تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۷۲۱۸
در سال ۲۰۲۲ میلادی 6 هزار و ۲۳ کودک در رده سنی ۱۷ سال و کمتر در اثر تیراندازی کشته یا زخمی شده‌اند. این درحالی است که آمار قربانیان کودک تیراندازی‌ها در آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ هزار و ۷۰۸ مورد بود.
۰
plusresetminus
عدم امنیت مردم آمریکا در اثر خشونت‌های مسلحانه

به گزارش بلاغ؛ سال 2022 میلادی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و سال جدید میلادی آغاز می‌شود. سالی که روزهای پایانی آن را طی می‌کنیم برای مردم آمریکا سال بسیار خشونت‌باری بود. آزادی حمل اسلحه و گسترش خشونت‌های مسلحانه در شهرهای مختلف این کشور در سال 2022 تبدیل به یک بحران جدی برای دولت «جو بایدن» شد. به طوری که وی در یک سخنرانی رسماً اعتراف کرد که این وضعیت آرامش را از ملت آمریکا سلب کرده است. بایدن شهریورماه گذشته در یک سخنرانی در دانشگاه «ویلکس» در ایالت «پنسیلوانیا» با اشاره به این مسئله گفت: «بسیاری از خانواده‌ها آرامش ندارند. اخبار را نگاه می‌کنند و می‌بینند که تقریباً هر شب کودکان در مدارس و در خیابان‌ها به ضرب گلوله کشته می‌شوند. ما در کشوری که غرق در سلاح‌های جنگی است زندگی می‌کنیم؛ سلاح‌هایی که برای شکار ساخته نشده‌اند بلکه برای کشتن دشمن طراحی شده‌اند. به خاطر خدا بگویید منطق وجود این همه سلاح در خارج از منطقه جنگی چیست؟» 

بر اساس گزارش‌ها‌، کودکان آمریکایی از قربانیان اصلی تشدید خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند. پایگاه «آرشیو خشونت مسلحانه اسلحه» در آمریکا طی گزارش جدیدی در همین زمینه اعلام کرده است: «در سال ۲۰۲۲ میلادی 6 هزار و ۲۳ کودک در رده سنی ۱۷ سال و کمتر در اثر تیراندازی کشته یا زخمی شده‌اند. این درحالی است که آمار قربانیان کودک تیراندازی‌ها در آمریکا در سال ۲۰۲۱ حدود ۵ هزار و ۷۰۸ مورد بود.» بر اساس گزارش این پایگاه در سال جاری بیشترین تعداد کودکان کشته یا مجروح در اثر تیراندازی به ثبت رسیده است.
به گفته این پایگاه اینترنتی، حداقل ۳۰۶ کودک ۱۱ ساله یا کمتر در سال ۲۰۲۲ بر اثر تیراندازی کشته شده‌اند. همچنین یک هزار و ۳۲۳ کودک دیگر در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال در تیراندازی جان خود را از دست دادند.» بر اساس گزارش دیگری از این پایگاه تا  ۲۲ نوامبر  سال ۲۰۲۲(1 آذر 1401)  دست کم ۶۰۷ تیراندازی دسته جمعی در آمریکا صورت گرفته است.» اگر تیراندازی‌های دسته جمعی ماه دسامبر نیز به این عدد اضافه شود طبیعتاً آمار تیراندازی‌های دسته جمعی در آمریکا در سال 2022 میلادی بیش از این خواهد شد.
براساس یک مطالعه‌، میزان مرگ و میر ناشی از استفاده از سلاح گرم در آمریکا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۱ به میزان ۴۵.۵ درصد افزایش یافته است. افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا در حالی است که اختلاف نظرهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در مورد مسئله کنترل اسلحه در آمریکا به یکی از موانع اصلی ناتوانی دولت بایدن برای مهار این بحران تبدیل شده است.«سی ان ان» در گزارشی در‌باره این مسئله نوشته است:«اختلاف نظرها در مورد مسئله کنترل اسلحه در آمریکا باعث افزایش پی‌در‌پی فجایع تیراندازی شده و این کشور را وارد یک چرخه بدخیم کرده است و پس از وقوع هر یک از این حوادث تیراندازی‌،  هر دو گروه طرفداران و مخالفان کنترل اسلحه بر دیدگاه‌های خود محکم‌تر پافشاری کردند و بیشتر شدن شکاف میان این دو گروه منجر به تیراندازی‌های دیگری شده است.

این واقعیت که در ژانویه سال آینده(دی ماه) قدرت در کنگره آمریکا میان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تقسیم  خواهد شد باعث می‌شود که هر گونه اقدامی غیرممکن به نظر برسد» کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش خشونت‌های مسلحانه در جامعه آمریکا ذکر می‌کنند. افزایش شدید شکاف دو قطبی در آمریکا‌، رشد قارچ‌گونه گروه‌های فاشیست و راست افراطی که برتری نژاد سفید را تبلیغ می‌کنند‌، رشد حملات نژادپرستانه و ترس رنگین‌پوستان از هدف قرار گرفتن توسط سفید برتر پندارها و افزایش شکاف اجتماعی‌، موجب شده مردم آمریکا تمایل گسترده‌ای به خرید سلاح داشته باشند. در نتیجه با افزایش اسلحه در دست مردم خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های منجر به قتل نیز در آمریکا افزایش پیدا کرده است.
آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی (۴۸ درصد) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تکان دهنده درباره وضعیت کشت و کشتارهای روزانه در این کشور می‌نویسد:«آمریکا بیش از هر کشور دیگری اسلحه دارد. اولین قدم در کاهش تیراندازی‌ها درک ابعاد چالشی است که آمریکا با آن مواجه است. مردم آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح دارند –تقریبا یک اسلحه به ازای هر شهروند- و به همین ترتیب این کشور اولین رتبه را از نظر میزان مرگ و میر بر اثر جرائم مسلحانه در دنیا دارد.
زرادخانه‌های شخصی در آمریکا 6 برابر مرگبارتر از کانادا و 30 برابر بدتر از استرالیاست». به نوشته این روزنامه از «50 ایالت آمریکا ۲۹ ایالت در دسته ایالت‌های وضعیت قرمز قرار می‌گیرند که وضعیت آنها از نظر آمار قتل با سلاح گرم‌، بحرانی و بالاتر از میانگین ملی آمریکاست. از جمله ایالت‌های قرمز در این نمودار می‌توان به نام‌های فلوریدا‌، ایندیانا‌، کلرادو‌، آریزونا‌، نوادا‌، میشیگان‌، تگزاس‌، تنسی‌، آلاسکا‌، ورمونت و وایومینگ اشاره کرد».

با روند فعلی به نظر می‌رسد که در سال 2023 میلادی نیز آمریکا رکوردهای تازه‌ای را از تیراندازی‌های دسته جمعی و کشتارهای مسلحانه در این کشور برجای خواهد گذاشت. چنان که گفته شد افزایش شدید شکاف دوقطبی بین دو حزب اداره‌کننده کشور‌، دولت بایدن را ناتوان از اتخاذ تصمیم در این زمینه کرده است. تمایل مردم آمریکا به استفاده از اسلحه برای حل مسائل خود حرکت جامعه این کشور را در مسیر فروپاشی نظم اجتماعی نشان می‌دهد.« نوام چامسکی» زبان‌شناس، فیلسوف و دانشمند علوم شناختی اخیراً در مصاحبه‌ای نسبت به فروپاشی نظام اجتماعی به خاطر عملکرد نئولیبرالیسم سودمحور و حرکت جامعه آمریکا در مسیر نوعی نئوفاشیسم خیابانی خطرناک و خشن هشدار داده است. 
سید محمد امین‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما