تاریخ انتشارشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۳۱۱۸
خداوند با همه نعماتی که به جهان هستی بخشید، کمال جریان نبوت انبیاء برای سعادت بشریت را در غدیر قرار داد که ولایت انبیاء با ولایت امامان معصوم از اهلبیت پیامبر خاتم کامل شدنی است.
۰
plusresetminus
غدیر، مکمل دین و کامل‌کننده نعمت
به گزارش بلاغ؛ با اندیشه و تفکر، که وجه برتری انسان نسبت به سایر موجودات است، می‌توان به سهولت پی برد که انسانها بدلیل محدودیتهای مکانی و زمانی، نیازمند راهنما برای یافتن راه سعادت دو جهانند. انسانها براساس معلومات خود تصمیم می‌گیرند و راه خود را برمی‌گزینند. علم و دانش انسانها در مقابل مجهولات و ابهامات و دنیایی از پرسش‌ها و نادانسته ها، قابل مقایسه نیست و بمثابه سوزنی نادیدنی درجهانی لایتناهی است. بدین جهت، انسان نیاز به راهنمایی دارد که ورای دانش روز و فارغ از لغزشات، بتواند با تکیه بر علوم محفوظه نزد پروردگار، پاسخ تمام پرسش‌های انسان‌ها را بدهد.

از سوی دیگر، انسانیت انسان، به عنوان ضروری‌ترین نیاز، زمانی امنیت روانی اش را فراهم می‌آورد که فراتر از خورد و خواب و زیست مادی بتواند ملکات و سجایای روحی و معنوی خود را در مسیر تکامل قرار دهد، که همه نیازهای روحی و معنوی و اعتلا ظرفیت روانی تنها در مکتب الهی قابل تحصیل است که اگر از سوی معبود، سفیرانی عهده‌دار این رسالت نشوند، بدون شک، عده‌ای فرصت طلب با استفاده از این نیاز عمیق جوامع بشری، با جعل نحله های دروغین، مروج مکاتب عرفانی خواهند شد که امروزه از آنها به «عرفانهای کاذب» یاد می‌شود.

آخرین و کامل‌ترین دین الاهی با بعثت خاتم‌الانبیاء، حضرت محمدمصطفی(ص) به جهانیان عرضه شد و آئین و رسالت پیام‌رسانان الاهی با نبوت آن حضرت پایان پذیرفت.
دین اسلام در شهر مکه شکوفا شد و پس از 23 سال زحمات طاقت‌فرسای رسول‌خدا(ص) و جمعی از یاران باوفایش، تمامی جزیره‌العرب را فرا گرفت.
ادامه این راه الاهی در هجدهم ذی‌الحجه، در غدیرخم و به صورت علنی، از جانب خدای منان به نخستین رادمرد عالم اسلام پس از پیامبر خدا(ص)، یعنی امیرمومنان علی علیه‌السلام سپرده شد.

پیش از سخنرانی پیامبر خدا(ص) در روز غدیر، آیه 67 سوره مائده نازل شد: "یاایهاالرسول بلغ ماانزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من‌الناس" (ای پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) برسان و اگر انجام ندهی رسالت او را انجام نداده‌ای و خدا تو را از (خطرهای) مردم حفظ می‌کند).

خداوند، به پیامبر خود دستور داد که ولایت علی علیه‌السلام را اعلام کند و آیه 55 سوره مائده را براو نازل کرد: "انما ولیکم‌الله و رسوله والذین آمنواالذین یقیمون‌الصلاه و یوتون‌الزکوه و هم راکعون" (ولی و صاحب اختیار شما تنها خدا، پیامبر او و کسانی هستند که ایمان آورده‌اند؛ عمان کسانی که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند).
در این آیه، ولایت اولی‌الامر واجب شد، اما مردم از کنه این ولایت آگاه نبودند. از این رو خداوند به حضرت محمد(ص) فرمان داد تا به سان نماز، زکات، روزهو حج، ولایت را نیز برای مردم تفسیر نماید.

هنگامی که این دستور، ابلاغ شد، سینه رسول‌خدا(ص) به تنگ آمد و ترسید که مردم از دین خود، مرتد شده و او را تکذیب نمایند. در این هنگام، خداوند متعال به آن حضرت این گونه وحی فرمود که در بالا آیه 67 سوره مائده مورد اشاره قرار گرفت.

به همین جهت، زسول‌خدا(ص) از دستور خدای تعالی اطاعت نمود و در روز غدیرخم، ولایت علی علیه‌السلام را اعلام فرمود. ایشان ندای نماز جماعت سر داد و از مردم خواست تا شاهدان غایبان را آگاه سازند.

حافظان بزرگ و عالمان مشهور اهل سنت نیز هم‌چون: ابن ابی حاتم، ابن مردویه، ثعلبی، ابونعیم اصفهانی، واحدی، حسکانی، ابن عساکر، فخر رازی، نیشابوری، عینی، جلال‌الدین سیوطی و...، نزول این آیه را در روز غدیر نقل کرده‌اند.

هنگامی که سخنرانی پیامبر خدا(ص) در روز غدیر پایان یافت و حاضران با امیرمومنان علی علیه‌السلام بیعت کردند، آیه 3 سوره مائده نازل شد: "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم‌الاسلام دینا"، (امروز دین شما را به حد کمال رساندم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آئین را که اسلام است، برای شما برگزیدم).

شیخ کلینی (رحمه‌الله علیه) از امام باقر(ع)، حدیث سخنرانی امیرمومنان علی علیه‌السلام را که به خطبه "وسیله" معروف است، نقل می‌کند. امیرمومنان علی علیه‌السلام در این سخنرانی مفصل می‌فرماید: "آنگاه پیامبر خدا(ص) به سوی غدیرخم رفت و مسلمانان به دستور ایشان، چیزی شبیه به منبر را آماده کردند. پیامبر(ص) بر فراز آن منبر رفت و بازوی مرا گرفت تا جایی که سفیدی زیر بغلش نمایان شد، آنگاه با صدای بلند فرمودند: "من کنت مولا فعلی مولا، اللهم وال من والا، و عاد من عادا...(هرکه من مولای او هستم علی مولای اوست، خدایا! دوستداران او را دوست و دشمنانش را دشمن بدار... بنابراین، دوستی با من ، دوستی با خدا و دشمنی با من، دشمنی با خداست و در این هنگام، خداوند این آیه را نازل فرمود: "الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم‌الاسلام دینا"، (امروز دین شما را به حد کمال رساندم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آئین را، که اسلام است، برای شما برگزیدم.)

آیات متعدد قرآن و صدها روایات از منابع شیعه و سنی بر موضوع استراتژیک غدیر دلالت دارند و بدلیل اهمیت حیاتی امامت در تداوم نبوت پیامبر خاتم(ص)، دشمنان اسلام از زمان حضور رسول‌خدا(ص) درصدد نابودی این دین الاهی برآمده بودند و بسیار خوشحال بودند که پس از شهادت پیامبراعظم(ص)، بتوانند این دین خاتم را همانند سایر ادیان به مسیر انحرافی ببرند، اما موضوع غدیر از سوی خداوند این خیال واهی آنان را نقش برآب کرد و خداوند برای تداوم نبوت پیامبر خاتم(ص)، امامت را ابلاغ فرمود تا امت اسلامی پس از رسول‌خدا(ص) دچار تشتت و توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان قرار نگیرند و این دسائس همچنان پس از 14 قرن، همچنان ادامه دارد.

بصیرت توحیدی و تبعیت مخلصانه و بدور از عصبیت‌های فرقه‌ای و جناحی از خاتم‌الانبیاء(ص) ایجاب می‌کند تا عموم مسلمانان بر محور: اسلام، پیامبر رحمت(ص)، قرآن و اهلبیت معصوم رسول‌خدا(ص)، وحدت و مجد اسلامی خود را حفظ کنند و در راستای ایجاد تمدن باشکوه اسلامی گام‌های بلندی بردارند، آنچنانکه در چهاردهه انقلاب اسلامی این عامل وحدت و مجد مسلمانان کارآمدی و اصالت خود را بخوبی نشان داد.

عیدالله‌الاکبرغدیرخم بر عموم مسلمانان وبیژه پیروان و شیعیان حقیقی اهلبیت عصمت و طهارت مبارک‌باد
محمداسماعیل امام‌زاده
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم