تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۱۵۷۸۰
مشکلات اطفای حریق روستاهای مازندران این روزها گریبان‌گیر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرهای استان شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، یکی از دغدغه‌های مهم در بخش اطفای حریق برای آتش‌نشانان حوادث روستاها است زیرا در زمان اعزام آتش‌نشانان از حوزه شهری به روستایی مسافت و طول زمان باعث وسعت آتش‌سوزی و حوادث احتمالی می‌شود.

همین چند سال پیش بود که تعدادی از آتش‌نشانان آملی در یکی از روستاهای اطراف که برای اطفای حریق رفته بودند، از سوی روستاییان مورد سرزنش قرار گرفته و کار به زد و خورد رسید.

در حالی که وظیفه سازمان‌های آتش‌نشانی شهرها، اطفای حریق و امدادرسانی در حوزه‌های شهری است، به دلیل نبود امکانات اطفای حریق و امداد در روستاها این مهم را آتش‌نشانی‌های شهری بر عهده دارند.

افزایش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات، امکان تاخیر در خدمات‌رسانی به دلیل بعد مسافت، نارضایتی اهالی به دلیل عدم آگاهی و خطر بروز برخی حوادث در مسیر تردد از جمله مسایلی است که امدادرسانی آتش‌نشانی‌های شهری در محدوده روستاها را با چالش مواجه کرده‌ است.

* چه کسی عوارض می دهد؛ چه کسی امداد می‌گیرد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری با اشاره به معایب حضور آتش‌نشانی شهری در حوزه روستاها، اظهار کرد: زمانی که نیروهای آتش‌نشان به مأموریت حوزه‌های روستایی اعزام می‌شوند، به‌نوعی از توان امدادرسانی شهری کاسته می‌شود.

حسن سیدی با بیان اینکه مردم به شهرداری هزینه پرداخت می‌کنند تا بتوانند خدمات خوبی دریافت کنند، افزود: در واقع هزینه امداد را مردم شهر می‌پردازند ولی در زمان حریق آتش‌نشانان حوزه شهری برای اطفا باید اعزام شوند.

وی با بیان راه‌حل پیشنهادی برای برون‌رفت از این مشکل، بیان کرد: باید دهیاران، مناطق خود را تقسیم‌بندی کنند و در مناطق نزدیک به هم دیگر یک خودروی اطفای حریق تهیه کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری گفت: اگر هر 10 دهیار یک روستا را به عنوان مرکزیت قرار بدهند و یک خودروی اطفا حریق داشته باشند در زمان حادثه می‌توان بسیاری از مشکلات حریق را برطرف کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر دهیاران اقدام به خرید خودرو‌های آتش‌نشانی کنند قطعا مشکلات اطفا حریق در روستاها کاهش می‌یابد، اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی ساری این آمادگی را دارد تا به صورت منسجم و علمی به رانندگان این خودروها آموزش لازم را ارائه کند.

خدمات‌رسانی به حوزه روستایی دغدغه مسئولان آتش‌نشانی

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمل یکی از مهم‌ترین مشکلات آتش‌نشانی‌ها را خدمات‌رسانی به حوزه روستایی عنوان کرد و گفت: نبود پایگاه‌‌های آتش‌نشانی در روستاها منجر به خسارت بیشتر به حادثه‌دیدگان می‌شود و در زمان آتش‌سوزی به دلیل طول زمان و مسافت وسعت آتش‌سوزی و خسارت افزایش می‌یابد.

بهزاد نعمتی اضافه کرد: زمانی که خودروهای آتش‌نشانی به روستاها اعزام می‌شوند امکان سرویس‌دهی در مناطق شهری ضعیف می‌شود.

وی با بیان این اینکه شوراهای اسلامی روستایی باید بودجه‌ای را برای خرید تانکرهای آتش‌نشانی اختصاص دهند، اظهار کرد: باید روستاها تقسیم‌بندی شوند و 10 روستا با مرکزیت یک روستا تانکر آتش‌نشانی را خریداری کنند تا در زمان حادثه تا لحظه حضور آتش‌نشانان از حوزه شهری تانکرهای مستقر در روستاها بتواند از وسعت آتش‌سوزی کم کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی آمل خاطرنشان کرد: آتش‌نشانی آمل آمادگی لازم را دارد تا هرگونه آموزش در این حوزه مهم و ضروری را در اختیار دهیاران و شوراهای محل به صورت رایگان قرار دهد.

استان مازندران با دارا بودن 50 بخش و 122 دهستان با مشکلات امدادرسانی و خدمات ایمنی روبه‌رو است که این امر مهم نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران نیز درباره این معضل، گفت: تا پیش از سال 1393، 17 خودروی آتش‌نشانی به بخش‌های مازندران اختصاص داده شد که هم‌اکنون نیز 13 دستگاه دیگر خریداری و به بخش‌ها در حال تحویل است.

جان‌الله عبدی با اشاره بر اینکه 15 دستگاه رودپایر برای اعزام به مناطقه کوهستانی به بخش‌های مازندران اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: آموزش‌ها و مهارت‌های لازم به دهیاران از طریق شهرداری ‌ها صورت می گیرد.

وی ادامه داد: 57 خانه هلال توسط اداره کل امور روستایی، پدافند غیر عامل، هلال احمر و مدیریت بحران در بخش های مازندران تاسیس شده است که اهداف این خانه هلال امدادرسانی روستایی است.
منبع : گزارش از سینا قربانی ـ ایسنای مازندران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴