تاریخ انتشاريکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۴۶۷۶۹۴
متاسفانه ضعف جدی بعضی ازخبرنگاران در کسب معیشت موجب گردیده عده‌ای از این مدیران از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با پرداخت پول و رشوه به جایگاه خبرنگاران در سطح استان و شهرستان لطمه وارد کنند و آنها را به نوعی وامدار خود کنند.
۰
plusresetminus
سواد رسانه‌ای مدیران دولت سیزدهم
به گزارش بلاغ، همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم در کشور، شاهد حضور استانداران و مدیران مختلفی در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها بودیم. فارغ از بحث‌های بسیار زیادی که در زمان انتصاب این افراد ایجاد شد که چند درصد از این افراد شایستگی های اخلاقی و مدیریتی برای تصاحب این پست‌ها را داشته اند و انتصاب آنها در این شرایط کشور درست بوده یا نه، و چقدر این انتصابات به کم کردن مشکلات مردم و تحقق شعارهای دولت سیزدهم در استان‌ها کمک می کند و چقدر این افراد توانایی کار کردن را دارند و سرانجام این انتصابات انجام شد، جای بحث دارد که در این مقال، قصد پرداختن به آنها نیست.

نکته بسیار مهم پس از انتصاب این افراد نحوه مواجهه و کار کردن آنها با چشم بیدار مردم یعنی رسانه هاست. متاسفانه در این بخش شاهد رفتارهای به شدت سلیقه ای و فرد محورانه از سوی مدیران استانی و شهرستانی بودیم و عملا این مدیران نگاه خود به رسانه ها را بیشتر بر مبنای تعریف و تمجید رسانه ها از خود یا انتقاد از خود تقسیم بندی می‌کنند و از خبرنگاران می‌خواهند تا رسالت اصلی خبری خود را، که همان انعکاس دقیق و درست مشکلات مردم و بیان حقایق و واقعیت هاست، کنار بگذارند و بیشتر به تملق و مجیز گویی این افراد بپردازند.

متاسفانه ضعف جدی بعضی ازخبرنگاران در کسب معیشت موجب گردیده عده‌ای از این مدیران از این وضعیت سوءاستفاده کرده و با پرداخت پول و رشوه به جایگاه خبرنگاران در سطح استان و شهرستان لطمه وارد کنند و آنها را به نوعی وامدار خود کرده و از طرح انتقاد به‌حق و شایسته دور کنند، امری که در بین مدیران با توجه به در اختیار داشتن امکانات بیت‌المال به وفور دیده می‌شود و در این بین، خبرنگارانی هم هستند که ابزار دست این مدیران می‌شوند و حیثیت خبرنگاری خود را زیر سوال می‌برند.

حربه دیگری که مدیران استانی و شهرستانی در جهت تضعیف جایگاه خبرنگاری به کار می‌بندند استفاده از ابزار شکایت و ترساندن خبرنگاران است. هر چند این موضوع خیلی در بین مدیران در سال‌های اخیر با توجه به حجم کار رسانه ای گسترده علیه این اقدام کمتر شده اما هستند هنوز مدیرانی که بدون توجه به این شرایط به دنبال ترساندن خبرنگاران هستند.

دو حربه تطمیع و تهدید، دو روش بسیار مورد استفاده مدیران در نحوه برخورد با خبرنگاران از زمان‌های گذشته بوده که متاسفانه تاکنون هم ادامه دارد.

اما حرکت دیگری که در دولت جدید توسط بعضی از مدیران استانی و شهرستانی در حال وقوع است و بهیچوجه زیبنده این دولت نیست، انجام حرکت‌های نمایشی و عوامفریبانه در سطح حوزه مدیریتی، تبدیل شدن برخی از مدیران به شومن و مجری تلویزیونی ، انجام جراحی‌های پلاستيکی و زیبایی، ایجاد باند و دسته و گروه در سطح شهرستان جهت سوءاستفاده از بیت المال ، بروز رفتار و انجام مصاحبه از سوی برخی مدیران و بیان مطالبی که بسیاری از آنها مورد سوءاستفاده ضد انقلاب قرار می گیرد و برای آنها خوراک تبلیغاتی علیه نظام اسلامی فراهم می کند تا به انقلاب حمله کنند و... از مصادیقی است که این روزها به چشم می آید و موجب دلسردی مردم از دولت سیزدهم می‌شود.

جا دارد مدیریت روابط عمومی استانداری  استان دوره‌های ویژه ای در راستای نحوه برخورد مدیران استانی و شهرستانی با رسانه‌ها، که اصطلاحا سواد رسانه ای گفته می شود، برگزار نماید تا آنها را نسبت به رفتار خود با رسانه ها آماده سازد تا بیش از این نحوه رفتار آنها برای نظام هزینه ای ایجاد نکند و مورد سوءاستفاده ضد انقلاب قرار نگیرد.

رسانه های ضدانقلاب نیز امروز حساب ویژه ای روی رفتار این دست از مدیران باز نموده اند و منتظر کوچک‌ترین ضعف و اشکال هستند تا از آن سوءاستفاده کرده و با آن ارزش‌های نظام را زیر سوال ببرند. موردی که برایش می توان چندین و چند شاهد مثال از این دولت را آورد که رفتار این دست از مدیران چه هزینه های گزافی برای اعتماد زدایی بین مردم ایجاد نمود.
رضا سیفایی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴