تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۴۸۰۳
یکی از دستاوردهای جنگ تحمیلی، اوج گیری روحیه وطن دوستی، عرق ملی، وحدت و انسجام مردمی بود که باعث شد صف مدافعان وطن مجموع شود از همه  اقوام ایرانی و بدین ترتیب آذری و فارس و مازنی و بلوچ و کرد و گیلک ، عرب و لُر و لک و بختیاری و ... همه و همه در مقابل دشمن متجاوز سینه سپر کردند.
۰
plusresetminus
«دفاع مقدس» خالق جبهه مقاومت
به گزارش بلاغ؛ 41 سال پیش در چنین روزی صدام با اتکا به پیشرفته ترین تسلیحات نظامی و ارتشی آماده، تجاوزی همه جانبه را علیه کشورمان شروع کرد، رژیم بعث عراق که علاوه بر تجهیزات و آمادگی کامل نظامی از حمایت های بی دریغ آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و عربی برخوردار بود با این یورش ناجوانمردانه نه تنها قصد داشت خوزستان را از ایران جدا کند بلکه با توجه به وضعیت کشورمان که آن زمان فقط 20 ماه از انقلاب اسلامی گذشته بود ، رویای پیروزی و سیطره بر کل ایران در کمتر از دو هفته و انجام مصاحبه و سرکشیدن جام پیروزی در تهران را در سر می پروراند اما به لطف خداوند و رشادت فرزندان و جان فشانی های دلاورمردان ایران زمین، صدام این آرزو   را با خود به گور برد  و اما می دانیم پیروزی بر این دشمن تجاوزگر خونریز و بازپس گیری شهرهای اشغالی که خود افتخاری بس بزرگ و غرورآفرین و تاریخی است، تنها دستاورد آن دفاع  مقدس جانانه نبود. در این نوشتار به اختصار به شماری از ثمرات آن دفاع مقدس و پیروزی بر خصم اشاره می شود.
1 – ظهور و بروز روحیه شجاعت و ایثار و فداکاری در مردم که موجب گسیل نیروهای مردمی در کنار نیروهای نظامی شد و در این مسابقه دلاوری، پیر و جوان و میان سال، مردانگی و غیرتمندی را به بهترین شکل به نمایش گذاشتند. آن هم بی هیچ چشمداشت و منتی و فقط به خاطر دفاع از دین و میهن.
2 – یکی از دستاوردهای جنگ تحمیلی، اوج گیری روحیه وطن دوستی، عرق ملی، وحدت و انسجام مردمی بود که باعث شد صف مدافعان وطن مجموع شود از همه  اقوام ایرانی و بدین ترتیب آذری و فارس و مازنی و بلوچ و کرد و گیلک ، عرب و لُر و لک و بختیاری و ... همه و همه در مقابل دشمن متجاوز سینه سپر کردند.
3 – گسترش و تعمیق معنویت در بین مردم از دیگر دستاوردهای سال های دفاع مقدس بود، جلوه‌های بارز این معنویت خواهی در دعاها و نمازشب‌ها و تضرع های رزمندگان متجلی بود، روحیه ای که نه تنها سراسر جبهه ها را معطر به عطر دعا و مناجات می کرد بلکه این شمیم را در تمامی شهرها و روستاهای ایران می پراکند.
4 – بی گمان مقاومت و سرانجام پیروزی در مقابل رژیم بعث که علاوه بر حمایت های سیاسی، تجهیزاتی، مالی و اطلاعاتی آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و منطقه ای از حضور مزدورانی از حدود 80 کشور جهان در میان نیروهای خود بهره می برد، حماسه ای بی بدیل در تاریخ ایران زمین محسوب می شود حماسه ای که با دلاوری ها و جان فشانی های فرزندان این سامان نه تنها موجب شد که تمامی شهرها و سرزمین های اشغال شده کشورمان از چنگال ارتش بعث خارج شود و حتی یک وجب از خاکمان در تصرف دشمن باقی نماند بلکه شعار «ما می توانیم» را در «میدان عمل» محقق کرد، شعاری که اگر پس از آن دفاع مقدس در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... سرلوحه عمل مسئولان قرار می گرفت امروز کشور دست کم  از نظر اقتصادی در جایگاهی بس بهتر و بالاتر قرار داشت.
5 – آن پیروزی حیرت آور که جهان و خصوصا حامیان صدام را شگفت زده کرد، «غرور ملی» و «عزت ملی» ایرانیان را دو صد چندان کرد، غرور و عزتی که پیش از این خصوصا پس از دوران نادری، بارها و بارها قجرها در جریان عهدنامه های ننگین «گلستان» و «ترکمانچای» و ... و   پهلوی‌ها در واگذاری مناطق سوق الجیشی و استراتژیک به ترکیه و جدایی بحرین از ایران آن را جریحه دار کرده بودند.
6 – استقلال کشور یکی دیگر از بزرگ ترین دستاوردهای آن دفاع جانانه و پیروزی عزتمندانه بر خصم متجاوز و حامیانش بود، استقلالی که در قرن 21 هنوز برخی کشورهای حتی آمریکایی و اروپایی حسرت آن را بر دل دارند.
7 – بی هیچ شکی ، امنیت کم نظیر امروز کشورمان نیز مرهون و حاصل آن دلاورمردی ها، ایثارها، جانبازی ها و افتخارآفرینی های رزمندگان دفاع مقدس است، امنیتی که نه تنها در منطقه بلکه در جهان مثال زدنی است آن هم در منطقه ای که محل جنگ افروزی ها، حضور بیگانگان و دخالت آنان، مرکز تروریسم و پرورش فکری تروریست ها و عمده ترین تولیدکننده مواد افیونی و قاچاق مواد مخدر و ... است.
8 – تنبیه متجاوز و البته مهم تر از آن جلوگیری از عملیات تجاوزگرانه هر دشمن منطقه ای و غیرمنطقه ای از دیگر دستاوردهای پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی است که اگر نبود آن حماسه تاریخ ساز، امروز هر زیاده خواهی و شاید «شیخک های» منطقه نیز برای ما شاخ و شانه می کشیدند.
9 – گسترش «ضریب نفوذ» کشورمان در منطقه و جهان که خود مبحثی مفصل و گفتار و نوشتاری دراز دامن می طلبد، دیگر حاصل مهم آن دفاع جانانه و پیروزی افتخارآفرین است.
10 – و آیا می توان منکر تاثیر آن دفاع مقدس در پیشرفت صنایع دفاعی و تجهیزات نظامی شد، آن هم در حالی که در تمامی این سال ها کشورمان تحت تحریم های شدید و ظالمانه و به قول خودشان فلج کننده بوده و هست، آیا می توان از خاطر برد آن روزهایی را که حتی برای تامین سیم خاردار و خرید آن مشکل داشتیم؟ ولی امروز به برکت آن جان فشانی ها و ایثارها و همت جوانان سرزمین مان نه تنها دارنده و طراح و سازنده پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی از سلاح های انفرادی گرفته تا تانک و نفربر و زیردریایی و جنگنده و موشک های نقطه زن و ... هستیم که این ها خود در کنار «غیرت ایرانی» کشورمان را به اوج قدرت و اقتدار ملی و «بازدارندگی» در مقابل هر دشمنی رسانده است.
11 – و آیا هیچ انسان منصفی می‌تواند گشوده شدن «راه کربلا» و سپس برگزاری بزرگ ترین و شکوهمندترین تجمع دینی و اجتماع معنوی در مراسم اربعین حسینی را مرهون و مدیون حماسه تاریخ ساز و سرنوشت ساز سال های دفاع مقدس نداند و رشادت و ایثارها، جانبازی ها و جان فشانی های فرزندان خداباور محمد آیین و علی یاور و حسین تبار ایران عزیز را به فراموشی بسپارد.
امید که آن دفاع مقدس و رفع مشکلات اقتصادی و اثبات کارامدی نظام در همه عرصه ها و تداوم و تعمیق معنویت در اجتماع اربعین حسینی زمینه ساز ظهور حضرت بقیةا... الاعظم ارواحنا فداه باشد. چنین بادا
کورش شجاعی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷