تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۴۶۵۳۰۰
جمهوری‌های استقلال‌یافته از فروپاشی شوروی، هدف چرب و لقمه لذیذی برای صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس بوده و این رژیم غاصب سعی فراوان نمود تا با نفوذ در ارکان قدرت این کشورها، بتواند سلطه خود برای تحقق اهداف تجاوزطلبانه خود را گسترش دهد که جمهوری آذربایجان بدلیل همسایگی با جمهوری اسلامی ایران و شیعه بودن این کشور، از اهمیت ویژه‌ای نزد صهیونیست‌ها برخوردار است.
۰
plusresetminus
تسخیر باکو توسط صهیونیست‌ها
به گزارش بلاغ؛ رسانه‌ها از تلاش رژیم صهیونیستی برای حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان به بهانه تاسیس اردوگاه آوارگان یهود خبر دادند.
پس از ترکیه، رژیم صهیونیستی نیز تلاش کرده نزدیک‌ترین شریک جمهوری آذربایجان باشد. مقامات اسرائیل به بهانه کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آن‌ها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان  در جمهوری آذربایجان برقرار می کنند. رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه «جروزالم پست»مدعی شده‌اند که رژیم اسرائیل ۲۵ میلیون دلار برای یهودیان روسی که به دنبال مهاجرت هستند در نظر گرفته است. بهانه تل آویو در اجرای این طرح کمک به فرار یهودیان مقیم روسیه از اعزام نشدن به جبهه نبرد با اوکراین در لباس ارتش روسیه است.

به تازگی نیز رسانه‌ها از توافقات بین جمهوری آذربایجان و رژیم موقت صهیونیستی در حوزه ترابری هوایی و امنیت سایبری خبر دادند.به گزارش خبرگزاری دولتی «آذرتاج»، «رشاد نبی اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل آذربایجان چندی قبل در سفر به فلسطین اشغالی دیدارهای دوجانبه‌ای با مقام‌های رژیم اسرائیل برگزار کرد. در این بازدید، توافق نامه حمل و نقل هوایی بین وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان و وزارت حمل و نقل و ایمنی راه تل آویو امضا شد.

بر این اساس، این توافق نامه سفرهای متقابل اتباع جمهوری آذربایجان و صهیونیست‌ها را تسهیل می‌کند. باکو و تل آویو روابط نظامی گسترده‌ای دارند به طوری که رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به تازگی گفت: این کشور به طور گسترده‌ای  از رژیم  اسرائیل پهپادهای موسوم به «مهاجم آسمان» و «هاروپ» خریداری کرده و این موضوع دیگر بر کسی پوشیده نیست؛ پهپادهایی که هم برای شناسایی و هم نبرد کاربرد دارند. به تازگی نیز «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در باکو با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. آذربایجان در بعد اقتصادی-تجاری نیز برای رژیم‌صهیونیستی اهمیت فراوانی دارد.

هم اکنون آذربایجان بزرگ‌ترین شریک تجاری این رژیم در میان کشورهای تازه‌استقلال‌یافته از شوروی است و تل‌آویو نیز در سال‌های اخیر در میان پنج شریک تجاری برتر آذربایجان بوده است. درنهایت می‌توان ادعا کرد که درگیری در کنار مرزهای جمهوری اسلامی برای رژیم‌صهیونیستی رخداد مطلوبی به حساب می‌آید. این رژیم‌با حمایت از آذربایجان و حمایت تسلیحاتی از این کشور، توانایی دامن زدن به این بحران را دارد و این بحران می‌تواند دشمن شماره یک تل‌آویو را در مرزهای شمالی خود مشغول سازد و از نقش‌آفرینی بیشتر تهران در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند. به سخن دیگر تل‌آویو با توجه به اختلافاتی که با ایران در بحران سوریه دارد، جنگ قره‌باغ را فرصتی برای ناامن کردن مرز‌های ایران می‌داند تا به تصور خود بتواند انتقام سوریه را در قره‌باغ از ایران بگیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما