کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خرمشهر، فتح سرنوشت ساز

3 خرداد 1402 ساعت 8:21


به گزارش بلاغ؛ ماجرای بازپس گیری خرمشهر عزیز از چنگال ارتش متجاوز صدام هنوز و همچنان دارای اسرار، شگفتی ها و دستاوردهای شگرفی است که ظرفیت بررسی های گوناگون از ابعاد مختلف توسط کارشناسان نظامی و تحلیل گران مسائل منطقه ای و جهانی را دارد.
اما اشاره ای اجمالی به چند نکته؛
1 – صدام و ارتش مکانیزه و کاملا مجهز او به انواع سلاح های پیشرفته گرچه عامل و مباشر حمله و تجاوز ناجوانمردانه به کشورمان بود اما او هیچ گاه بدون اجازه و چراغ سبز و حمایت قدرت های بین‌المللی و منطقه‌ای آن زمان جرئت انجام چنین اقدام تجاوزکارانه ای را نداشت.
کمک های بی دریغ تسلیحاتی، نظامی و حمایت های آشکار و نهان سیاسی آن روزهای آنان از رژیم صدام و اعتراف های متعدد شان پس از پایان جنگ تحمیلی در زمینه حمایت از صدام موید این نکته مهم است.
2 – دیکتاتور متجاوز عراق با اتکا به ارتش مجهز و حمایت های منطقه ای و بین المللی، حمله به ایران را با رویای اشغال 48 ساعته خرمشهر و جداسازی خوزستان در کمتر از یک هفته و انجام مصاحبه پیروزی در تهران در سرمی پروراند، اما در همان اولین گام، مقاومت 40 روزه مدافعان خرمشهر، سد محکمی در مقابل او شد و اگرچه سرانجام پاره تن ایران به اشغال ارتش صدام درآمد اما او متوجه شد گرچه ایرانِ تازه انقلاب کرده و غیر آماده می توانست محل تحقق رویاهای صدام باشد ولی آن چه او و حامیانش توان درکش را نداشتند، اراده و روحیه سلحشوری و مقاومت و دلاوری مردمان این سرزمین بود که همه مبادلات آنان را برهم زد.
3 – جداسازی خوزستان و تقسیم ایران به 5 کشور و همچنین نابودی نظام جمهوری اسلامی از جمله مهم ترین اهداف تجاوز صدام بود، شکستن غرور ملی، پایمال کردن عزت ایران و ایرانی و در هم کوبیدن اراده ملت تازه انقلاب کرده، حذف ایران بزرگ از معادلات منطقه ای و بین المللی و به زانودرآوردن و سرخم کردن در مقابل «نظام سلطه» و استکبار که استقلال و عزت ملت ایران را برنمی تابید از جمله اهداف دیگر صدام و حامیانش در حمله به کشورمان بود. در این میان اشغال خرمشهر توسط ارتش صدام بزرگ ترین و قوی ترین برگ برنده او برای ادامه تلاش و طراحی حملات گسترده تر به شهرهای مختلف کشورمان بود، در اشغال نگاه داشتن خرمشهر برای صدام و نیروهایش آن قدر مهم، استراتژیک، حیاتی و سرنوشت ساز بود و آن چنان به استحکامات و تجهیزات ارتش خود در خرمشهر مطمئن بود که به صراحت اعلام می کرد اگر ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد، کلید بصره را به آنان می دهم.
4 – از این جا اهمیت بس فوق العاده و سرنوشت ساز عملیات بیت المقدس که در مجموع 16 هزار کشته و زخمی و 19 هزار اسیر روی دست صدام و ارتش او گذاشت و سرانجام به آزادسازی خرمشهر عزیز از چنگال ارتش متجاوز صدام و آن فتح سرنوشت ساز انجامید، روشن تر می شود.
آزادسازی و بازپس گیری پاره تن کشورمان از ارتش متجاوز بعثی، علاوه بر اهمیت بسیار فوق العاده و راهبردی در شکست صدام، پیامدها و دستاوردهای بسیار مهمی داشت که به تعدادی از آن ها به اختصار اشاره می کنم.

دستاوردهای فتح خرمشهر 
1 – بازپس گیری و آزادسازی خرمشهر آن هم از آن ارتش متجاوز تا بن دندان مسلح به پیشرفته ترین تجهیزات آن زمان، نه تنها صدام و ارتش و حامیان منطقه ای و بین المللی اش را دچار بهت و حیرت کرد بلکه اراده و روحیه آنان را به شدت درهم کوبید، آثار این در هم کوبیدگی روحیه آنان از نوع مواضع شان پس از آزادسازی خرمشهر توسط فرزندان غیور ارتشی، سپاهی و بسیجی قابل مشاهده بود.
2 – مهم ترین عامل آن فتح سرنوشت ساز، امدادها و الطاف خاص الهی به  غیور مردان و حافظان عزت و استقلال ایران عزیز بود، اوج این باور اصیل را به وضوح می توان در این دل گفته مومنانه امام انقلاب اسلامی مشاهده کرد که فرمود: 
«خرمشهر را خدا آزاد کرد» 
باوری که در دل و جان رزمندگان و آحاد مردم جایگاهی ویژه داشت و دارد.
3 – تعمیق معنویت و توکل به خداوند در بین مدافعان دین و میهن و مردم کشورمان نیز از مهم ترین دستاوردها و ثمرات فتح خرمشهر بود.
4 – باور هرچه بیشتر به این که «ما می توانیم» و این که «خون بر شمشیر» پیروز است هر روز در میان ملت عمیق تر شد خصوصا با توجه به تحریم های گسترده علیه کشورمان و بریز و بپاش های تجهیزاتی و مالی برای صدام.
5 – بی گمان یکی از مهم ترین عوامل آن پیروزی و فتح سرنوشت ساز، اتحاد، همدلی و هم افزایی ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی و عشایر بود ادامه این اتحاد و هم افزایی و همبستگی از دیگر ثمرات آزادسازی خرمشهر عزیز و تغییر سرنوشت دفاع مقدس به نفع کشورمان و همچنین امنیت امروز کشور است.
6 – بازپس گیری خرمشهر در آن حماسه بی بدیل مقدمه پیروزی های دیگر رزمندگان، تغییر سرنوشت جنگ و سرانجام عقب نشینی ارتش صدام از تمامی نقاط اشغالی در طول مرز حدود 2 هزار کیلومتری کشورمان با عراق شد.
7 – رویش و جلوه گری قهرمانان و پهلوانان ملی در طول دفاع مقدس از جهان آراها، فهمیده ها، بروجردی‌ها، کاوه ها، برونسی ها، آبشناسان ها، کشوری ها، صیاد شیرازی ها، فکوری ها، نامجوها، ستاری ها، فلاحی ها، زین الدین ها، باکری ها، همت ها، علم‌الهدی ها، هاشمی ها و صدها و صدها دلاورمرد دیگر این سرزمین گرفته تا حججی ها و سلیمانی ها و ... همه و همه از درخشش ستارگان پرفروغ سپهر ایثار و شجاعت و جوانمردی در راه حفاظت از کیان دین و میهن وناموس وطن و عزت و استقلال ایران و ایرانی حکایت می کند.
8 – توان طراحی و تولید پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی از تانک و نفربرگرفته تا ناو جنگی و زیر دریایی، جنگنده و انواع موشک ها با استفاده از دانش و مهارت جوانان و دانشمندان این سامان نیز از جمله برکات آن اراده ها و آن پیروزی و فتح سرنوشت ساز است، مقایسه توان بازدارندگی کشورمان در آن زمان در شرایطی که حتی «سیم خاردار» به ما نمی فروختند با زمان حال که با طراحی وساخت پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی در کنار نیروهای مومن و آماده که کشورمان را به بالاترین حد بازدارندگی و قدرت برتر در منطقه تبدیل کرده گواهی کاملا روشن و آشکار بر این ادعا ست.
9 – انجام ماموریت بی نظیر و تاریخی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و دریانوردی به دور کره زمین در 3 اقیانوس هند، آرام و اطلس توسط دریادلان ارتش طی 8 ماه با ناو گروه 86 نیروی دریایی متشکل از ناوشکن تمام ایرانی «دنا» و ناوبندر مکران و 65 هزار کیلومتر دریانوردی بسیار سخت و طاقت فرسا و پهلو گرفتن این کشتی ها و بازگشت موفقیت آمیز و غرورآفرین فرزندان این ملت به خاک میهن، نشان دیگری از توان ، همت، خودباوری و تاثیر آن فتح تاریخ‌ساز در حفاظت از استقلال، عزت، امنیت و تمامیت ارضی کشور است.
10 – تبدیل شدن ایران به یک کشور بسیار قدرتمند و صاحب اقتدار و دارای توان بازدارندگی فوق العاده در منطقه و جهان و برخوردار از امنیت کم نظیر نیز بی گمان از دیگر دستاوردهای آن همت ها و اراده های خداباوری است که با جانفشانی های خود نه تنها خرمشهر عزیز را از دشمن متجاوز بازپس گرفتند بلکه حتی اجازه ندادند یک وجب از خاک ایران عزیز در اشغال خصم تجاوزکار باقی بماند. اتفاق و حماسه‌ای که لااقل در طول 200 سال گذشته تاریخ ایران رخ نداده بود.
سلام و صلوات ابدی خداوند بر همه شهیدان و مدافعان دین و میهن که با توکل به خداوند، همت بلند و جانفشانی هایشان، سربلندی و سرافرازی و اقتدار استقلال و عزت و امنیت ایران بزرگ و ملت عزیز را در تاریخ جاودانه کردند.
کورش شچاعی


کد مطلب: 470694

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/470694/خرمشهر-فتح-سرنوشت-ساز

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com