تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۹۵۱۸
رهبر معظم انقلاب علاوه بر بحث درباره‌ لزوم تحول در نظام حکمرانی، به بحث درباره‌ تحول در جامعه و برخی عناصر فرهنگی نامطلوب نیز می‌پردازند. اسراف، تجمل گرایی افراطی، تعصب نداشتن به تولید داخل، دعوا بر سر موضوعات غیرمهم و... از جمله مواردی است که ایشان ضعف جامعه دانستند و خواهان اصلاح آن هستند.
۰
plusresetminus
مختصات تحول در نگاه رهبری
به گزارش بلاغ؛ سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب، تاکیدی جدی بر امر تحول در «جامعه، نظام و کشور» را به همراه داشت که متاسفانه هنوز به خوبی مورد توجه رسانه‌ها و شخصیت‌های انقلابی قرار نگرفته است.امروز در صفحه12 روزنامه درگزارشی به همراه گفت وگو با چند تن از کارشناسان از الزامات و بایسته های عملیاتی شدن این تحول سخن گفته ایم و  در این یادداشت نیز برخی از ویژگی‌های این تحول در بیان رهبری را مورد بحث قرار می‌دهیم. باید تاکید داشت که ایشان ادامه‌ بحث «تحول» و گسترش دایره‌ آن را به عهده جوانان و اندیشمندان دانستند.
1-استقبال عمومی؛ ایشان شرط تحقق یک ایده را مطرح کردن آن برای جامعه و نخبگان و پذیرش آن ایده توسط عامه می‌دانند. بنابراین بحث و گفت وگوی عمومی درباره‌ تحول یکی از لوازم اجرایی آن است. بدون فهم عمومی و خواست عمومی نمی‌شود به سمت تحول حرکت کرد. پس روش‌های ضدمردمی و غیرمردمی از قبل شکست خورده است‌
22️- تعیین معنای سلبی تحول؛ رهبری تاکید دارند که معنای تحول باید مورد توجه واقع شود. این که آیا تحول به معنایی است که دشمنان می‌خواهند و شامل تغییرات در نظام سیاسی است؟ پس باید مشخص شود که منظور از تحول چه چیزی نیست.  این که تحول به معنای تغییر در اندیشه سیاسی (که مبتنی بر فلسفه سیاسی است) و تغییر در نظام سیاسی نیست، یعنی نظام اسلامی و اندیشه‌ای که پشت آن است در عناصر ذاتی خود بدون تغییر خواهد ماند. مواردی مانند اندیشه توحیدی، اندیشه ضداستکباری، نظام مبتنی بر ولایت فقیه و... . پس تحول به معنای تغییر در مبانی و مکتب امام (ره) یا تغییر قانون اساسی نیست. سوال این جاست که پس تغییر در چیست؟
3- تحول درونی نظام و جامعه؛ معنای مد نظر رهبری «تغییر بخش ها و نقاط معیوب» است، یعنی آن چه در نگاه حکمرانی‌نو با عنوان تصحیح نظام حکمرانی شناخته می‌شود. نظام حکمرانی یک پله پایین‌تر از نظام سیاسی است. جایی که روندها، فرایندها و برخی ساختارهای زیرین (و نه اصلی که در قانون اساسی برای آن تعریف و نقش آمده است) قرار دارد. نظام حکمرانی، یعنی شیوه حکومت داری و تصمیم گیری که اکنون با ایرادهای جدی مواجه است. دقیقا همان معنایی که رهبری معظم انقلاب با عنوان نقاط ضعف از آن یاد کردند. در حکمرانی‌نو هم تاکید بر وجود برخی نقاط ضعف موجود و واقعی که دشمن از آن سوءاستفاده می‌کند اتفاق افتاده بود.
4-شناخت نقاط قوت و ضعف؛ رهبری تحول را در تغییر نقاط ضعف می‌دانند بنابراین تاکید می‌کنند که باید با «هوشیاری و دوری از غفلت» نقاط ضعف را شناخت و اجازه نداد دشمن این دو را با هم مخدوش سازد. این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که نقاط قوت باید تقویت شود و نقاط ضعف باید در مسیر تحول قرار گیرد تا تصحیح شود. نکته مهم در این زمینه، انتظار رهبر معظم انقلاب درباره‌ کشف و توصیف نقاط قوت توسط جوانان است.
55️- اولویت بندی نقاط ضعف؛ برای تحول نیاز است تا توان کشور متمرکز   و زمان موسعی برای آن در نظر گرفته شود. پس لازم است مشخص شود که اول باید سراغ کدام نقطه‌ ضعف رفت و کدام را قبل از بقیه علاج کرد. از نظر رهبر معظم انقلاب، مهم ترین مسئله‌ کشور اقتصاد است. ایشان موضوع تقنین صحیح، بودجه ریزی درست و برخی دیگر از موارد را نیز از نقاط ضعف کشور دانستند و تحول در آن را خواستار شدند.
6-تحول در سرمایه اجتماعی و رسانه؛ رهبر معظم انقلاب با توضیح جنگ ترکیبی عناصر آن را برمی‌شمارند که شامل اخبار دروغ، ناامید سازی مردم، حمله به اعتقادات مردم، اختلاف افکنی و دوقطبی سازی و... می‌شود. تصحیح نقاط ضعف در این زمینه که باعث سوء استفاده دشمن می‌شود از مواردی است که باید در عرصه تحول پیش‌رو مورد توجه قرار گیرد. البته این موضوع دامنه بسیارگسترده‌ای دارد.
7- تحول در میان مردم؛ رهبر معظم انقلاب علاوه بر بحث درباره‌ لزوم تحول در نظام حکمرانی، به بحث درباره‌ تحول در جامعه و برخی عناصر فرهنگی نامطلوب نیز می‌پردازند. اسراف، تجمل گرایی افراطی، تعصب نداشتن به تولید داخل، دعوا بر سر موضوعات غیرمهم و... از جمله مواردی است که ایشان ضعف جامعه دانستند و خواهان اصلاح آن هستند.
برای جوانان انقلاب مهم فراخوان رهبر معظم انقلاب برای بحث و گفت وگو درباره این موارد و گسترش ادبیات مفهومی آن ذیل تحول است. باید با لبیک به این خواسته، آن را پیگیری کرد و به نقطه مطلوب رساند.
مصطفی غنی زاده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴