تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۴۶۲۴۹۴
در آمریکا که هر چند روز یکبار شاهد تیراندازی در اماکن عمومی خود و شاهد به خاک و خون کشیده شدن زن و کودک و مردم عادی است، بجای اینکه فکر و تدبیری برای این معضل ملی شود، سلاح‌های مرگبارتر و مدرن‌تری وارد فروشگاه‌ها می‌شود تا همچنان بازار فروش سلاح و نجومی شدن سود تولیدکنندگان تسلیحات در آمریکا بیش از پیش شود.
۰
plusresetminus
شهروندان آمریکایی قربانی صنعت آدمکشی
به گزارش بلاغ؛ هفته و ماهی در آمریکا نیست که عده‌ای از خانواده‌ها به عزای عزیزان‌شان، که هدف تیراندازی کور قرار گرفته و کشته می‌شوند، جامه عزا به تن نکنند و در فراق عزیزان‌شان نگریند.

خشونت در آمریکا از هر نوعی جان شهروندان این کشور را تهدید می‌کند، از یک سو رفتار پلیس آمریکا در به قتل رساندن آمریکایی‌های به ویژه رنگین پوست و از سوی دیگر خشونت‌های مسلحانه که به یک بیماری اجتماعی بدل شده؛ باعث می‌شوند تا مردم آمریکا سالانه بطور متوسط 38 هزار قربانی بدهند و البته آنچه که به جایی نرسد، فریاد آنها و ناله‌های جانکاه‌شان است. 
منابع رسانه‌ای آمریکا می‌گویند که بطور متوسط ماهانه شاهد ۴۵ مورد خشونت با سلاح گرم و کشتار در سراسر آمریکا بوده‌اند. این منابع می‌افزایند روزانه یکصد آمریکایی دراین کشور با سلاح گرم به قتل می‌رسند.

پس از هر تیراندازی جمعی در آمریکا، نه فقط قدرت لابی اسلحه کاهش نمی یابد، بلکه فروش شرکت‌های اسلحه سازی نیز بیشتر می شود. هر تیراندازی جمعی در آمریکا هدیه ای است به اسلحه سازان آمریکایی؛ حتی اگر قربانیان، کودکان خردسال باشند.

شبکه سی ان ان آمریکا می‌گوید: آمریکا یکی از مسلح ترین شهروندان جهان را دارد که  صاحب ۳۹۳میلیون قبضه سلاح گرم می باشند و با این محاسبه، هر شهروند آمریکا حداقل یک بار تجربه مواجه با خشونت  سلاح گرم در عمر خود را دارد.
این شبکه خبری افزود: ۵۱درصد از خودکشی‌های صورت گرفته در آمریکا نیز با سلاح گرم رخ داده است.

تیراندازی منجر به کشتار جمعی  در آمریکا بخصوص در اواخر قرن بیستم  میلادی به یک پدیده رایج در این کشور بدل شد. پیش از آن، هنگامی که یک واقعه تیراندازی منجر به کشتار جمعی در آمریکا رخ می داد، فاصله زمانی تا حادثه مشابه بعدی بطور میانگین شش ماه بود اما در دهه ها و به ویژه سال های اخیر، میزان خشونت در آمریکا افزایش یافته بطوری که شاید هر هفته، اخبار مربوط به تیراندازی های مرگبار در گوشه و کنار این کشور منتشر می شود.
آمریکایی‌ها مسلح‌ترین شهروندان جهان هستند و این برآورد از نظرسنجی ملی اسلحه‌های گرم سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی اسلحه دارند.

فاجعه تگزاس نیز، کمتر از یک سال پس از آن رخ داد که قانونگذاران ایالتی، حق آزادی اسلحه را به شدت گسترش دادند.شاید با خود بگویید که چرا از ابتدا این امکان در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد تا بتواند به‌راحتی جان دیگر انسان‌ها را بگیرد؟ موضوعی که ریشه در تاریخ نه‌چندان کهن آمریکا و قانون اساسی آن دارد. سال 1791، حدود 20 سال پس از اعلامیه استقلال ایالات‌متحده، متممی با ظاهر ضد استعماری بریتانیا به تصویب رسید که در یکی از بندهای آن اجازه حمل سلاح را برای مردم به رسمیت می‌شناخت. اما این قانون یک چالش بزرگ داشت که از همان روزگار تاکنون گریبان گیر آمریکایی‌های بی‌دفاع شده است. آرام‌آرام صدای مخالفت‌ها بلند شد و از سوی دیگر حامیانش نیز سازمان‌یافته‌تر عمل کردند. تشکیلات NRA یا همان انجمن ملی سلاح آمریکا حدود 100 سال بعد تأسیس شد و تمام تلاش خود را برای حفظ این به‌اصطلاح حق شهروندی انجام داد. اما از گوشه و کنار ارتباط این مجموعه با ده‌ها اسلحه‌ساز آمریکایی فاش شد و تأثیر کمک‌های سازمان‌های مدافع حمل سلاح بر انتخابات آمریکا هم عیان‌تر شد. آن‌ها حتی در سال 2008 با اعمال نفوذ در دیوان عالی آمریکا، قانون ممنوعیت سلاح در ایالت واشنگتن‌دی‌سی را هم که بیش از 30 سال پابرجا بود ملغی کردند.

حال این که چگونه جامعه مدرنی چون آمریکای قرن 21 همچنان مدافع آزادی خریدوفروش سلاح است ناشی از شست وشوی مغزی یا صرفاً نفوذ رسانه‌ای نیست. اتفاقاً این موضوع با منفعت گرایی  و اصول اقتصادی مورد قبول غربی‌ها کاملاً سازگار است.آدام اسمیت که از او به‌عنوان پدر علم اقتصاد نام می‌برند یکی از بنیان‌های اقتصاد را بازار آزاد معرفی می‌کند و در قبال چالش‌های آن ،پاسخ مبهم دست نامرئی را مطرح می‌کند. حالا این که این دست نامرئی چطور می‌خواهد جان بیش از 38 هزار قربانی تیراندازی را بازگرداند، اصلاً مشخص نیست.

موسسه پژوهشی «اسمال آرمز؛ (Small Arms)؛ یک موسسه پژوهشی  در ژنو سوئیس، بنابر تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ بعمل آورد، نشان داد که  برای هر ۱۰۰ آمریکایی حدودا ۱۲۰ قبضه سلاح گرم وجود دارد اما برای کشور یمن که دومین کشور پر چگالی از بابت حمل سلاح بعد از آمریکا شناخته می‌شد از هر ۱۰۰ شهروند یمنی تنها ۵۳ نفر به سلاح گرم مسلح بودند.
تا زمانی که خرید سلاح گرم در این کشور راحت‌تر از رفتن به یک فروشگاه است، حوادث کشتار جمعی  از جامعه آمریکا رخت برنخواهد بست، و آزادی خرید و حمل سلاح نیز در آمریکا ممنوع نخواهد شد چراکه؛ با منافع کمپانی‌های تولید سلاح دچار تعارض منافع می‌شود و این کمپانی‌ها بهیچوجه مجوز چنین ممنوعیت را نمی‌دهند، آنانی که قدرت تغییر حتی رئیس‌جمهور آمریکا را در اختیار دارند.
زینب فاطمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲