تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۶۲۵۴۷
او که ممتاز و نابغه بود، با عبور از هر زرق و برق فریبای دنیا، به مهم‌ترین ارزش الهی که یاری مستضعفین و مبارزه با مستکبران است، روی آورد و با ترک همه زنجیرهای انقیادآور توانست به جایگاهی دست یابد که رضای حضرت دوست او را به قله عزت و جاودانگی رساند بگونه‌ای که در تاریخ معاصر ایران نام "مصطفی چمران" برای همیشه تاریخ به نیکی جاودانه شد.
۰
plusresetminus
60 هزار بر محور مصطفی
به گزارش بلاغ؛ سر تعظیم و تکریم در مقابل مردی فرو آوردن، که او تمام وجود و دارائی‌های خود را وقف دین و ارزش‌های الهی کرده بود، امر مقدسی در جهت توقیر و تجلیل از ارزش‌های متعالی است که باید در همه عصرها از سوی همه نسل‌ها مورد تکریم و تبعیت قرار گیرد تا ایثار و شهادت در هماره زمان منشاء حریت و آزادگی و رستگاری شود.
شهید "دکتر مصطفی چمران"، نابغه‌ای که اگر غرب همانند او را می‌داشت، گوش فلک را از افتخار به او کر می‌کرد و تمام نسل خود را به تبعیت از او وامی‌داشت؛ هرچند که مسیر ذاتی و عارضی غرب، پیمایش مسیر شیطان و طغیان علیه ارزش‌های الهی و مقابله با رسالت پیامبران و سفیران خداوند در هدایت انسان‌هاست.
سالگرد شهادت این وارسته نخبه، مجالی بویژه برای نسل جوان کنونی است تا با مطالعه زندگی‌نامه این سردار پرافتخار اسلام، بتوانند راه درخشان انقلاب اسلامی را با تجارب این مردان بزرگ پویاتر و کم هزینه‌تر بپیمایند و با توکل به خداوند و توسل به ائمه معصم و یار جستن از خون شهداء گرانقدر، اهداف مقدس شهداء را تحقق ببخشند.
برای شناخت این شخصیت برجسته کافی است تا به تعابیر رهبر معظم انقلاب، که به گواه عموم صاحب‌نظران دارای نظرات فوق‌العاده واقع‌بینانه و بدور از غلو و اغراق است، توجه کنیم. ایشان می‌فرمایند: "سردار رشید اسلام،مالک اشتر زمان، چمران عزیز ، مرد عمل، جهاد و شهادت، سرباز فداکار اسلام و انسانی در خط حاکمیت قرآن بود".

او که در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود، در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات‏ علمی در جمع معروف‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه آمریکا –برکلی- با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.
در دوران اقامتش در آمریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین‏ بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‏‌ریزی کرد و از مؤسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا به شمار می‌‏رفت که به دلیل این فعالیت‏‌ها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی دولت وقت (رژیم شاه) قطع می‏‌شود.

برای این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر، مکان و کشور مورد خدمت که وظیفه دینی را متوجه او می‌ساخت، مهم و ملاک نبود. رفاه کامل تحقیق و تدریس در عالی‌ترین مدرج علمی در آمریکا را رها کرد و بدون همراهی زن و فرزندان، راهی لبنان برای نجات محرومان این سرزمین مصیبت‌زده شد. در کنار امام موسی صدر، حرکت محرومین را پایه‌گذارد.
حرکت محرومین و سپس جناح نظامی آن، سازمان «امل» را براساس اصول و مبانی اسلامی پی‏‌ریزی نموده که در میان توطئه‏‌ها و دشمنی‏‌های چپ و راست، با تکیه بر ایمان به خدا و با اسلحة شهادت، خط راستین اسلام انقلابی را پیاده می‏‌کند و علی‌‏گونه در معرکه‏‌های مرگ و حیات به آغوش گرداب خطر فرو می‏‌رود و در طوفان‌‏های سهمناک سرنوشت، حسین‏‌وار به استقبال شهادت می‏ تازد و پرچم خونین تشیع را در برابر جبارترین ستم‏گران روزگار، صهیونیزم اشغال‏گر و هم‏دستان خونخوار آنها، راست‏گرایان «فالانژ»، به اهتزاز درمی‏‌آورد و با اقدامات مخلصانه و الهی خود، از نسل‌کشی محرومان در لبنان جلوگیری کرد. مراکز نگهداری ایتام را تاسیس کرد و صدها کودک یتیم را زیر پوشش و حمایت قرار داد و در واقع، ریشه‌های شکل‌گیری حزب‌الله لبنان را آبیاری نمود.

ابتکارات و ابداعات این نابغه، موجب تحول در امور می‌شد. در این ارتباط اشاره به تنها یک مورد. ذهن را به این موضوع تقریب می‌کند.
ایجاد واحد مهندسی فعال برای ستاد جنگ‏های نامنظم یکی از ابتکارات شهید چمران بود که به کمک آن، جاده‏‌های نظامی به سرعت در نقاط مختلف ساخته شد و با نصب پمپ‏‌های آب در کنار رود کارون و احداث یک کانال به طول حدود بیست کیلومتر و عرض یک متر در مدتی حدود یک‏ماه، آب کارون را به طرف تانک‏های دشمن روانه ساخت، به طوری که آنها مجبور شدند چند کیلومتر عقب‌نشینی کنند و سدی عظیم مقابل خود بسازند و با این عمل فکر تسخیر اهواز را برای همیشه از سر به دور دارند.
چمران
یکی از کارهای مهم و اساسی او از همان روزهای اول، ایجاد هماهنگی بین ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. بازده این حرکت و شیوة جنگ مردمی و هماهنگی کامل بین نیروهای موجود، تاکتیک تقریباً جدید جنگی بود؛ چیزی که ابرقدرت‏ها قبلاً فکر آن را نکرده بودند. متأسفانه این هماهنگی در خرمشهر بوجود نیامد و نیروهای مردمی تنها ماندند. او تصمیم داشت به خرمشهر نیز برود، ولی به علت عدم وجود فرماندهی مشخص در آنجا و خطر سقوط جدی اهواز، موفق نشد ولی چندین‏‌بار نیروهایی بین دویست تا یک‏هزار نفر را سازماندهی کرده و به خرمشهر فرستاد و آنان به کمک دیگر برادران مقاوم خود توانستند در جنگی نابرابر مقابل حملات پیاپی دشمن تا مدت‏ها مقاومت کنند.
 زندگی پرفرود و فراز این مجاهد سترگ دارای قابلیت بالا و فوق‌العاده جذاب برای الگوگیری نسل جوان در هر عصری است که صنعت سینمای کشور می‌تواند در انجام رسالت تاریخی خود، صدها موضوع از زندگی پرماجرای فرماندهان دفاع مقدس بویژه سردارانی همچون شهید چمران را دستمایه تولید فاخر خویش قرار دهد.

زندگی سراسر تلاش و مبارزة خالصانه و عارفانه در راه خدای شهید والامقام دکتر مصطفی چمران در کربلای خوزستان در جهاد و نبرد رویاروی علیه باطل، حسین‏‌گونه به خاک شهادت افتاد و به ملکوت اعلی عروج کرد و به آرزوی دیرین خود که قربانی شدن عاشقانه در راه خدا بود، نایل گشت. خدایش رحمت کند و او را با حسین(ع) و شهدای کربلا محشور گرداند.
گوشه‌ای از وصیت‌نامه شهید چمران
... به خاطر عشق است که فداکاری می‌کنم.
به خاطر عشق است که به دنیا با بی‌اعتنائی می‌نگرم و ابعاد دیگری را می‌یابم.
به خاطر عشق است که دنیا را زیبا می‌بینم و زیبائی را می‌پرستم.
به خاطر عشق است که خدا را حس می کنم، او را می‌پرستم و حیات و هستی خود را تقدیمش می کنم.
عشق هدف حیات و محرک زندگی من است.
زیباتر از عشق چیزی ندیده‌ام و بالاتر از عشق چیزی نخواسته‌ام.

60هزار برمحور مصطفی

در مسیر الگودهی قشر فرهیخته دانشگاهی و پژوهشگران و محققان، سالروز شهادت شهید شاخص دکتر مصطفی چمران، به روز "بسیج اساتید" نامگذاری شد تا 60 هزار عضو نخبه تشکیلات مقدس بسیج بر محور شهید ناموری همچون "دکتر مصطفی چمران"، به تعقیب اهداف و آرمان‌های آن شهید همت بگمارند. نامش جاودان و راهش پررهرو باد
محمدعلی شیخ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲