کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه‌مان داریم بسرعت آب می‌شویم

18 مرداد 1401 ساعت 0:00

زمان، بخشی از وجودمان است که با گذشت، بخشی از وجودمان را با خود می‌برد. خود را دریابیم که در حال آب شدنیم.


به گزارش بلاغ؛ در کتاب ارشادالقلوب روایتی از امام حسین(ع) ذکر شده که برای همه‌مان قابل توجه جدی و تامل اکید است.
سیدالشهدا می‌فرمایند: ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می‌کنی، هر روز که می‌گذرد، بخشی از وجود تو از دست می‌رود.
این جمله گهربار یکی از فرازهایی است که برگرفته از عمق واقعیت و حسرت همه آنانی است که می‌توانند به چرایی حضور خود در پهنه خلقت بیاندیشند و از آن نتایجی را برای زندگی معنادار برگیرند.

یکی از خروجی‌های فاخر تفکر در این زمینه، رسیدن به اندیشه توحیدی و جهت‌دار بودن خلقت در همه مصادیق است. خالق حکیم و توانا، علت خلقت کون و مکان را تعالی انسان، به عنوان اشرف مخلوقات، بیان فرموده تا او به مقام عبودیت و اطاعت عارفانه و عاشقانه نایل آید. می‌فرماید همه موجودات و مخلوقات را برای رشد و تکامل انسان آفریدم تا او در کرانه بی‌نهایت خلقت به عالی‌ترین جایگاه، خود را اعتلاء دهد.

خداوند مهربان انسان را تنها برای اوج‌پیمایی آفرید تا او به قله تکامل برسد نه آنکه به وساوس نفسانی گوش سپارد و خود را در اختیار گرایشات جسمانی و لذائذ فناپذیر مادی واگذار کند. اگر انسان از صعود معراجی بازماند، تنها باید خود را مقصر بداند که در میان اینهمه ندای هدایت و تلاش فداکارانه سفیران الهی، تنها گوش به خواسته‌های زیاده‌خواهانه نفس و شیاطین سپرد و با سست اراده‌ای، سرنوشت متعالی خود را به سرانجام اسفل‌السافلین‌ها تنزل داد.

با اندکی تأمل و تفکردر علت خلقت خود و گیتی، فناپذیری جسم و بقاء روح، از پس امروز بود فردایی، معاد و نتیجه اعمال در جهان دیگر، می‌توانست ره سعادت را از ره شقاوت جدا کند، لیکن اگر ده‌ها تاسوعا و عاشوراها آمد و رفت و او در میان همه فیوضات و عبرت‌های این روزهای پرپیام، تنها به دیدن دسته‌های عزادار و خوردن اطعام و تبرکات بسنده کرد و دلی از خودنمایی‌ها و بدحجابی‌ها در آورد، آنگاه که زنگ املاء و عمل خورد و ساعات حساب و کتاب فرا رسید، دنیای حسرت‌خوردن‌ها فایده‌ای ندارند و هزاران درخواست از خداوند برای بازگشت به دنیا جهت انجام اعمال صالح با پاسخ منفی مواجه خواهد شد که انجام همل برای تا قبل از مرگ جسمانی است و پس از آن دیگر هیچ فریاد و استغاثه، فایده‌ای نخواهد داشت آنچنانکه قرآن مجید از آن خبر می‌دهد.

امیرمومنان علی علیه‌السلام می‌فرمایند: "الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر". (فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید).
فرصت یعنی نوبت آماده شدن شرایط لازم برای نیل به هدف و استفاده از فرصت، یعنی سعی و کوشش در راه بهره‌برداری صحیح از آن نوبت. کشاورز باید از فرصت استفاده کند و با سعی و کوشش در شخم زدن و بذر ریختن و مراقبت کردن، وظایف خود را بدرستی انجام دهد تا محصولی بدست آورد، محصّل باید از فرصت مناسب و شرایط مساعد و کتاب و مدرسه و معلّم و محیط امن و سلامت خود استفاده کند و با جدّیت در تحصیل علم و تمرین و مطالعه بکوشد تا به مدارج والای علمی نائل گردد، بیمار باید از فرصت وجود طبیب و دارو و پرستار و بیمارستان استفاده کند و با سعی و مراقبت در استراحت و پرهیز و استفاده از داروهای مفید، خویشتن را درمان نماید، گمراهان و بدکاران باید از وجود تعالیم الهی و رهبران روحانی و عقل و درایت خویش استفاده کنند و با مجاهده در راه فضیلت و سعی و کوشش در انجام وظایف ایمانی و اخلاقی، خود را در صف پاکان و نیکان درآورند و بدین وسیله موجبات خوشبختی و سعادت ابدی خویش را فراهم نمایند.

خلاصه استفاده از فرصت‌های مناسب و بهره‌برداری از شرایط مساعد، پایه اساسی موفقیت و پیروزی بشر در جمیع شئون مادی و معنوی است، عاقل‌ترین مردم کسانی هستند که همواره از شرایط موجود استفاده می‌کنند و هیچ فرصتی را به رایگان از کف نمی‌دهند. خجسته‌ترین فرصت بازگشت نزد خداوند متعال، تاسوعا و عاشورا و ماه‌های محرم و صفر است. اربعین سیدالشهداء و پیاده‌روی اربعین، مجال دیگری برای مهاجرت بسوی فضیلت‌های حسینی است.
رسول خدا صلی الله می فرماید:اگر آنقدر خطا کنید که خطاهایتان به آسمان رسد و سپس توبه کنید، خداوند توبه شما را می پذیرد؛ از درگاه او ناامید نباشید.

مهربانی خداوند آنقدر امبدبخش است که در هر شرائطی پذیرای گنهکاران نادم و تائب است. در آیه ۲۵سوره شوری می‌فرماید: اوست خداوندی که قبول می‌کند توبه را از بندگان خود و در می گذرد از بدیهای ایشان هر قدر که بد کرده باشند و می داند آنچه را که می کنید در پنهان و آشکار.

نتیجه:
حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمود: روزها، دفتر مهلت شماست، آن را از بهترین کارهایتان پر کنید
(عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۰۸).

ای همه آنانی که می‌خواهید در صف دوستان و عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) قرار گیرید!
 هر چقدر هم که بدی و گناه کردیم با قرار گرفتن در ماه محرم، بهترین فرصت برای برگشتن به سوی خداست. از همین امشب توبه واقعی کنیم و برگردیم تا فرصت از دست نرفته.
محمد فاطمی


کد مطلب: 463718

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/463718/همه-مان-داریم-بسرعت-آب-می-شویم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com