کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوجوان، امید ملت

13 آبان 1401 ساعت 0:00

نوجوانان،که‌عمدتاً در مرحله دانش آموزی هستند، امید ملت و کشورند بدین جهت همواره مورد طمع و سرمایه‌گذاری دشمنان قرار دارند.


به گزارش بلاغ؛ هر کشوری در جهان بهترین و ارجمندترین سرمایه خود را در نیروی انسانی می‌داند و سرگل منبع انسانی آن کشور را نوجوانان تشکیل می‌دهند.
راهبردی‌ترین برنامه آن کشور نیز علی‌القاعده باید معطوف به این الویت، یعنی آموزش و پرورش نوجوانان و جوانان باشد تا آن کشور را همین نسل زمانی که به باروری و ثمردهی رسید، بسازد و به رشد و تعالی برساند و چه زیانکار است کشوری که تمام فرایند اقدامات خود را بر محور این اولویت قرار ندهد و یا در اجرا برنامه‌های خود را با نواقص به اجرا گذارد.

آن کشورهایی که اساس حرکت و کلیه اقدامات خود را بر شکوفاسازی ظرفیت‌های کودکان و نوجوانان قرار دادند، توانستند شیرین‌ترین میوه این سرمایه‌گذاری هوشمندانه را، که استقلال و عزت ملی در همه زمینه‌ها بود، را بچینند و خود را به نقطه قابل قبولی برسانند.

اساساً نوجوان بدلیل برخورداری از ضمیر و فطرت پاک، فساد ستیز و مخالف ظلم و بیدادگری و جویای صداقت، پاکی و عدالت و معنویت است و وقتی که در کسوت دانش‌آموزی به شناخت و تفکر می‌رسد، مبارزه‌اش جهت دار و هویتی می‌شود. بدین جهت است که روز 13 آبانی خلق می‌شود که برای نوجوان دانش‌آموز این سرزمین ماندگار شده و هرساله برای حتی عموم جامعه از سوی نوجوانان دانش‌آموز ایرانی الهام‌بخش می‌گردد.
روز 13 آبان یادآور سه واقعه‌ی مهم در تاریخ ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده است، به همین دلیل به روز دانش آموز و مبارزه با استکبار نامگذاری شد.
این سه واقعه ی تاریخی به ترتیب تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در روز 13 آبان سال 1343 و  در 13 آبان 1357 قیام دانش آموزان متعهد بر ضد رژیم شاه و همچنین در روز 13 آبان 1358 تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان به روز مبارزه با استکبار و روز دانش آموز به عنوان یک روز بیادماندنی در تاریخ معاصر ایران به ثبت رسید.

روز سیزده آبان در مبارزه با استکبار جهانی ریشه دارد، زیرا در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

سیزده آبان که در مبارزه و قیام دانش آموزان متعهد و بیدار بر ضد رژیم شاه و حامیان آن به ویژه استکبار جهانی ریشه دارد، نشانه آن است که این قشر آگاه و متعهد، در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

در حالي که انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني به روزهاي سرنوشت سازي نزديک مي‌شد همه اقشار مردم ايران از زن و مرد و پير و جوان، سعي در ايفا نمودن نقش تاريخي خود و عمل به تکليف الهي داشتند. در اين ميان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال ديگري داشتند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالي که مدارس را تعطيل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صداي اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. اين جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجويان و گروه‌هاي ديگري از مردم در زمين چمن دانشگاه اجتماع کردند.

ساعت يازده صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در ميان اين جمعيت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حاليکه به سختي نفس مي‌کشيدند، صداي خود را رساتر کرده و با فرياد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در اين هنگام تيراندازي آغاز شد و جوانان و نوجوانان بي‌گناه، يکي پس از ديگري، در خون خود غلتيدند. در اين روز، 56 تن شهيد و صدها نفر مجروح شدند.

روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که بر ضد مستکبران قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. رهبرمعظم انقلاب در مورد سیزده آبان می‌فرمایند: تجسم شرارت آمریکاست. یک روز تاریخی است، هم تاریخی است، هم تجربه‌اندوز و تجربه‌آموز است. تاریخی است یعنی اینکه در این روز حوادثی اتفاق افتاده که در تاریخ ماندنی است این حوادث فراموش‌شدنی نیست، نباید هم فراموش بشود. تجربه‌آموز است چون به‌خاطر همین حوادث، یک واکنش‌هایی به وجود آمده است که آن واکنش‌ها برای ما، برای آینده‌ کشور، برای آینده‌ عمرخودتان، برای آینده‌ ملت‌تان درس است. از این تجربه‌ها استفاده کنید. آینده مال شماهاست دیگر. این روز هم تجسم شرارت آمریکاست، هم تجسم ضربه‌خوردن آمریکاست، هم مغلوب شدن آمریکاست، یعنی این کسانی که خیال می‌کنند آمریکا یک قدرت دست‌نخوردنی است، به حوادث این روز که نگاه کنیم، معلوم می‌شود نه، کاملاً آسیب‌پذیر است.

آنچه که 13 آبان را به آینده امیدبخش پیوند می‌دهد، پیگیری روحیه استکبارستیزی از سوی نوجوانان و جوانان است. در این ارتباط، همه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای تبیین واقعیت‌های تاریخی در تشریح جنایات آمریکا و صهیونیست‌ها مسئولند. نظام آموزشی با محتوای متون آموزشی و برخورداری از دبیران و معلمان ذیصلاح و دلسوز، همچنین دانشگاه‌ها با اساتید انقلابی و روشنگر در تقویت روحیه استکبارستیزی نسل جوان مسئولیت جدی دارند که تاکنون به این نقش مهم بخوبی عمل نشد و باید در این زمینه تدبیر جدی و فوری اندیشید چراکه؛ نوجوانان امید ملت‌اند و همه موظفند از ریشه‌های امیدملی ایرانیان صیانت کنند که کوتاهی در این مسئولیت خطیر باید واکنش‌های فوری را برانگیزاند.
محمدعلی شیخ


کد مطلب: 465796

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/465796/نوجوان-امید-ملت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com