تاریخ انتشارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۱۱۸۷۳۷
تیم فوتسال شهروند ساری در هفته نخست لیگ برتر کشور بر خلاف انتظار و باور با نتیجه 5-1 مغلوب میهمان تبریزی خود شد و با ناکامی فصل جدید را آغاز کرد.
۰
plusresetminus
چالش‌های تیم شهروند ساری در فصل جدید لیگ برتر فوتسال کشور
به گزارش بلاغ، شهروند ساری فصل گذشته با سید مهدی ابطحی لیگ را آغاز کرد و در پایان نیز با حضور همین مربی کاربلد و البته به سختی در لیگ برتر ماندگار شد.

شهروند هر چند در فصل گذشته اوج و فرودهای زیادی داشت، اما به خوبی رشد تاکتیکی تیم تحت هدایت ابطحی مشهود بود.

در پایان فصل گذشته و با درایت مدیران این تیم قدیمی، ابطحی برای یک فصل دیگر در ساری ماندنی شد تا با بهره بردن درست از تجربیات فصل گذشته، تیمی فنی تر و تاکتیکی تر از گذشته را روانه مسابقات کند.

رد پای خوب ابطحی

شهروند با توجه به مشخص شدن تکلیف کادر فنی و سرمربی، از جمله تیم های لیگ برتر فوتسال بود که تمرینات خود را بسیار زود آغاز کرد.

ابطحی همواره تأکید فراوانی بر انجام تمرینات فشرده پیش فصل دارد و همین باورهای وی موجب می شود تیم های تحت هدایتش همواره ارائه گر فوتسالی فنی و تاکتیکی بوده و با بهره بردن از همین شیوه، موفق به کسب نتایج مناسب نیز شده اند.

در این شرایط تفاوتی نمی کند که آن تیم، تا چه اندازه از وجود بازیکنان نامدار و مطرح بهره مند است. فقط کافی است بازیکنان زیر نظر ابطحی، از حداقل های لازم برای درک تاکتیک های مورد نظر وی بهره مند باشند.

به عنوان مثال در فصلی که ابطحی مسوولیت سرمربیگری تیم فوتسال فجر قائم گلوگاه را بر عهده داشت، این مورد به خوبی ملموس و مشهود بود.

شکی وجود نداشت که این تیم، از جمله تیم های ضعیف و کم بنیه از لحاظ فنی بود اما پس از ورود ابطحی به گلوگاه در زمان تعطیلات نیم فصل، تیم فجر قائم متحول شد و با کسب نتایجی بسیار متفاوت با نیم فصل اول، فاصله زیادی با بقا در لیگ نداشت اما باخت های متوالی در نیم فصل اول و هدر رفتن امتیازات مانع حفظ این تیم در لیگ برتر شد.

به گفته بازیکنان فجر قائم، تمرینات ابطحی هر روز با تمرینات روز گذشته متفاوت بود و در مدت حضور وی در این تیم، حتی یکی از تمرین های وی تکراری نبود.

ابطحی در همه تیم هایی که به عنوان سرمربی حضور داشت، به خوبی توانست رد و اثر خوبی از خود به جا گذاشته و با همین پشتوانه باید به حضور بلند مدت وی در ساری امیدوار بود.

فصل قبل ابطحی تیم شهروند را به سختی در لیگ برتر حفظ کرد. شهروند با وجود آن که تیم متمولی در لیگ محسوب نمی شود، اما با تلاش مدیران این تیم، در فصل گذشته مشکل مالی در این تیم وجود نداشت یا دست کم همانند سال های گذشته آن قدر زیاد نبود که صدای بازیکنان را در بیارود. به نظر می رسد در این فصل هم شرایط همانند سال گذشته باشد و این تیم بدون برخورد با موانع و مشکلات مادی به مسیر خود در لیگ برتر ادامه دهد.

یکی از ویژگی های تیم شهروند، تأکید حداکثری بر استفاده از بازیکنان بومی است.

تیم شهروند که پیشینه فراوانی در لیگ برتر کشور دارد، در همه این سال ها به ندرت دست نیاز به سوی بازیکنان غیربومی دراز کرده و همواره به دنبال شناسایی و جذب بازیکنان فوتسال شهرهای مازندران است.

وجود استعدادهای فراوان فوتبال استان، کار مربیان استعدادیاب این تیم را بسیار آسان کرده و در حال حاضر تیم امیدهای این باشگاه، از جمله تیم های بسیار مهیا برای معرفی بازیکن به تیم بزرگسالان است.

با تأکید بر حفظ همین شرایط است که شهروند اگر بخواهد بازیکن جدیدی را هم جذب کند به دنبال یک فصل مشترک آن بازیکن با فوتسال مازندران می گردد.

جذب بازیکنان بومی

نگاهی به بازیکنان جذب شده این تیم در فصل جدید نشان می دهد فصل مشترک همه 6 بازیکن جذب شده، حضور آن ها در تیم شهروند بود.

طه مرتضوی، عماد محمدی و سالار شهناسی با تجربه بازی در تیم بزرگسالان و یاسین رضازاده، امیرحسین کلبادی نژاد و مهدی قلی زاده، بازیکنان پرورش یافته تیم های پایه این باشگاه بودند که امسال موفق به حضور در تیم بزرگسالان شدند.

نمی توان ایرادی به این روش مدیریتی گرفت اما نکته مورد پرسش آن است که آیا بازیکنان غیر بومی، خود علاقه ای به حضور در فوتسال مازندران و تیم شهروند ندارند یا آن که اصلا درخواستی به آن ها برای بازی در تیم شهروند ارائه نمی شود؟

سالن غیراستاندارد ساری

از طرفی بررسی مصاحبه های پس از بازی بیشتر مربیان تیم های حریف شهروند در ساری نشان می دهد آن ها همواره تاکید دارند که سالن ورزشی سید رسول حسینی ساری برای برگزاری مسابقه ای در حد لیگ برتر مناسب نیست و نداشتن استانداردهای لازم در این سالن موجب افت شدید کیفیت بازی و همچنین تاثیرگذاری آن بر بهره بردن تیم میزبان می شود.

نمونه این مصاحبه ها را سید مهدی ابطحی چند فصل قبل که به همراه تیم شهید منصوری قرچک به ساری سفر کرده بود، انجام داد و در آن، کوچک بودن سالن را از دلایل اصلی ناکامی تیمش در دیدار مقابل شهروند اعلام کرده بود.

حالا ورق برای ابطحی برگشته و این مربی کارنامه دار فوتسال، برای دومین فصل متوالی در ساری و البته سالن کوچک و غیر استاندارد سید رسول حسینی با تیم شهروند به مصاف حریفان می رود.

بعید نیست شرایط نامناسب سالن ساری که مانعی جدی برای ارائه تاکتیک تیم های فوتسال است، بازیکنان غیربومی را برای پیوستن به تیم شهروند دچار تردید کند.

در این شرایط بهترین استفاده را بازیکنان جوان و بسیار پرانگیزه شهرهای مازندران و به ویژه بازیکنان پایه باشگاه شهروند خواهند برد.

افزایش انتظارات هواداران

پس از آن که در پایان فصل پیش، شهروند با ابطحی در لیگ ماند و در این فصل هم هدایت تیم به او سپرده شد، انتظارات از او و تیم تحت هدایتش بسیار بالا رفت.

بر اساس همان توقعات بود که هیچ هواداری گمان نمی کرد در نخستین دیدار فصل جدید، تیم شهروند با نتیجه 5-1 مغلوب تیم دبیری تبریز شود.

بازی های زیادی تا پایان فصل باقی مانده و بدون تردید پذیرش این شکست، نمی تواند نشان دهنده عیار تیم شهروند در فصل جدید باشد.

شناخت کامل بازیکنان از یکدیگر به واسطه حضور چند ساله در کنار یکدیگر، از جمله مزیت های این تیم است. تجربه بازیکنان قدیمی در کنار انگیزه جوان تر، نوید می دهد که در فصل جدید تیم شهروند دیگر برای بقا در لیگ نخواهد جنگید.

تقصیر با عوامل دیگر است

اما یکی از اشکالات ابطحی که در زمان حضور در ساری به خوبی مشهود است، نپذیرفتن مسوولیت شکست های این تیم است.

ابطحی مانند همیشه، پس از شکست مقابل دبیری تبریز به دنبال یک مقصر گشت و در گام نخست، داور، گرمای هوا و کیفیت بد سالن را به صورت توأمان از عوامل شکست تیمش معرفی کرد.

داشتن اندکی جسارت و گردن گرفتن مسوولیت شکست ها، چیزی از ارزش های فنی ابطحی کم نمی کند اما معلوم نیست چرا او پس از شکست ها همواره به دنبال یک مقصر می گردد.
منبع : گزارش از میثم محسنی کوتنایی ـ ایرانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴