تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۰۶۹۲
حاجیان محترم اگر‌اندکی راجع به فضائل و محتوای ارزشمند این فریضه مهم دقت داشته باشند و این که چگونه امامان معصوم‌(ع)، بزرگان دین، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری ما را به انجام این مهم توصیه نموده‌اند، دیگر بعید است در فاصله زمانی کوتاه یک ماهه در سرزمینی که شاید دیگر توفیق تشرف به آنجا را نداشته باشند، وقت ارزشمند خود را صرف بازارگردی کنند!
۰
plusresetminus
حج ابراهيمي؛ جلوه‌ای از اتحاد و یگانگی امت اسلام در برابر دشمنان

به گزارش بلاغ؛ بار دیگر در شرف نزدیک شدن به ایام پر فضیلت ذی القعده، ماه فرونشستن و دور شدن از تاریکی‌ها و دشمنی‌ها و استجابت دعا برای رفع ظلم و ستم و در هم شکستن طواغیت قرار گرفته ایم. ایامی که خیل عظیم موحدان عاشق و دلباخته از هر رنگ و نژاد از دورترین نقاط هستی با عزمی راسخ و دل بریدن از سرگرمی‌های مادی، خود را برای انجام سفر معنوی و پر رمز و راز حج و مستحکم کردن رابطه قلبی با خدا آماده می‌کنند. از جمع کثیر امت واحده در سراسر جهان اسلام، فقط عده‌ای محدود، توفیق درک این سفر پر از معنا را پیدا می‌کنند. می‌روند تا با شوري وصف‌ناپذير ولی توام با شعور و با تمسک به آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا...» شمه‌ای از منافع معنوی عظیم و استوار حج را با خیل مسلمانان جهان در این فراخوان الهی به اشتراک بگذارند.

 در اثنای این حال و هوای معنوی و بر اساس سنت هر ساله و نزدیک شدن به این عطیه بی‌زوال الهی، متولیان اجرایی و فرهنگی مجموعه حج و زیارت به همراه کارگزاران و مدیران کاروان‌ها در حسینیه امام خمینی(ره) به زیارت رهبر انقلاب شتافتند تا علاوه‌ بر تجدید بیعت با مقتدای خویش، از اسرار و فیوضات جوشان حج بهره‌مند شوند. 
امسال نیز این مراسم معنوی با حضور نماینده ولی فقیه، ریاست سازمان حج و زیارت و سایر کارگزاران و مدیران حج از سراسر کشور برگزار شد. در این مراسم با شکوه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ضمن برشمردن ابعاد و اهداف بیکران فریضه حج، به ضرورت متحد شدن امت اسلامی و یکپارچگی آنان در مقابل ظلم و استکبار جهانی و بت‌های بشری و غیربشری و رفع هر گونه تبعیض نژادی اشاره کردند و مسلمانان را به بهره‌برداری از فرصت گرانبهای حج برای رفع مشکلات جهان اسلام توصیه نمودند.
آنچه که ایشان درخصوص انجام فریضه حج همچون گذشته به آن تاکید بسیار داشتند، توجه دادن کارگزاران و زائران بیت الله الحرام به تمامی ابعاد وجودی فلسفه حج ابراهیمی بود. تبیین ابعادی که رمز وحدت اسلامی و در برگیرنده تمامی منافع مسلمین در زیر سایه بیت الله در ایام معلومات است. 
حج ابراهیمی فراسرزمینی است و با توجه به بعد سیاسی آن همه حجاجی که با اخلاص و صفا و صلابت در برابر طاغوت به گرد کعبه می‌گردند باید از اوضاع و احوال یکدیگر مطلع باشند و وقتی یکی از فلسفه‌های حج ابراهیمی در بعد سیاسی حج اتحاد و یگانگی امت اسلام در برابر دشمنان است، پس همه ما برای تحقق این امر مهم وظیفه داریم توصیه رهبر معظم انقلاب را در رابطه با «دشمن شناسی» جدی بگیریم و الا همان‌طور که خاطر نشان فرمودند؛ سرمان کلاه خواهد رفت.
و اینکه در بعد اجتماعی حج ابراهیمی «باید که» حجاج در هم شکننده تبعیض و تمایزهای قومی و نژادی باشند و تا زمانی هم که فرهنگ ‌‌سازی در حج بر مبنای مفهوم تمدن ‌‌سازی شکل نگیرد نمی‌توان زائر را از بازار‌گردی و دکان گردی برای خرید اجناس بی‌ارزش منع نمود.
معظم‌له در ادامه با درک واقع بینانه از وضع کنونی جهان اسلام و سیطره نفوذ استکبار جهانی به روشنی منافع حج را تشریح و تبیین نمودند. 
حال اگرچه طی 10 سال گذشته بنابر مصالح سیاسی و به دلیل صیانت از عزت و اقتدار نظام، رابطه سیاسی کشورمان با دولت عربستان به گونه‌ای رقم خورد که به جز انجام اعمال عبادی حج، آن هم به طور محدود، سایر ابعاد و ارکان حج ابراهیمی اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با محدودیت مواجه شد، ولی اکنون خوشبختانه با توجه به افزایش روابط حسنه دو کشور، بستر و زمینه مناسب برای اجرا و عملیاتی نمودن فرمایشات رهبر معظم انقلاب توسط دستگاه دیپلماسی کشور و مجموعه حج و زیارت بیشتر و بهتر از هر زمان دیگر فراهم شده تا گام‌های استوارتری به برکت فریضه عظیم حج برای نزدیک شدن امت اسلامی و تأمین منافع آنان برداشته شود.
 بنابراین از دلسوزان امر انتظار است در راستای تحقق واقعی توصیه‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب در رابطه با مفاهیم تمدن ‌‌سازی، اتحاد جهانی، نگاه فرامرزی و بین‌المللی و رفع تمایز در بین ملت‌های مسلمان، در پرتو آیه «جَعَلَ اللهُ الْکَعْبَهًْ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاسِ» «خداوند، کعبه- بیت‌الحرام- را وسیله‌ای برای استواری و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داده است...» (97 مائده) تمهیدات لازم را برای برگزاری همایش و دعوت از نخبگان و ‌اندیشمندان جهان اسلام در مناسک حج امسال انجام دهند و پس از آن نیز با انگیزه‌تر و فعال‌تر از گذشته، این امر را در دستور کار برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهند. 
 نکته دیگری که در این مجال کوتاه ذکر آن ضروری است و مجدداً مقام معظم رهبری حفظه الله به صورت گذرا به آن اشاره داشتند، فرهنگ‌‌‌سازی برای رها شدن از بازار گردی در مناسک حج بود. چرا که مغتنم‌شمردن از فرصت‌ها برای کسب فضایل اخلاقی در مدت حضور کوتاه در حج به خودی خود مانع از بازار گردی حجاج عزیز کشورمان می‌شود.
حاجیان محترم اگر‌اندکی راجع به فضائل و محتوای ارزشمند این فریضه مهم دقت داشته باشند و این که چگونه امامان معصوم‌(ع)، بزرگان دین، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری ما را به انجام این مهم توصیه نموده‌اند، دیگر بعید است در فاصله زمانی کوتاه یک ماهه در سرزمینی که شاید دیگر توفیق تشرف به آنجا را نداشته باشند، وقت ارزشمند خود را صرف بازارگردی کنند!
حمیدرضا رسولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴