تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۶۵۳۹۴
نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشورهاست. به طوری که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری از جمله شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به حساب می‌آید.
۰
plusresetminus
تأملی بر نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور

به گزارش بلاغ؛ آمارهای بیکاری و اشتغال از سال ۱۳۷۶ در راستای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور از سوی مرکز آمار ایران جمع‌آوری و منتشر شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، حدود ۶۳ میلیون نفر از جمعیت ۸۴ میلیونی کشور، در سن اشتغال یعنی ۱۵ ساله و بیشتر قرار دارند. از این تعداد حدود ۲۶ میلیون نفر (۴۱ درصد) به لحاظ اقتصادی فعال هستند و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.

۲ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۴۵۷ نفر از گروه فعالان اقتصادی کشور، بر اساس آخرین آمارها از تابستان ۱۴۰۱، بیکار هستند. در حالی که تعداد بیکاران کل کشور در تابستان ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۸۶ نفر بوده است و مقایسه این دو عدد نشان‌دهنده کاهش ۶.۵ درصدی تعداد بیکاران کشور در یک‌سال گذشته است.
از این تعداد ۹۹۵ هزار و ۳۹۸ نفر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که نشان ‌دهنده تعداد ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران کشور است. البته تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در تابستان ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۲ هزار نفر بوده است و این تغییر نشان ‌دهنده کاهش ۵.۶ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان در یک‌سال گذشته است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، یکی از مهم‌ترین اطلاعات ارائه شده در مورد جمعیت بیکاران کشور است. به این معنا که بالا بودن بیکاری در بین فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی نشان‌دهنده عملکرد ضعیف و نامتناسب آموزش عالی کشور است. معاون فناوری وزیر علوم درباره نرخ بیکاری فارغ ‌التحصیلان دانشگاهی کشور، تصریح کرد: ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که عدد اسفناک و فاجعه باری است، بدین معنی که ما نتوانستیم نیروی کار را خوب تربیت کنیم.

نکته قابل توجه این است که با وجود کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، سهم بیکاران تحصیلکرده از کل بیکاران کشور افزایش یافته است. به طوری که بررسی آمارهای بیکاری فارغ‌التحصیلان در کشور نشان می‌دهد که سهم جمعیت بیکار ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در تابستان ۱۴۰۱،
41 درصد بوده است. مقایسه این آمار با تابستان ۱۴۰۰ بیانگر افزایش ۰.۳ درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان است. به این معنا که سهم بیکاری فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی در این مدت از ۴۰.۶ درصد به ۴۰.۹ درصد افزایش داشته است.
بر اساس داده‌های آماری از بیکاری فارغ ‌التحصیلان، سهم جمعیت مردان بیکار ۱۵ ساله و بیش‌تر فارغ ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در تابستان ۱۴۰۱، ۲۷.۹ بوده که بیانگر افزایش ۰.۷ درصدی نسبت به تابستان ۱۴۰۰ است. همچنین سهم جمعیت زنان بیکار ۱۵ ساله و بیشتر فارغ ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران در تابستان ۱۴۰۱، ۶۸.۷ درصد است که نشان‌دهنده کاهش ۲.۹ درصدی نسبت به تابستان ۱۴۰۰ است.
به نقل از ایسکانیوز؛ آمارها از تعداد زنان و مردان بیکار فارغ ‌التحصیل دانشگاهی نشان‌ می‌دهد که ۵۱۳ هزار و ۸۹۵ زن از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکارند. در حالی که ۴۴۱ هزار و ۵۰۳ نفر از مردان دانشگاه رفته بیکارند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲