تاریخ انتشارجمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۱۰۸۷
۰
plusresetminus
تجاری‌سازی لازمه رشد تولید
به گزارش بلاغ، اقتصاد ایران از دهه های گذشته تا بحال وابسته و متکی به خام فروشی نفت بوده که  مداوای این بیماری مزمن اقتصادی و عبوراز این وضعیت و در نهایت مهار تورم افسار گسیخته و نیل به رفاه  و کاهش مشکلات معیشتی عموم مردم تنها از مسیر اقتصادنوآور  و جهش در تولید دانش بنیان میسر می باشد. از طرفی جهش تولید شکل تکاملی رونق تولید بوده که حلقه مفقوده در رونق تولید نیز تجاری سازی محصولات تولیدی می‌باشد.

تجاری سازی به عنوان جزیی از فرآیند نوآوری مطرح بوده و در بستراین فرآیند معنی پیدا می کند و به فرآیند انتقال دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی مانند مراکز رشد و پارک های علم و فناوری به صنایع موجود یا کسب و کارهای  جدید اطلاق می شود. در واقع تجاری سازی فرآیندی است که از طرح کردن و پروراندن یک ایده آغاز شده و به سمت تولید کالا و خدمات و در نهایت فروش آن به صنعت یا بهره بردار نهایی می انجامد.

در جمهوری اسلامی ایران با وجود نیروی انسانی متعهد و خوش فکر، ایده های خوبی در مرحله تحقیقاتی ارائه می شود، اما به علت وجود نگرش های سیاسی و غیرحرفه ای در نظام بوروکراسی اداری کشور و به دنبال آن عدم حمایت مادی و معنوی، اکثر آن ایده ها و نظرات در همان سطح باقی مانده و یا به مرحله تجاری و ورود گسترده به بازار نمی انجامد.

با توجه به تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته  مهم ترین عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات تولیدی واحدهای صنعتی عوامل تکنولوژیکی، مدیریتی، محیطی و بازاریابی بوده که توجه به آنان بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذار می‌باشد:
عوامل تکنولوژیکی مانندتجهیز واحدهای تولیدی به فناوری های جدید، مهارت های فنی واحدهای تولیدی.
عوامل مدیریتی مانند همراه سازی مهارت های مدیریتی و کارآفرینی متناسب با نیازهای جامعه و حمایت های اجتماعی و سیاسی و توانمندی مدیریت یک واحد تولیدی در همسو کردن فعالیت های فنی و بازاریابی در جهت موفقیت فرآیند توسعه محصول جدید و عبور از چالش های پیشرو عوامل محیطی مانند رقابت جهانی، سیاست های دولت، عدم اطمینان اقتصادی.
عوامل بازاریابی مانند کسب اطلاعات کافی در مورد چگونگی رشد بازار و توجه به خواسته های بازار.

 با توجه به اینکه در بازارهای رقابتی امروز، توانایی تجاری سازی محصولات برای بقای شرکت ها و واحدهای تولیدی صنعتی بسیارحیاتی بوده، لذا آنان می بایست به منظور پاسخگویی به موانع و آسیب های محیطی که در صنعت وجود دارد، بصورت مستمرنوآور و خلاق باشند و مقوله تجاری سازی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند،که با اتخاذ این روند در سیاست گذاری های کلان جمهوری اسلامی در مرحله گام دوم انقلاب شاهد رشد اقتصادی بر پایه جهش تولید، افزایش نرخ اشتغال و ایجاد زمینه های جدید فعالیت برای نیروهای متخصص و کاهش فرارمغزها ، افزایش سهم بالاتر در تجارت جهانی و افزایش حجم ارزآوری از طریق افزایش توان مهندسی برای صدور خدمات فنی به خارج از کشور خواهد بود. در غیر اینصورت ارزش رونق و رشد تولید که از سوی رهبری معظم انقلاب   به عنوان راهبرد سالیانه کشور مطرح  شده در حد نامگذاری و صرف شعار باقی مانده و تغییر محسوسی در زندگی قشر #مستضعف و محروم جامعه بوجود نمی آورد.

محمدجواد اسماعیلی سراجی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴