئولان ناقض آزادی رسانه‌هاست

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید سعه صدر داشته باشد و بهتر با این موضوع برخورد کند و به‌دلیل هر مطلب و موضوعی مدیر را به دادگاه بکشانند مناسب رسانه‌ها نیست، خاطرنشان کرد: رسانه باید از اصول و حقوق مردم و نظام محکم دفاع کند حالا می‌خواهد به کسی بربخورد یا نه و آنچه قانون گفت باید رعایت کنند.

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران با بیان اینکه جمهوری اسلامی تنها حکومتی در دنیا است که قاطعانه از شعار آزادی دفاع می‌کند، بیان کرد: رسانه‌ای که جهت هتک حرمت گام برمی‌دارد، دارد آزادی را ذبح می‌کند و باید جلویش گرفته شود.

وی تصریح کرد: مدیران که مدعی هستند که نقد باید وجود داشته باشد بخواهند با رفتارشان جلوی نقد را بگیرند و بگویند منتقدان بروند به جهنم، این به ضرر آنها است.

رضازاده خاطرنشان کرد: مدیران اگر می‌خواهند پیشرفت داشته باشند باید فضای نقد را به‌وجود بیاورند و این به سود آنها است.

فرهنگ و مقتضیات دادگاهی ویژه خود

مهرانگیزعباسی با بیان اینکه من به‌عنوان مدیر یا سرپرست وقتی کار فرهنگی انجام می‌دهم باید کار من در دادگاه ویژه بررسی شود، بیان کرد: اما دیده می‌شود که در همان دادگاهی باید حضور پیدا کنیم که یک معتاد، قاتل و قاچاقچی در همان دادگاه با همان قاضی تخلفش رسیدگی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانه‌ها و پل ارتباطی بین مردم و دولت خوب نیست که در دادگاه عادی به تخلف آن رسیدگی شود.

سرپرست خبرگزاری فارس در مازندران با بیان اینکه اگر رسانه‌ها مطلبی را بنویسند که به مذاق مدیر خوش نیاید طبق قانون مطبوعات می‌توانند جوابیه دهند، یادآور شد: اما بعضاً بعضی از مدیران برای اعمال فشار به رسانه‌ها اقدام به شکایت از آنها می‌کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه امروزه عصر سرعت نام‌گذاری شده و یک مدیرمسئول رسانه بخواهد یک روز کامل را در دادگاه بگذراند خوب نیست، خاطرنشان کرد: اما اگر دادگاه ویژه باشد بهتر موضوع را درک و رسیدگی می‌کند.

استرس و دغدغه، همدمان همیشگی خبرنگاران

وی کار خبر را پراسترس و پردغدغه دانست و گفت: انرژی مدیر در راه‌روهای دادگاه گرفته می‌شود و وجهه اجتماعی آنها زیر سوال می‌رود.

عباسی با اشاره به اینکه من باید سحنگوی مردم باشم و اگر بخواهند ما را تحت فشار قرار دهند برای مدیران خوب نیست، یادآور شد: اگر رسانه هم نتواند حرف مردم را انعکاس دهد آنها نگاه منفی به رسانه‌ها پیدا می‌کنند.

وی حل این موضوع را نیازمند تدبیر دادگستری دانست و اظهارکرد: تعاملی ایجاد شود و استاندار در جلسه شورای اداری مطرح کند و یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد زمینه سازی کند تا دادگاه ویژه راه‌اندازی شود.

دادگاه ویژه، نیاز مشتر فضاهای مجازی و واقعی

سودابه آهنج یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای مازندران با بیان اینکه امروزه در حوزه رسانه تغییرات شگرفی ایجاد شده و این حوزه به‌عنوان یک حرفه تاثیرگذار در جامعه شناخته شده است، گفت: اگر جرمی در این حوزه اتفاق افتاده باشد باید در دادگاهی موارد تخلف بررسی شود که مرجع بررسی خود با این حوزه و قوانین حاکم بر آن آشنا باشد.

وی افزود: همان‌طور که یک پزشک تخلفی از وی سرزده باشد مرجعی به‌عنوان مرجع ذی‌صلاح شناخته می‌شود که با این حوزه آشنا باشد باید برای رسانه‌ها نیز این امکان وجود داشته باشد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی بسیج استان مازندران خاطرنشان کرد: به‌طور کلی اگر محاکمی آشنا به این حوزه وجود نداشته باشد اصحاب رسانه امکان اینکه بتوانند تعهدات خود را به‌طور مناسب انجام بدهد را ندارد.

آهنج تصریح کرد: اگر رسانه‌ای اصل 24 قانون اساسی را رعایت کرده باشد و هدف آن اصلاح جامعه و امور مسلمین باشد ممکن است با این نقص موجود از هدف خود باز بماند.

حسن سلحشور نیز در این باره گفت: یک پرونده مطبوعاتی ابعاد مختلفی دارد و قاضی در بررسی چنین پرونده‌ای باید به چند وجه آن نگاه کند.

مدیر سایت سفیرهراز آمل افزود: باید دید منظور نویسنده در آن خبر چه بوده است و نوشته به آبروی شخصی فرد برمی‌گردد یا به مصلحت نظام خدشه وارد می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن رسانه‌های مجازی مازندران، خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین ما در پشت مسئولیت خود پنهان می‌شوند و درمورد یک موضوع رسانه‌ای اقدام به شکایت می‌کنند.

سلحشور تصریح کرد: مطبوعات و رسانه‌ها اگر مطلبی پیرامون یک مسئول می‌نویسند درخصوص جایگاه حقوقی آنها صحبت می‌کنند در غیر این صورت به خود شخص کار ندارند مگر اینکه حب و بغض شخصی داشته باشند.

وی بیان کرد: برای رسیدگی به چنین پرونده‌هایی به یک قاضی متخصص نیاز است که بین حب و بغض شخصی و جایگاه حقوی فرد و اقدامی که صورت گرفته را تشخیص دهد.

مدیر سایت خبری سفیر هراز بیان کرد: بعضا شاهد بودیم که قضات به جای تصمیم بر حقوقی بودن یک پرونده مطبوعاتی آن را شخصی جلوه می‌دهند.

سلحشور با بیان اینکه نحوه برخورد دادگاه‌های عمومی با مطبوعات برخورد مناسبی نیست، اظهار کرد: چون روزانه با بسیاری از مراجعین جرائم اجتماعی برخورد دارند، ذهنیت کارمندان قوه قضاییه به سمتی می‌رود که همه را به یک دید نگاه می‌کنند.

وی تاکید کرد: یک پرونده مطبوعاتی، درباره خواست رسانه است که فقط هدف آن آگاه‌سازی و ارتقاع سطح بینش مردم درباره مسائل و اتفاقات اطراف است که شاید بعضا به برخی از مسئولان که متولی این امور هستند بربخورد.

سلحشور با بیان اینکه مدیران رسانه‌ها به‌دلیل تجربه حضور در جامعه کارشناسان اجتماعی هستند و به‌علت حوزه فعالیت شان نیاز به یک آرامش ذهنی برای نوشتن دارند، گفت: اگر هر مسئول یا فردی به‌خاطر مطلبی که رسانه‌ها یادداشت می‌کنند بخواهد موضع بگیرند و شکایت کنند آرامش و امنیت ذهنی خبرنگار یا مدیران مسئول‌ها خدشه وارد می‌شود و عملا آن دید واقعی مدیرمسئول به‌خاطر حضور در دادگاه‌های عمومی کم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک موضوع رسانه‌ای باید در محیطی آرام و خارج از حواشی عمومی بررسی شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴