تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۳۴۰۴
از مهمترین دستاوردهای نظام اسلامی، استقرار و استمرار فعالیت مهمترین پایگاه آگاهی بخشی برای اصلاح امور جامعه در عرصه‌های مختلف عبادی، سیاسی و اجتماعی با عنوان نماز جمعه است که واقعاً سپاسگزاری مضاعف را می‌طلبد.
۱
plusresetminus
نماز جمعه، کانون بصیرت و عبادت
به گزارش بلاغ؛ نماز جمعه، که با صدور حکم امام خمینی(ره)، برای اقامه نماز جمعه در پایتخت کشور و سپس سراسر ایران شکل گرفت، نخستین گام برای آغاز روند اصلاحی برای ترویج مکارم اخلاقی و سجایای معنوی در دورانی است که نظام اسلامی با دنیایی از ناگفته‌های آسمانی در قالب آخرین و کامل‌ترین دین خداوند، درصدد است تا بشریت معاصر با دریافت تعالیم الاهی بتواند راه مستقیم را برای کسب آرامش و رستگاری بدست آورد.

نمازهای جمعه، پراهمیت‌ترین آموزه اسلامی است و در رأس نمازهای جماعتی قرار دارد که در طول هفته در مساجد مختلف شهرها و روستاها برگزار می‌شود. بدین جهت است که در روز جمعه کلیه مساجد نمازگذاران خود را به نماز جمعه فرا می‌خوانند تا شکوه و عظمت امت اسلامی با ارائه تحلیل‌های روشن‌گرانه استحکام بیشتری بیابد و نقشه‌های پیچیده دشمنان اسلام برای نمازگذاران تبیین و نقش بر آب شود.

امامان جمعه، که منسوب به ولی‌فقیه و دارای حکم از سوی نائب امام زمان(عج) هستند، این خصوصیت را برخوردارند که از میان مردم و برای مردم و بشدت مورد اعتماد مردم می‌باشند. دفاتر ائمه جمعه، محل رجوع هر درمانده‌ای است که از همه جا مأیوس شده و به آنجا پناه می‌برد. هرچند امام جمعه در ساختار اجرایی کشور فاقد قدرت بروکراتیک و مسئولیت اداری است، اما باید پذیرفت که مأمن و ملجاء دردمندان و نیازمندان است و دولت‌ها باید برای وصایا و ارجاعات امامان جمعه از طریق مسئولان رده‌های شهرستانی سازوکار رسمی بیاندیشند، که این خود معرف دلدادگی دولت‌ها و دولتمردان به مردم‌سالاری دینی است.
بدون تردید، تریبون نماز جمعه که هر هفته با تبیین و تشریح مسائل، قدرت تشخیص و آگاهی مردم را بالا می‌برد و به عنوان پیشران تحرک مسئولانه برای دین‌باوران عمل می‌کند، مستوجب صیانت از سوی دلسوزان کشور است. مشابه نماز جمعه با کارویژه‌های آن را هیچ کشوری در اختیار ندارد تا بتوان از تجربه آنها استفاده کرد که بیش از همه، ما ایرانیان لایق چنین افتخاری هستیم که مقدس‌ترین و گسترده‌ترین شبکه مردمی جهان را در اختیار داریم و هر هفته از نعمات آن برخوردار می‌شویم. نعماتی که قدرت پایداری در مقابل ظالمان جهان و مقاومت در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی طی چهل و سه سال اخیر را به ما عنایت کرد و جمعی از مومنان را هر هفته دور هم گرد می‌آورد که خار چشم ستمگران و مفسدانند و فرشته الهام‌بخش برای محرومان و آزادگان جهان.

بیش از 900 پایگاه نماز جمعه هر هفته میعادگاه انسان‌هایی است که طهارت و سلامت را بگونه زیست امامان معصوم علیهم‌السلام را پیشه خود می‌سازند و در ساختن تمدن شکوهمند اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و چه زیباست تلاش امامان جمعه برای نوسازی نمازهای جمعه بوسیله جوانان و نوجوانان، که آنها نخستین مخاطبان پیامبر گرامی اسلام و پیش برنده اهداف و آرمان‌های این آخرین دین خداوند برای هدایت انسانها هستند.

نمازی که در عین عبادت خداوند، نمازگذار را به وادی سیاست و مسئولیت‌پذیری در قبال درد و آلام همنوعان خود فراتر از جغرافیا دعوت می‌کند و اطاعت از خداوند را در مرحله عمل با تقواپیشگی اجتماعی به کمال می‌رساند.

توجه جدی و متعین‌کردن مفاهیمی عملیاتی را که رهبر معظم انقلاب در چهل و سومین سالگرد تاسیس نهاد مقدس نماز جمعه در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با معظم‌له، رمز ماندگار و جاودان موفقیت امامان جمعه در پیشبرد رسالت سنگین کنونی‌شان است.
محمد فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴