در سوگ بانوی برجسته اسلام حضرت خدیجه کبری(س)؛

نادره بانوان عالم

تاریخ انتشارشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۹۴۳۷
بانویی با عظمت که حیات اسلام مرهون مجاهدت و فداکاری‌های اوبود، توانست با فضائل خود چنان جایگاهی نزد خداوند بیابد که بشود "ام‌المومنین" و بالاتر از همه: "ام‌الائمه" یعنی حضرت "خدیجه"، که سلام و درود خداوند و ملائک بر او باد.
۰
plusresetminus
نادره بانوان عالم
به گزارش بلاغ؛ سخن از بانوی اول اسلام، که کوثر از او تولد یافت، کاری بس دشوار است و درک جایگاه رفیع او دشوارتر.
او موجب افتخار بانوان با فضیلت و موهبت خلقت و الگویی برای همه دختران و زنان تاریخ است که بخواهند زندگی روبه کمال و فضیلت را دارا شوند.
حضرت خدیجه، سلام‌الله علیها، در میان حتی چهار بانوی برتر بهشت، برترین است و باید او را به حق ملیکه بهشت نامید.

اولینی بود که به پیامبر خاتم(ص) ایمان آورد و همه دارائی‌ها و وجود و اعتبار خود را در راه نشر اسلام به میدان تحقق آرمان‌های رسول‌خدا(ص) آورد. خود را به آنچنان رتبه‌ای رسانده بود که سال‌ها قبل شده بود: همسر محمد امین(ص).
مورخان می‌نویسند که خدیجه زنی فاضله و بازرگان و ثروتمند بود که به ( امرأةالقریش (یعنی شاهزاده خانم قریش شهرت داشت. او زنی بود بسیار مهربان، مؤمن و فداکار و حضرت محمد(ص) به شدت او را دوست می‌داشت چنان‌که پس از مرگش بسیار محزون شد و در فراق او بسیار گریست. خدیجه یکی از محترم‌ترین بانوان نزد تمامی مسلمانان است. در دهم رمضان سال دهم بعثت (سه سال قبل از هجرت) در مکه از دنیا رفت و این همان سالی بود که ابوطالب عموی حضرت محمد(ص) نیز در گذشت و مسلمانان آن را «سال اندوه (عام الحُزن)» نامیدند.

حضرت خدیجه(س) بهترین و صادق‌ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بود.  پیامبر(ص) سال‌ها پس از درگذشت خدیجه(س) به یاد او بود و بی‌نظیر بودنش را مطرح می‌نمود. هنگامی که عایشه به پیامبر(ص) گفت خدیجه(س) بیش از همسری مسن برای تو نبود، پیامبر بسیار ناراحت شد و با ردّ این سخن گفت: «خداوند هیچ‌گاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچ‌کس مرا تصدیق نکرد، یاری‌ام کرد در زمانی که هیچ‌کس مرا یاری نکرد، از اموالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه، اموالشان را از من دریغ کردند.»

مطرح شدن نام حضرت خدیجه به عنوان مادر امامان معصوم(ع) از زبان خود آنان نشانگر جایگاه والای او است. در فرازی از دعای ندبه در باره امام زمان(عج) آمده است أَيْنَ ابْنُ النَّبِيِّ الْمُصْطَفىٰ، وَابْنُ عَلِيٍّ الْمُرْتَضىٰ، وَابْنُ خَدِيجَةَ الْغَرَّاءِ، وَابْنُ فاطِمَةَ الْكُبْرَىٰ ؟ کجاست فرزند پیامبر برگزیده و فرزند علی مرتضی و فرزند خدیجه روشن جبین و فرزند فاطمه کبری؟  هم چنین روز عاشورا، امام حسین(ع) در فرازی از یکی از سخنانش خطاب به دشمنان حضرت خدیجه(س) را به عنوان (جدّه)مادر بزرگ خویش و نخستین خانمی که اسلام آورده است معرفی کرده است و آنها را بر این مسأله سوگند داده و از آنان اقرار گرفته و آنان نیز اقرار کرده‌اند. در زیارتنامه‌ای از امام صادق(ع) برای جدش امام سجاد(ع) بر او به عنوان فرزند پیامبر وامیرالمؤمنین و...حضرت خدیجه وفاطمه سلام کرده است. در روایتی از پیامبر(ص) نام حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر و امامان از مقربانی دانسته شده که از برترین نوشیدنی بهشت به صورت خالص بهره مند هستند.

حضرت خدیجه، سلام الله علیها، حجت برجسته خداوند برای هدایت و رستگاری بشریت در تمام عصرها برای همه نسلهاست و نسل کنونی، بویژه دختران و بانوان امروز جامعه مان، هم در نامگذاری و هم سیره زندگی در حجب و حجاب و سبک زندگی مدیون اویند و باید بابت این الگوی برجسته، شاکر خداوند مهریان باشند. مراقب باشیم تا در پیروی از این الگوی برجسته عقب نمانیم و مغبون نشویم که نتیجه‌ای جز حسرت و هلاکت ندارد. درود بر پیروان صدیق حضرت خدیجه آن سیده بهشتی و حورالعین پیامبر خاتم.
فاطمه علوی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما